Skip to main content

Államünnep

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Egyeztetett program március 15-én


Sepregetők

1988. november 7-én, miközben tízezrek a bécsi áruházakban ünnepeltek, a Fidesz aktivistái munkásruhában söprögették a belvárosi utcákat. Akciójukat a rendőrség nem honorálta, ám az ünnepcsere mégis bekövetkezett. A vágy beteljesülését szükségképpen követő kiábrándulás azonban váratott magára, március idusának rebellis jellege megszűnt ugyan, ám az államosítás aktusa elmaradt. A rendszerváltozást követően az új hatalom nem tudott mit kezdeni március 15-ével; a kormány zavarát jelezte az is, hogy 1991-ben a parlament augusztus 20-át nyilvánította a Magyar Köztársaság hivatalos állami ünnepévé. Bár az emberek többsége számára a változékony állami ünnepek változatlanul csak munkaszüneti napok maradtak, a politizáló közvélemény számára március idusa továbbra is tartogatott bizonyos izgalmakat.

1990. március 15-ének eseménysorozata a választási kampány talán legvisszataszítóbb showműsorává rondította az egy évvel korábbi népünnepélyt. Egy évvel később a pártok görcsösen igyekeztek megülni „saját” ünnepüket, követve a régi március 15-ék nyolcvanas években rögzült rituáléját. Az ádáz különállásnak még térbeli koreográfiája is megkövült. A hivatalos ünnep színhelye változatlanul a Múzeumkert volt, míg az ellenzék, illetve a fővárosi vezetők a Petőfi-szobor előtt érezték otthon magukat. 1992-ben a korábbi évek viszolyogtató tarkasága botránnyá fajult. Az ünnepi paletta új színfolttal gazdagodott, megjelent a színen a szélsőjobboldal. A hagyományos „liberális útvonalon” vonuló Demokratikus Charta megmozdulása így óhatatlanul is antifasiszta tartalmúvá vált, míg a protokolláris események unalomba fulladtak.

Államosítás

Mára valamennyi parlamenti pártnak érdeke, hogy beteljesítsék az egykori söprögető Fidesz-aktivisták próféciáját, államosítsák március 15-ét. A február 16-i megállapodás aláírói úgy érvelnek, hogy 1848 örökségét senki sem sajátíthatja ki. Március 15. a Magyar Köztársaság egyik jelképe, így nem engedhető meg, hogy ez a nap – a múlt értelmezésének ürügyén – a nyílt színi és gátlástalan pártpolitizálás terepe legyen.

1992-ben bebizonyosodott, hogy a kormánypártok szélsőjobboldali politikusai néhány szkinhedvezérrel és ’56-os veteránnal karöltve adott esetben sok ezer embert képesek utcára vinni, szeptember 25-én a Demokratikus Charta felhívására pedig tízezrek tartottak ellendemonstrációt. Másmás okból valamennyi párt érdekelt abban, hogy gátat vessen ennek a folyamatnak.

1990 óta az MDF politikájának integráns eleme a szélsőjobboldali kártya kijátszása. A párt – miközben konzervatív jobbközép image kialakítására törekszik – szakadatlanul fenyegetőzik saját szélsőjobboldalának aktivizálásával, ugyanakkor szakadatlanul „védekezik” a szélsőjobboldaliság vádja ellen – miközben politikusai legotrombább írói munkásságától sem hajlandó magát elhatárolni. Ez a körmönfont taktika az Antall-kormányt jó néhány válságos időszakon átsegítette már, ám a fasizmus utcai tobzódása már nem fér bele a képbe: egy idő után kiszámíthatatlanná válik, rombolja a kormány tekintélyét, és kedvezőtlenül befolyásolja az ország nemzetközi megítélését. Az sem kívánatos, hogy az MDF-en belüli viták ilyen módon eszkalálódjanak, különösen a párt országos gyűlése után nem, amely azt sugallta, hogy a „centrumpolitikusoknak” sikerült elszigetelniük a „szélsőségeseket”. A kormányt azonban az ellenmegmozdulások érintik a legsúlyosabban. A Demokratikus Charta (vagy esetleg mások) által szervezett antirasszista/antifasiszta tömegdemonstrációk ellen a kormány tehetetlen, mert az óhatatlanul és védhetetlenül hírbe hozza őt saját szélsőjobboldali szövetségesével.

A Fidesz–SZDSZ-megállapodása világossá tette, hogy a fiatal demokraták is a „centrumpolitika” újrafogalmazásán fáradoznak. A Fidesznek sikerült baloldali hírbe hozni az SZDSZ-t, majd megalázott szövetségesére kényszerítenie az új megállapodást, amely lényegesen szűkíti a Mérleg utca mozgásterét. Egyik fél számára se lenne kényelmes, ha a Demokratikus Charta – amely a Fidesz érveiben az SZDSZ baloldali flörtjének legfőbb bűnjele – százezres tömegdemonstrációt szervezne március idusán.

Az ünnep államosítása vélhetően szükségszerű fejlemény, amely hosszú távon véget vethet a visszataszító márciusi politikai utcaszínházak sorozatának. Március 15. egyike lesz azon állami ünnepeknek, amelyek feladata régóta nem a társadalom aktivizálása, hanem éppenséggel depolitizálása. A megállapodásnak azonban vannak aktuális veszélyei is. A hivatalos ünnepi forgatókönyv természetesen semmiféle garanciát nem nyújt a szélsőjobboldali provokációk ellen, bár kormánypárti képviselők számára megnehezíti az azokban való nyílt részvételt. A Tégy a gyűlölet ellen!, illetve a Charta által tervezett megmozdulások elmaradása viszont bátoríthatja a szélsőjobboldali csoportokat.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon