Skip to main content

Blokádsztori

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Egy mezei lakótelep életében ez persze nem jelentett volna nagy változást, hiszen egy mezei lakótelepre évente ha egy-két kamion betéved, az is csak ha eltéved. Az óbudai Folyamőr utca környékére azonban ez korántsem igaz: az utca egyik oldalán, a tízemeletes panelházak lakói főképp élni szeretnének, a másik oldalon viszont a rendszerváltás nyomán felvirágzott két gyárba, azaz a TÁRÉRT-be és a BUSZESZ-be százával érkeznek a kamionok. Az előbbi nem is gyár, csupán vámszabadterület, de igen forgalmas; a másik palackozóüzem: a szigorú környezetvédelmi előírások miatt a Nyugat-Európából kiszorult, eldobható pillepalackos üdítőket palackozzák itt, és innen szállítják őket az ország minden tájára. A kamion járta utcákat a környék lakói zárták le, miután elegük volt a megválaszolatlan beadványokból, a rezonanciától eltörött főnyomócsövekből, az elviselhetetlenül szennyezett levegőből, a köhögésből és az asztmából és a másfél éve nem csendesülő motorzajtól álmatlan éjszakából.

A megmozdulás előkészítésében két környezetvédő szervezet, a Városi Biciklizés Barátai és a Levegő Munkacsoport segített a lakóknak. A lakógyűlésen, amelyet a környezetvédők szerveztek, és ahol nagy szótöbbséggel megszavazták az útelzárást, senki sem tudta, hogy a „zöldtörténelem” feljegyzésre méltó eseménye van készülőben.

Bodrácska János, Budapest rendőrfőkapitánya, aki néhány nappal később oly előzékenyen fogadta hivatalában a skinheadeket, a közlekedés biztonsága védelmében betiltotta az akciót. A környezetvédők azonban nem hagyták annyiban a dolgot: a Városi Biciklizés Barátai a bírósághoz fordultak. S láss csodát, a Pesti Központi Kerületi Bíróság végzése szerint a rendőrség tiltó határozata nem volt helytálló. Tévesnek bizonyult a kerület polgármesterének, Tarlós Istvánnak (SZDSZ) a blokád előestéjén több sajtóorgánumban megjelent nyilatkozata is. A polgármester arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a „demonstráció okafogyott, tehát elmarad”, ő ugyanis már intézkedett a kamionközlekedést megtiltó táblák kihelyezéséről.

Ilyen előzmények után a tiltakozás, köszöni, jól zajlott. Egy-két atrocitástól eltekintve kitűnő volt a hangulat, a lakók élvezték, hogy legalább egy napra saját kezükbe vehették ügyüket. Több neves közéleti személyiség látogatott a helyszínre, és a különösen hideg éjszaka ellenére a tiltakozók reggel hattól másnap reggel hatig kitartottak. Követeléseiket írásban is átadták a polgármesternek. Hogy mit értek el vele?

Céljukat egyelőre még nem. De feltettek egy „avas” kérdést van-e, lehet-e olyan helyi hatalmi érdek, amely többet nyom a latban a lakók egészségénél és nyugalmánál? Az önkormányzati törvény értelmében a kerület vagy település polgármesterének joga van korlátozni, esetleg felfüggeszteni a lakosság nagy részét hátrányosan érintő ipari üzem működését. Az önkormányzatnak Óbudán is el kell dönteni, hogy az emberekkel és az emberekért politizál-e, vagy a kerület anyagi érdekeire hivatkozva enged az ipari érdekek nyomásának. Az óbudai konfliktus fennáll, a polgármester önkényesen kihelyezett tiltó táblái csak ideiglenes és elégtelen megoldást jelentenek, így a Folyamőr utcában – ha Bodrácska úr is úgy akarja – újabb blokád lesz, ezúttal 48 órás. A lakók és a környezetvédők nem fogadják el a polgármester érvelését, miszerint „szem előtt kell tartani egy jó gazdasági mutatókkal rendelkező gyár érdekeit”. Elkeseredett, de elszánt nyilatkozatuk szerint a két gyár további üzemmenete nemcsak több általános érvényű törvénnyel ellentétes (így a Magyar Köztársaság alkotmányával, az emberi környezet védelméről szóló 1976. évi II. törvénnyel, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény több rendelkezésével), de egy „konkrét” kormányrendelettel is (20/1991), amely megtiltja a kamionok várakozását közterületen. Csak hab a tortán, hogy a főváros rendezési terve is az óbudai ipari tevékenység mihamarabbi megszüntetését irányozza elő.

A lakók és a környezetvédők nyilatkozatának utolsó szakasza leszögezi: ellentétes a piacgazdaság elveivel, ha a gazdasági hatékonyság mérésénél nem veszik figyelembe az okozott járulékos károkat. Vajon meddig lesz ez a megállapítás Magyarországon túlságosan „alternatív” és túlságosan európai?












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon