Skip to main content

A Semmi krampuszai

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Moziegér


Új utakat keres a magyar film. A régi utak fordulatait s hangulatát jól ismerő néző kicsit tanácstalan. Ez már a februári filmszemle legérdekesebb elsőfilmjeinek fogadtatásakor is érződött, s most, két fiatal, nemrég indult rendező majdnem egyidejű premierjén is bizonytalanul szemléljük az új ösvények bosszantó vagy lelkesítő horizontját.

Sopsits Árpád már előző, a hagyományos, dokumentumihletésű, realista fogantatású filmjével, a Céllövöldével is nemzetközi sikert aratott. Most tökéletesen más formanyelv és szemléletmód igézetében, de ugyancsak eredeti (számomra bosszantóan „korszerű” vonásait is feledtető), tehetséges munkával jelentkezett. A Video Blues fő érdeme a videokép (s általában a mozgókép) által sugárzott hazugság és igazság testvérparadoxonának szellemes vizsgálatában rejlik, nem a feledhetően hatásosra hegyezett sztoriban. A két új bemutató közül az ő filmje az értékesebb: önálló, hosszabb méltatást érdemelne. Moziegerünk azonban csöppet sem bánja, hogy most a másik premierről szólhat.

Szórakoztató blődlit, afféle „krampusz-crazyt” lát a néző, ha jegyet vált az elsőfilmes Pajer Róbert Ördög vigye című mozijához. Az úgynevezett „crazy-film” világszerte tisztes műfajnak számít: legjobb darabjaiban realista hangulatú indítás után követhetetlenül logikátlan, szürreális világba csöppenünk: itt minden megtörténhet, s a bukfencező lidércnyomás látszólagos (vagy igazi) zagyvaságát a humor minősége tartja össze. Az Ördög vigye, melyet a rendező mellett a Video Bluest is jegyző Fábry Sándor és Garaczi László írt, némileg egyenetlen, vegyes minőségű humorral szolgál.

Az alaptörténettel kár sokat bíbelődni, az alkotók sem tették: legjobb, ha mordulás nélkül elfogadjuk. Budapestre érkezik, Psota Irén személyében az Ördög: Kishonti Ildikó játssza nem kevésbé ördögi segédjét. Céljuk, feladatuk, hogy a halált megszüntető életelixírt elrabolják, s az elixír feltalálóját megöljék. Számomra érthetetlen okokból ez rendkívül nehezen sikerül nekik. Az Ördög előbb szánalmasan alkudozik a feltalálóval, aki egyszerűen elzavarja. Később a munkával egy csökkent értelmű, bár nem teljesen hülye vízvezeték-szerelőt bíznak meg. Ez a jóember a film utolsó percéig kéreti magát. Van két csontig idióta bűnöző haverja: sok röhögtető kaland után végül ők járnak sikerrel.

Az Ördög megjelenése szürke hétköznapjainkban ősrégi séma, remekművek és ponyvák tárgya. Pajer és alkotótársai – s ez sem hibáztatható szándék – inkább a ponyvák világát, hangulatát, vidító légkörét akarják idézni. Ironikusan teszik, sokfelé kacsintva, bűntelen vagy piti bűnökkel terhes semmi életünk és a felülmúlhatatlanul nagy Gonosz ellentétében olykor még valódi mindennapjainkat is ábrázolva. Valószínűleg nekik, rendezőnek, íróknak, színészeknek is eszükbe jutott Bulgakov remekműve, a Mester és Margarita, mert alig lesz olvasottabb néző, akiben a párhuzam fel ne ötlene. A párhuzam azután, akár akarták a filmkészítők, akár nem, bennem legalábbis tovább szövődött. Ez a film ugyanis, a maga általában szellemes, bár slendriánul egymásra hányt és férceit bohóckodásaival elég ötletesen világítja meg életünk nagy semmijét.

Ide, az 1992-es Budapestre ugyan hiába jöhetne az igazi, a fő, az örök Ördög, mondjuk Bulgakové. A Sátánnak ellenfél kell, a Sátán diadalmas harcra vágyik: meghódításra érdemes emberekre, Istentől tán már elhagyott, de Istenre még emlékező világra. A semmiben, a középszernél silányabb, kiürült, értéktelen közegben nagyon unatkozna. Bizony, gyorsan itthagyna csapot-papot, s menne szörnyű diktatúrákban vergődő tájakra, járomban sínylődő nagy tehetségek megnyerésére, hatalmas szenvedélyek dúlta lelkekkel mérkőzni.

Az igazi Ördög – mondom, az tenne így – mert a filmbeli olyan ügyetlen, olyan tétova, olyan hebehurgya, hogy valószínűleg csak alördög, segédmunkatárs, kiskrampusz. Beleillik a semmi tájába. Méltó párja a két idétlen betörőnek, a még náluk is hülyébb, csak fölényesebb rendőrtisztnek meg botcsinálta hősünknek, a lakótelepi tucatfeleségét a figyelő gyerekszemek miatt csak sötétben meghágni merő (s ezért szenvedő) gyagya vízvezeték-szerelőnek. Időnként, hogy a vonakodó mamlaszt végre munkára serkentse, a Sátán gyönyörű ifjú nő képében kísérti meg. Szinte természetes, hogy ez sem sikerül: a férfi nem meri megkorbácsolni az erre vágyó nőstény bestiát. Igen, a lomha, langyos lakótelepi mocsár beszippantja az Ördögöt is.

Vagy talán, egy igazi Ördög tán fel tudná rázni a semmit? Igen: ő a látszatsemmiben is megtalálná a maga méltó küzdőtársait, nagy ellenfeleit. Woland meg Azazello meg Behemót és a többiek tán nemcsak a sztálini birodalomban, de a margarinpuha diktatúra utáni piszkosszürke Magyarországon is nagy eszmékre, bozontos tehetségekre, mennyek és poklok kapuit döngető szerelmi indulatokra bukkannának. Pajer, Garaczi és Fábry Sándor ördögei, nevezzük most már végképp valódi nevükön e pokolbélieket: helyettes krampuszok.

Ha mindez valaminő elmarasztalásnak hangzik, rosszul fogalmazok. Nem: a film igazat és csakis az igazat mondja. A semmi világába krampuszok valók, a csökkent eszmék és csökkent értelmek, a lankadó gerjedelmek és lottyadt vágyak univerzumába buta ördögsegédek jöhetnek csak látogatóba. Ez a viszonylag igénytelen, ám szellemes, szórakoztató film – melyben nemcsak Psota Irén, de Kishonti Ildikó, Bezerédi László, Bán János, Gáspár Sándor és Dörner György egyaránt kedvvel mókázik – szomorkás látlelet is: mondom, tán szándéktalanul az.

Ha alkotói egyszer legyőzik magukban a most még talán nagy önbizalom mögé dugdosott kisebbrendűségi érzetüket (hogy ugyanis „hol vagyunk mi még a Sátántól”), s elhiszik, hogy igényesebb humorral (tán a tehetség isteni szikrájával) igenis megidézhető Lucifer és Belzebub –akkor mozivásznukon majd előbukkannak ők is, a rettenetes szellemű szörnyetegek – méltóvá nemesítve szürke mindennapjainkat.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon