Skip to main content

Fesztivál 11 millióért

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Demszky Gábor már tavaly ősszel utalt rá, hogy a Fővárosi Önkormányzat nagyvonalú kulturális mecenatúrájának folytatása szétfeszíti a város költségvetésének kereteit. (Beszélő, 1994. november 10.) Arra azonban kevesen számítottak, hogy a megígért pénzügyi szigor elsőként éppen a város legkedvesebb gyermekét, a Budapesti Fesztiválzenekart készteti ultima ratióra.

A helyzet azért is fonák, mivel a közfinanszírozás szempontjából a Budapesti Fesztiválzenekar messze a legolcsóbb zenekar. Ellentétben például a kizárólag állami támogatásból élő Állami Hangversenyzenekarral, a Fesztiválzenekar költségvetése „három lábon áll”: a 250 millió forintnyi éves működési költség hatvan százalékát a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány és a zenekar saját bevételei fedezik. A fővárosi büdzsé kizárólag a 65 főállású tag és az irodai alkalmazottak bérének költségeit állja, ráadásul a főváros a támogatást mindössze 5,5%-kal növelte 1992 óta.

Az elmúlt év szeptemberében a főpolgármester levelében arról tájékoztatta a művészeti vezetőt, hogy az 1995. évi költségvetési koncepcióban a Városháza 110 millió forinttal kívánja szerepeltetni a Fesztiválzenekart, szemben a korábbi 95 millió forintos támogatással. A zenekar vezetői úgy érezték, hogy bár ez az emelés csak kullog az infláció mögött, még elfogadható. Készpénznek vették hát az ígéretet, amelyet Demszky három hónappal a választások előtt, a következő önkormányzat nevében tett, így talán nem volt egészen meggondolt. A költségvetést összeállító új városvezetést viszont úgy látszik nem kötötte az előző ciklus főpolgármesterének ígérete, még ha Demszky személye nem is változott. Így került február 23-án a képviselők elé a főváros 1995-ös költségvetésének tervezete, amely a Fesztiválzenekar támogatására 99 millió forintot irányoz elő.

A zenekar vezetői akkor „kapták fel a fejüket”, amikor két héttel a költségvetési vita előtt a Városháza pénzügyesei rutinszerűen megküldték az idei költségvetés leosztási tervét és a megfelelő rubrikában – kézzel beírva – 99 millió szerepelt. Nem értették, hogy miért nem értesítették őket hivatalosan a „változásról”. Valójában nem történt változás, legfeljebb csak az, hogy decemberben választásokat tartottak. Fischer Iván Amerikából küldött telefaxában Vég Gábort, a kulturális bizottság elnökét kérte meg, hogy a közgyűlés előtt olvassa fel nyílt levelét. Egy nyílt levél azonban nem módosító indítvány, a képviselők az előttük fekvő előirányzatot szavazták meg.

Körmendy Ferenc – aki a kulturális bizottság tagjaként és a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány kurátoraként két oldalról is érintett –, elmondta, hogy ha ő vagy bárki más módosító indítványban kérte volna az előirányzat növelését, a képviselők azt nem fogadták volna el. A közgyűlésen Csúcs László (MIÉP) még a négymilliós támogatásnövelést is ellenezte, mondván, hogy fölösleges, hiszen a zenekarnak tetemes saját bevételei vannak, tehát azt a kulturális intézményt kívánta „büntetni”, amely költségeinek legnagyobb hányadát fedezi saját forrásból.

A város kulturális kiadásai a húszmilliárdos hiánnyal számoló költségvetés mindössze három százalékát teszik ki, és bár 11 milliós összeg még a 3 milliárdos kulturális büdzsé számára sem jelentős tétel, de a képviselők néhány százezer forintos tételekről is éles vitákat folytattak.

Körmendy szerint Fischer Iván levele elegáns és korrekt volt: csak 1996-ra ígérte lemondását, tehát időt adott a hiányzó összeg előteremtésére. Mindazonáltal a zenekar igénye nem egészen méltányos. A Fővárosi Önkormányzat és a Fesztiválzenekar szerződése csak a bérek finanszírozására kötelezi a fővárost – azok folyamatos indexálására már nem – valamint arra, hogy próbatermet biztosítson. A Fesztiválzenekar az Óbuda moziban próbált, igaz, ehhez előbb saját forrásból 20 millióért rendbe kellett hozatnia az épületet. Időközben a Fővárosi Moziüzemi Vállalatot részvénytársasággá alakították, melyben apportként szerepelt valamennyi fővárosi mozi. Az önkormányzat nem hagyta cserben a zenekart, úgy döntött, hogy megveszi számára a mozit. A Fesztiválzenekar így állandó próba- és koncerthelyiséghez jut, igaz, becslések szerint ehhez további 25 milliót kell ráköltenie az épületre.

A Városháza a zenészek bérén túl további tízmilliót fordított a zenekarra produkciófinanszírozás képében, például a tavalyi Barokk Fesztivál vagy az Őszi Fesztivál esetében átvállalta a Fesztiválzenekar költségeinek egy részét. A költségvetési vitát mindkét fél szakítópróbának szánta – a szóban forgó összeg és így a szakítás kockázata valójában csekély –, és mindenki bízik abban, hogy az affér megoldódik. A városvezetés ügyetlensége mindazonáltal kínos helyzetet teremtett. Az idegenforgalmi adóbevétel egy részét kultúrafinanszírozásra fordítják, a költségvetés hiánya pedig sokak szerint túltervezett. Bőven lenne tehát forrás arra, hogy a város – legkésőbb a költségvetés júniusban várható módosításakor – pótolja a hiányzó pénzt. Ha azonban a Városháza visszakozik, nemcsak presztízsét, hanem kulturális pénzszűkítő elképzeléseinek komolyságát is kockáztatja, ami nem fogja elkerülni például a restrikciós tervek által leginkább érintett színházigazgatók figyelmét. A Budapesti Fesztiválzenekar „(bér)alku-pozíciója” persze egyedülálló –, jelentősége is az. Ha Fischer Iván lemond, nincsen többé Fesztiválzenekar. Nehezen vállalhat a városvezetés olyan kulturális költségvetési fűnyíróprogramot, amely éppen a rózsákat nyírja le.
















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon