Skip to main content

A nők, a gyerekek és a háború

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Klip

Emir Kusturica Underground című filmje nyerte a cannes-i fesztivál fődíját. A hírek szerint halvány volt a filmseregszemle kínálata, s szinte biztosra lehetett venni a Szarajevóról szóló film győzelmét. A zsűri, a kritikusok, a közönség így legalább nyugodtan mehetett aludni: a filmek talán rosszak voltak, de a legnagyobb nyilvánosság előtt tanúsíthatták nagyfokú felelősségérzetüket a világ dolgaiért. Elvégre ennél többet nem tehetnek.

Elképzelhető azonban, hogy a boszniai háború alakulásában egy másik film sokkal nagyobb szerepet játszik majd. Igaz, ez eléggé gyengécske alkotás: a boszniai szerb televízió készítette, és a Szarajevót újból bombázni kezdő szerb csapatok vezényelték a műalkotás promóciós kampányát: valódi seregszemlét rendeztek, ha van még kedvünk tréfálni. A pár perces klipen elfogott és túszként fogva tartott ENSZ-katonák láthatók, amint ajtóhoz, ablakrácshoz, hídkorláthoz vagy oszlophoz láncolva állnak, ülnek és feszengenek. A felvételeken a katonák láthatóan roppant zavarban vannak: nem tudják, hogyan viselkedjenek. A magukra erőltetett nyugalom sem tünteti el arcukról a zavart szomorúságot: ebben a helyzetben aligha őrizhetik meg méltóságukat. És a képek éppen így nyújtják a totális kiszolgáltatottság látványát, főleg azért, mert ezeket az erős és egészséges fiatalembereket senki sem bántja. „A lehető legtisztességesebben bánunk velük” – nyilatkozták a fogvatartók. A nap szikrázóan süt, háttérben délvidéki táj. Minden a lehető legnagyobb rendben, csak éppen odakötötték őket egy oszlophoz, mint valami kecskét, amíg a gazda beugrik a kocsmába egy sligovicára.

A képek megtették hatásukat. Európa, Amerika felháborodott. Minden azt sugallja: most már valaminek tényleg történnie kell Boszniában. Amit a megcsonkított gyermekholttestek vagy a premier plánban fejbe lőtt francia katonák látványa, a megerőszakolt asszonyok rémületes vallomása nem ért el, ahhoz most elég ez a pár perces videofelvétel. Pedig a képeken nincs semmi „különleges”. Vagy mégis?

Rejtvényszövegünk egy 1625-ben megjelent, roppant hatású jogelméleti munkából származik. Szerzője felhívja a figyelmet: nők és gyermekek lemészárlása ugyan szörnyű dolog, de azzal, hogy általában elfogadtuk a háborút, elfogadtuk a gyermekgyilkosságok lehetőségét is. Ezen a klipen viszont a háborút mint „végső” politikai cselekvést elvben elfogadó nyugat-európai polgárt – mint tévénézőt és közvélekedőt – egyszerűen megalázzák. A távoli borzalmak látványát elviseljük, itt azonban a méltóságérzetet sértették meg. Vagy ha tetszik: a hiúságot. Bízzunk hát a művelt Nyugat hiúságában, s feledjük el egy időre, hogy már megint olyasmiben reménykedünk, amit egyébként szégyenleni szoktunk.

A nők, a gyerekek és a háború

„Az ellenség egyaránt büntetlenül ölhető meg saját területén, ellenséges földön, gazdátlan területen, a tengeren. Az a szabály, hogy semleges területen nem ölhetek meg, és nem okozható nekik sérelem, nem az ő személyüket megillető jog, hanem annak jogából fakad, aki azon a területen a főhatalmat gyakorolja. (…) Ez a jog olyan széles területet ölel fel, hogy még a nők és a gyermekek megölése is büntetlen cselekménynek tekintendő, mivel bennefoglaltatik a háború jogában.

Nem használom fel e tétel bizonyítására azt a tényt, hogy a zsidók megölték a hosboniták asszonyait és gyermekeit, valamint azt sem, hogy ugyanezt követték el a kánaániták és azok szövetségesei ellen is. Ezek Isten művei, és Istennek több joga van az emberek, mint az embernek az állatok felett… A népek általános szokására inkább az a körülmény utal, hogy a zsoltár boldognak mondja azt, aki a babiloniak csecsemőit sziklához veri. Ugyanilyen értelemben mondja Homérosz: »a kicsiny csecsemőket Földhöz csapkodják a dühöngő harci zsivajban«. Thuküdidész elbeszélése szerint a thrákok, valamikor régen, Mükalésszosz elfoglalása után a nőket és a gyermekeket is megölték. A rómaiak a hispániai Ilurgia város bevétele után »válogatás nélkül megölték a nőket és a gyermekeket«, hogy Appianosz szavaival éljünk. Tacitus írja Caesar Germanicusról, hogy egy germán néptörzs, a marsusok falvait tűzzel-vassal pusztította, majd hozzáteszi: »sem nem, sem kor nem talált kegyelmet«. Titus a zsidó nőket és gyermekeket is a vadállatok elé vetette a cirkuszi játékok során. És erről a két emberről mégis azt tartották, hogy nem voltak kegyetlen természetűek. (…)

Ezt a jogot a túszokkal szemben is alkalmazzák, mégpedig nemcsak azokkal szemben, akik megállapodás folytán magukat kötelezték erre a sorsa, hanem azokkal szemben is, akik másokat adtak túszul. A thesszaliaiak valamikor kétszázötven túszt öltek meg, a rómaiak pedig háromszázat a volscusok és auruncusok közül. (…)

Sok helyen azt olvashatjuk, hogy a háborúban a nők meggyalázása megengedett, számos esetben viszont tilosnak tartják. Azok, akik megengedettnek tekintik, csak más testének sérelmét látják ebben, s mivel mindazt, ami az ellenségé, hatalmunk alá vethetjük, úgy vélik, hogy a nők meggyalázása összeegyeztethető a fegyverek jogával.

A helyesebb állapotot azok képviselik, akik nemcsak testi sérelmet, hanem elvadult kéjvágyat is látnak ebben a tettben, és tekintetbe veszik azt is, hogy a nők meggyalázása sem a biztonságot, sem az ellenség megbüntetését nem szolgálja, ezért úgy vélik, hogy ez a cselekemény háború idején ugyanúgy nem maradhat büntetlen, akárcsak békében. (…) Keresztények között ezt az elvet nemcsak a katonai fegyelem szabályaként, hanem mint a nemzetközi jog tételét kell megtartani: vagyis azt, aki szemérem elleni erőszakot követ el, még ha ez háborúban történik is, büntetésnek kell alávetni.”

???
























Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon