Skip to main content

Egy igazi szabad madár

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Bécs, Währingerstrasse, Clam-Gallas palota. A gondozott park közepén álló, kissé hivalkodó, de még józannak tűnő bálteremben rozzant kerékpárok sora, mindegyikben drótból hajlított vagy fából összebarkácsolt szárnyak, propellerek, gyűrött, szakadt nejlonzsákokból készített vitorlák: Gustav Mesmer, ismertebb nevén a Lauter-völgyi Ikarosz repülőálmai.

Mesmer még ma is viruló, 86 esztendős bácsikaként éldegél egy sváb öregek otthonában, kosárfonással tengetve életét, miközben szenvedélyesen kutatja az egyszerű, a természetes, az átláthatatlan technikától még el nem idegenített repülés lehetőségeit. Az öregúr (amióta egyszer kikerült egy pszichiátriai gyógyintézetből) folyton csak arról álmodozik, hogy olyan legyen, mint a madár. Faluról falura szeretne röpködni, a levegőégbe emelkedni, könnyedén elszakadni a földtől, szállni… Az általa évtizedek óta hihetetlen szorgalommal eszkábált drótszamarak, vitorlás biciklik láttán kevesen hiszik, amit oly határozottan állít: egyszer már sikerült neki, s akkor ő is úgy járt, mint hajdanán Mohamed, aki a jeruzsálemi sziklára támasztotta létráját, s azon mászott fel az Égbe, ahol negyven napig (de talán negyven évig is) hallgatta atyái szavát, majd némi nehézség árán visszamászott a Földre – hiszen előbb az utána az Égbe vágyakozó sziklát meg kellett győznie, hogy ne másszon tovább föl a rátámasztott létrán –, s amikor lába újra megérintette a követ (ahol ma a Sziklamecset áll) a korsó, amit indulásakor véletlenül meglökött, még csak annyira zökkent oldalra, hogy a víznek nem volt ideje kiloccsanni belőle, mert más volt az idő Mohamednek és más a földön maradottaknak.

Mesmer mindenesetre azt állítja tehát, hogy egy alkalommal valóban sikerült a levegőbe emelkednie. Magyarázza, hogy rugós csizmával, azaz „ugratócipővel” tudta megkönnyítenie a fölszállást – egy öreg bakancsra szerelt szántalp és egy igazi gördeszka kombinációjával. Az egész úgy néz ki, mintha Joseph Beuys alkotta volna meg, s nem az egykori novícius, aki vallásos szuperlelkesedéstől hajtva próbálkozott meg a kolostorok lakóinak életformájával. A bezártságot azonban nem tudta elviselni, újra és újra kitört onnan, mígnem egy templomban gátlástalanul elkezdett prédikálni a repülésről – a madarak szabadságáról és mindarról, amit a világ leglényegének érzett, mire gyorsan beutalták egy még zártabb műintézetbe.

Később kitanulta a könyvkötészetet, megismerkedett a hangszerekkel, maga is szerkesztett néhány újat, melyekkel a légáramok útján akarta a szférák zenéjét emberi kéz beavatkozása nélkül megszólaltatni. A hangszerekhez készített tarka, de nagyon is konkrét jelekkel telefirkált rajzaiból meg lehet érezni, hogy talán a madarak éneke van hozzá a legközelebb. Fogakkal ellátott hengerekkel igyekszik utánozni hangjukat. Meg pléhből, használt faládákból készült zeneszerszámokkal, amiket húzni, vonni, pengetni, de legfőképp fújni lehet. „Az eredmény: valami spontán szépségű tárgyimprovizáció, olyan, amilyeneket manapság Afrikából ismerhetünk csupán, vagy a kubizmus világából azóta, hogy ez az irányzat valami addig ismeretlen módon kívánta kitalálni a létezőt” – áll a katalógusban. És mellette a kiállításrendező önleleplezése, aki úgy vágyakozik a mesmeri élet után, mint ő az ember alkotta szárnyakért: „repülési útmutatóiból csak úgy sugárzik a lét elviselhetetlen könnyűsége”.

Mesmer, nem sokkal az után, hogy ismét kiszabadult a zártosztályról, kiadja elmélkedéseit. „Olyan személy munkája ez, aki megjárta a szerzetesrendet és a pszichiátriai kórházakat: nevét ismertető fantomjait csak az olvasmány végén tálaljuk fel!” – s a könyv végén ez áll: „A Szerző ismeretlen.” Ám alatta ott egy rajz, sárga és kék színű, gyűrött fóliákból eszkábált szárny, alatta valami, ami legjobban egy ócska kerékpárra emlékeztet, a vázon vitorlarúd, gurtnikkal mozgatható emelőszerkezet. Továbbfejlesztett változata, egy szárnyas szánkó, a bálteremben is látható. Ez egy (ugyancsak) gurtnikkal ellátott légcsavar, amibe az embernek be kell dugnia a karját, és utána ha jó felszél kerekednék, akkor a vendéggel együtt felfelé pörög. „Sajnos még idáig nem sikerült épp megfelelő szelet kivárnunk” – mondja az öregúr.

A hírhozó ezután szárnyak hiányában a D jelű villamosra szállt, és elzötyögött vele a Belvedere Palota fölső épületéig, hogy itt megismerkedjen Mesmer bácsi mai örököseinek alkotásával. A bejárati csarnokban egy pihekönnyű, 34 méter fesztávolságú, de csupán harminckilós repülőszerkezet látható. A Massachusetts Institute of Technology végzős növendékei és aerodinamikai professzorai készítették, háromévi megfeszített munkával, amihez a világ legnagyobb számítógépeit vették igénybe. Légcsatorna-kísérletek százait végezték el, az űrrepülés legkorszerűbb, könnyített anyagait használták fel, komputerekkel szimulálták változásukat az időjárás és a légnyomás összefüggésében.

Ez a piros-fehér színű, törékeny csoda 1988-ban megdöntött minden világcsúcsot, amit addig az ember által hajtott repülőszerkezetekkel elértek. Kréta szigetéről a tenger fölött repülve egészen Szantorinig, azaz 119 kilométerre északra jutottak el vele. Az óriás szitakötő propellerét egy görög kerékpárversenyző hajtotta, taposott az egész úton, s csupán az után törte szét egy aprócska szellő a szerkezetet, hogy megérkezett a másik sziget partjára. Ezzel a dollármilliókat érő játékszerrel az alkotók be akarták bizonyítani: Daidalosz, miután a mitológia szerint megépítette Kréta szigetén a Labirintust, igenis megszökhetett onnan, maga készítette szárnyak segítségével.

Daidalosz, az ókori görög mérnök, a kultúra bajnoka, a művészet és a hasznos technika megteremtője elégedett lehet ezzel a High-Tech szitakötővel, talán irigyel is belőle egyet s mást, de a bécsiek esküsznek rá, hogy találkozni vele csupán ott lenn, a másik kiállítóteremben, a Wäringerstrassénál lehet, ahol kecsketömlőből vörösbort iszogat egy lelkes öregúrral, s egész nap cserebogarakat és lepkéket és szárnyas bicikliket rajzolgatnak egy kidobott papundeklipapírra.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon