Skip to main content

Egyesek adnák, mások vennék

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Belkerületi politikusok

A jelöltek


Pál Tibor

Végzős egyetemi hallgató. 1990 előtt tanácstag, az elmúlt négy évben a IX. kerület egyetlen MSZP-s önkormányzati képviselője. Egyszemélyes önkormányzati híradót adott ki, amelyben folyamatosan bírálta a kerület vezetését. Az MSZP ferencvárosi polgármesterjelöltje.

Csaplárosné dr. Katkó Éva

Jogász, a korábbi évtizedekben párt- és tanácsi apparátusokban dolgozott. A II. kerület utolsó tanácselnöke. Az elmúlt négy évben a józsefvárosi önkormányzat aljegyzője, majd megbízott jegyzője.







Tegyük fel, hogy ismét Demszky Gábor lesz a főpolgármester. A közvélemény-kutatások szerint erre jók az esélyei. Fellapozva tehát a főváros közeljövőjét vázoló SZDSZ-es programot, azt olvashatjuk, hogy a lakásprivatizáció ellenére is tartósan önkormányzati tulajdonban marad a lakásállomány 15-25 százaléka, mintegy 120-200 ezer lakás. A bérlők fizetőképessége „legfeljebb” kétszeres lakbéremelést enged meg, bár ötszörös emelés tüntetné el a lakásgazdálkodás deficitjét. Az önkormányzatok a jövőben stabilan számíthatnak a helyiségbérletekből befolyó mintegy 3,7 milliárd forintra. Demszky egységes lakbértarifát, egységes lakásfenntartási támogatást szeretne, egységes szociális rendeletet kíván a mostani kerületi rendeletek helyett.

Nézzük meg most, mit akarnak a politikusok az önkormányzati lakásügyben leginkább érintett négy belső kerületben.

A Ferencvárosban a ciklus végéig fennmaradt a politikai egyensúly, s példátlan módon a helyi SZDSZ–MDF–Fidesz–KDNP-koalíció támogatja Gegesy Ferenc polgármester újraválasztását. Az önkormányzat sikeresnek ítéli a most véget érő ciklust. Az elmúlt évek vitáiban leginkább az egészségügyi ellátórendszer fejlesztésében érdekelt csoport érvényesítette akaratát, de a rivális városfejlesztési lobby sem szenvedett vereséget. A lepusztult Középső-Ferencváros felújítására létrehozott, 51%-ban önkormányzati tulajdonú SEM IX. Rt. folyamatosan finanszírozási gondokkal küszködött, működését mégis méltán irigylik városszerte. A lakáseladásokat vita nélkül folytatták, ebből évente 450 millió forint folyt be, bár ezt a kerület jórészt felélte. Évi 20 milliós alapot azért elkülönítettek a privatizált társasházak támogatására, de ez a munkálatok 40%-át fedezi, csak homlokzati tatarozásokra elég, komolyabb munkákra nem. A helyiségek eladása szóba se került.

A polgármester szocialista kihívója, Pál Tibor „fejlesztésorientált” önkormányzatot szeretne, más szóval fékezni akarja az egészségügyi és oktatási költekezést. Felül kívánja vizsgálni a SEM IX. által kötött szerződéseket, szorosabb pórázra akarja fogni a részvénytársaságot. A megkezdett Aszódi úti felújítást csak „a lakókkal való újabb egyeztetést követően” szeretné folytatni, ha a bérlők „egyáltalán szükségesnek tartják”. Más szóval Pál szívesen enged az azonnali privatizációt követelő nyomásnak. Új lakások építésére az önkormányzatnak nincs forrása.

A szocialista jelölt – riválisaihoz hasonlóan – úgy véli, hogy meg kell szabadulni a vegyes tulajdonú társasházak önkormányzati tulajdonrészétől, a megürülő lakásokat piaci áron értékesíteni kell. A helyiségprivatizációt viszont csak a szocialisták támogatják a kerületben, méghozzá úgy, hogy az önkormányzat legalább 10%-ban tulajdonos maradjon, vagy ennek ellentételeként tulajdonrészt szerezzen helyiségeket megszerző vállalkozásokban.

A józsefvárosi önkormányzat sikerekben szegény, botrányokban gazdag négy évet tudhat maga mögött. A rehabilitációs vállalkozások kudarcba fulladtak. Volt egy privatizációs rendeletük, amely szerint a lakást magasabb áron adták el, és a többletbevételt a társasházak felújítási alapjába helyezték – de ezt másfél év múltán hatályon kívül helyezték, a vételár-különbözetet pedig visszafizették. 1993-tól kezdve gyors ütemben folyik az üzlethelyiségek eladása és az ebből származó bevétel felélése. Önkormányzati belharcok martalékává vált az amerikai Joint Alapítvány idősgondozási programja. Az önkormányzat tehetetlennek bizonyult a kerületben megállíthatatlanul terjedő utcai prostitúcióval szemben.

1993 januárjában Csécsei Bélát választották polgármesterré, az MDF – részlegesen – átvette a hatalmat, az SZDSZ-frakció pedig széthullott. Mindössze hat képviselő maradt meg az 1990-ben győztes madaras zászló alatt. Csécsei kisebbségben kormányozva volt kénytelen szembenézni az elődje, Koppány Zoltán nagyvonalú fejlesztési elképzelései miatt támadt csőddel, és most az SZDSZ polgármester-jelöltjeként egyedül kell vállalnia a felelősséget a ciklusért.

A szocialista polgármesterjelölt, Csaplárosné dr. Katkó Éva programja pontosan az ellenkezője annak, mint amivel elvbarátja, Pál Tibor indul a szomszédban. Csaplárosné kimondottan „működésorientált” önkormányzatot szeretne vezetni, amely mindenekelőtt a szociálpolitikát és az oktatást pártfogolja. Nagyszabású felújítások helyett csak egy-két telek eladására lát lehetőséget, amiből lakásokat lehetne építeni a nyomorlakások kiváltására. Szerinte a bérlők által meg nem vásárolt lakásoknak tartósan önkormányzati tulajdonban kell maradniuk, és meg kell állítani a helyiségek eladását, amíg nem késő.

Az Erzsébetváros egyedülálló helyzetben van. Az önkormányzat nem élte fel privatizációs bevételeit, az elkülönített lakásalapban tekintélyes összeg, 1,1 milliárd forint gyűlt össze. A VII. kerületben is szétszakadt a kormányzó SZDSZ-frakció, de a viták itt a döntő kérdés, az ingatlangazdálkodás körül izzottak fel. A polgármesterrel szemben álló csoport mindenekelőtt az évente 700 millió forint bérbevételt hozó üzlethelyiségeket kívánta kimenekíteni a privatizációs kényszer alól. Előbb törzsvagyonná nyilvánították az üzleteket, majd pedig létrehoztak egy vagyonkezelő részvénytársaságot, amely jutalék ellenében megkísérli behajtani az önkormányzat 250 millió forintos kintlevőségét.

Az SZDSZ-en belül kisebbségben maradt Faragó János polgármesternek némileg kapóra jött a szocialisták által is élesen bírált vagyonkezelő rt. Úgy döntött ugyanis, hogy a szocialisták támogatásával újraválasztathatja magát. Pető Iván azonban casus bellinek tekintette a renegát SZDSZ-es polgármesterek szocialista felkarolását, így Faragó csak függetlenként indulhat. Távozását követően megindult a közeledés a két SZDSZ-es csoport között. Kiderült, hogy a szocialisták is csak taktikából indítottak offenzívát a nyáron az időközben jogilag is megalakult vagyonkezelő rt. ellen.

Az SZDSZ polgármesterjelöltje, Groó Rudolf folytatni szeretné a lakástörvény „alkotmányosítása” után megindult privatizációt. A később megürülő lakásokat is értékesítené, esetleg elővásárlási jogot biztosítva a társasháznak. Rövid távon az üzlethelyiségek albérleteztetésének felszámolását támogatja, hosszabb távon a helyiségprivatizációt. Koncepciója szerint a bérlőknek ötéves futamidejű lízingszerződést kell felajánlani, mégpedig a mai bérleti díjakat jóval meghaladó díj fejében. A futamidő alatt a lízing tárgyát képező üzletet sem eladni, sem albérletbe adni nem lehet, az öt év letelte után azonban a bérlő tulajdonossá válhat. Becslése szerint ezáltal az önkormányzat öt éven keresztül a mai bérbevétel kétszereséhez is hozzájuthat. A Madách sétány felépítésének híve, erre fordítaná a lakásalap felét.

A szocialista polgármesterjelölt, Bakonyi Karola részben Faragó koncepcióját kívánja megvalósítani: eszerint a lakásalapból bérlakásokat kell építeni vagy vásárolni, fokozatosan felszámolva a nyomorlakásokat. Folytatná a lakásprivatizációt, a megüresedő lakásokat eladná a társasháznak, vagy a tilalmi listán lévő lakások lakóinak ajánlaná fel. A lakásokat szerinte egyébként is le kell venni a tilalmi listáról, és el kell adni a lakóknak, ígéri: hitellel, támogatással segíti a privatizált társasházak rendbetételét. A helyiségek sorsáról nincs határozott elképzelésük az erzsébetvárosi szocialistáknak, viszont határozottan irreálisnak tartják a Madách sétány felépítését.

A Terézvárosban is kettészakadt az SZDSZ-frakció, de itt a változatosság kedvéért a Seiler Tibor polgármestert támogató csoport maradt állva. A csoport most „ejtette” a polgármestert. A kormánypártok közösen indítják a polgármester- és a képviselőjelölteket.

A Seilerrel szemben álló SZDSZ-frakció más pártbéliekkel együtt az ingatlankezelésben szerzett komoly befolyást. Reprezentánsuk, a volt SZDSZ-es Lászay János alpolgármester MDF-es színekben verseng a polgármesteri székért. A volt ingatlankezelő apparátus hatalmi pozícióit sikerrel „mentette át” városépítési vállalkozásokba. Velük szemben Seiler kisebbségi álláspontja az volt, hogy mindent el kell adni, még a helyiségállományt is.

Mérlegelve mindezt dr. Borsányi György MSZP–SZDSZ-es polgármesterjelölt privatizációpárti, a lakásállományt teljes egészében, a helyiségeket részben kívánja eladni. Ígéri, hogy a társasházak támogatására – a már megszavazott 30 milliós hitelkonstrukcióval szemben – 300 milliót fordít, amit fedeznek is az idei privatizációs bevételek. A helyiségek 25%-át már elidegenítették – utolsó ülésén a leköszönő testület elég ötletszerűen további 300 helyiséget jelölt ki –, s Borsányi hozzávetőleg az üzletek felének eladásával számol. Így kihúzhatja a talajt az ellenlábas, ingatlankezelőhöz kötődő lobby alól. De hogy azután mi lesz az ingatlankezelő vállalattal, arról a jelöltnek nincsenek konkrét elképzelései.

A négy belső kerület kibontakozó politikai kontúrja már a választások előtt megrendíti Demszky Gábor lakáskoncepciójának jó néhány sarokpontját. Ki állíthatja bizonyosan, hogy a lakások 20%-a tartósan önkormányzati tulajdonban marad, és stabilizálódik az üzlethelyiségekből származó bérbevétel, amit pedig a program a városfelújítás legfontosabb forrásának tekint? Ki építheti terveit arra, hogy hajlandók lesznek az önkormányzatok – saját költségvetésük terhére – „átfogó beavatkozással” előkészíteni a lepusztult városrészek felújítását? Az esélyes jelöltek egyike sem tervez lakbéremelést. A leendő polgármesterek a változatos rendeleteket, rendezési terveket csak akkor lesznek hajlandóak hatályon kívül helyezni, ha a fővárosi jogalkotók figyelembe veszik érdekeiket.

Kezdődik újra az előző négyéves ciklus?


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon