Skip to main content

Gyűlölet és politika

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Neményi László
Kinek van több joga a biztonsághoz?


Az elmúlt hét végén, november kilencedikén, Németország nem annyira a fal két évvel ezelőtti örvendetes leomlására emlékezett, hanem inkább egy ötvenhárom évvel ezelőtti szégyenteljes eseményre: a Reichskristallnachtra, a nácik által rendezett zsidóellenes pogromra. A különböző pártok, egyházak és szakszervezetek átfogó szövetsége ugyanis az „Együttélésért – a gyűlölet és az erőszak ellen” mottóval akciónappá nyilvánította november kilencedikét, a véres erőszaktól sem visszariadó idegengyűlölet elleni protestálás napjává. A tiltakozó tüntetéseken Németország-szerte jóval több, mint százezer ember vett részt.

Ezzel szemben legalább két nagyságrenddel kisebb azoknak a száma, akik gyűlöletből vagy unalomból, ideológiai elvakultságból vagy bestiális butaságból ölnek. Igaza van tehát azoknak a német politikusoknak, akik úgy vélik, hogy a németek általában nem idegengyűlölők. De ez aligha vigasztalja azokat a balszerencsés külföldieket, akik az év első nyolc hónapjában elkövetett négyszáz erőszakos cselekmény áldozatai lettek.

Az idegengyűlölet az aktív – tettlegességre, sőt gyilkosságra vetemedő – idegengyűlölők viszonylag csekély száma ellenére sem pusztán rendőri probléma. Nem az, mert minden, külföldieket terrorizáló bőrfejűre juthat vagy százezer német polgár, aki a külföldiek nagyszámú beáramlását komoly fenntartásokkal kezeli, aki úgy gondolja, hogy ha nem lenne túl sok idegen Németországban, akkor idegengyűlölet sem lenne. A „túl sok” persze ízlés dolga is, s bizonyára túl sok német rendelkezik túl kifinomult ízléssel ebben a tekintetben. (Nem utolsósorban a nyugati mércével mérve „idegenmentesnek” tekinthető volt NDK-ban.) De ez nem változtat azon a tényen, hogy a német átlagpolgár – csakúgy, mint átlagos jósors-társa a többi fejlett, ipari demokráciában –joggal, okkal hiszi, hogy a beindulóban lévő legújabb kori népvándorlás fenyegeti jólétét és biztonságát. Sőt, akkor sem téved nagyot, ha úgy véli, hogy a főáramba tartozó politikusok nem rendelkeznek stratégiai válasszal erre a kihívásra. Éppen ezért fennáll a veszély, hogy jóravaló német polgárok tömegei – mondjuk, a szavazatok 10 százalékát kitevő tömegei – megunván a demokratikus politikusok szócséplését s pepecselését, felülkerekednek demokratikus domesztikációjukon, és a szélsőjobboldal elvi szintre emelt embertelenségének híveivé szegődnek. Ugyanakkor az az alternatíva is elég vigasztalan, hogy demokratikus politikusok kerülnek a „tömegek uszályába”. Igen valószínű, hogy Németországban mindkét szívderítő lehetőség be fog következni.

Az idegenproblémával kapcsolatos „szócséplés” jórészt a német alaptörvény 16. cikkelye körül folyik, amely kimondja, hogy a politikai üldözöttek menedékjogot élveznek Németországban. Ezzel a Szövetségi Köztársaság alapító atyái – a náci üldözés elől hiába menedéket keresők sorsának hatására – a világon egyedülálló módon elidegeníthetetlen joggal ruházták föl idegenek számszerűleg meghatározhatatlan csoportját. Ez az elidegeníthetetlen jog azoknak is előnyt jelent, akik nem lehetnek a cikkely kedvezményezettjei, mert politikai üldöztetésüket csak színlelik. Ugyanis menekültstátusért való folyamodását mindenki egészen az Alkotmánybíróságig elviheti, tehát gyakorlatilag éveken keresztül legálisan tartózkodhat Németországban.

A „menedékjogi csalás” megakadályozása érdekében a két konzervatív párt, a CDU és a CSU az alkotmány módosítására törekszik. Koalíciós partnerük, a liberális FDP, a jogállamiság lovagjaként ettől mereven elzárkózik. A szociáldemokraták némileg rugalmasabbnak mutatkoznak, de kompromisszumkészségüknek a konzervatív pártok szempontjából túlságosan magas lenne az ára: a szociáldemokraták ugyanis az ún. népi németeknek a hazatelepülési jogát szeretnék korlátozni. (Politikai menedéket tavaly szűk kétszázezer személy kért, négyszázezer népi német viszont „hazatelepült”.)

A vita magas színvonalon folyik, ahogy ezt a németektől el is lehet várni. De valahol mégis „sunyi”. A konzervatív pártok öreg rókái aligha hiszik komolyan, hogy egy német alkotmánymódosítás befolyásolni fogja példának okáért a tamilok migrációs szokásait. Számukra a szocdem nyet miatt meghiúsuló alkotmánymódosítás a fontos, hogy a jövőben minden nemszeretem külföldit az SPD vendégének lehessen nevezni. A liberálisok kiállásának értékét – amellett, hogy bölcsességéhez fér némi kétely – csökkenti az a tény, hogy vele csak babérokat arathatnak, a záptojásoktól nem kell félniük. Alig tízszázalékos pártként alkotmánymódosítást sem kieszközölni, sem megakadályozni nem tudnak. A szociáldemokraták árukapcsolásos javaslata is inkább az Oskar Lafontaine körüli posztpopulisták cinikus pragmatizmusának terméke, s nem az etnikai nemzetfelfogástól a republikánus nemzetfelfogás irányába való elmozdulásból következik. Érzik, és minden bizonnyal jól érzik, hogy a német polgár a Kazahsztánból a Ruhr-vidékre szalajtott népi némettel is vonakodik megosztani vajas kenyerét, és remélik, hogy ebből az önzésből tőkét lehet kovácsolni.

Weizsäcker szövetségi elnök arra szólította fel a pártokat, hogy ne csináljanak választási témát az idegenproblémából. Felhívása valószínűleg pusztába kiáltott szó fog maradni, s ez talán nem is olyan nagy baj. A jólét fellegvárait ostromló nincstelen milliók által okozott problémákat sem Németországban, sem másutt nem lehet gentleman agreementtel rendezni, a választópolgárok elől alkotmányjogi érvek fátyla mögé elrejteni. Demokratikus politikusok nem akkor viselkednek felelősségteljesen, ha problémákat hallgatnak el, hanem akkor, ha vitáik sunyisági kvóciensét nem emelik a feltétlenül szükséges mérték fölé.

(München)
















Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon