Skip to main content

Lengyel citromtorta

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A 11,2 millió választópolgár igen vékony szeletekre szabdalta a lengyel parlamenti tortát. Egyszerre volt bőkezű és fukar. Bőkezű, hisz a szejm 460 képviselői székét csaknem 30 párt között osztotta szét, s fukar, mert az igen széttagolt és kiegyensúlyozott új lengyel parlament öt legnagyobb pártjának együttesen is csak minimális többséget juttatott. Nem csoda, hogy a vártnál nehezebbnek mutatkozik a választási „citromtorta” megemésztése.

Posztkommunista pezsgő

A posztkommunista baloldal úgy vélte, minden oka megvan arra, hogy pezsgőt is bontson a tortához: szócsöve, a Trybuna munkatársai pezsgős örömünnepet ültek a Wlodzimierz Cimoszewicz vezette Demokratikus Baloldali Szövetség (SLD) 60 mandátumának hírére, miközben az Állampolgári Centrum Megegyezés és a Katolikus Választási Akció vezetői fenyegető kommunista előretörésként értékelték az SLD választási eredményeit. A liberálisok szerint épp a Centrum Megegyezés, a Katolikus Választási Akció és a Lech Walesa által szított ún. dekommunizációs kampánynak is komoly szerepe volt a baloldal sikerében. Minden bizonnyal igazuk van. Az antikommunista kirohanások kétségtelenül csökkentették a Centrum Megegyezés táborát és Walesa tekintélyét. Az azonban valószínűtlen, hogy ettől – mint azt Jacek Kuron sugallta – jelentősen növekedett volna az SLD-szavazók száma. A posztkommunisták ugyanis – legalábbis az első felmérések szerint – inkább Stanislaw Tyminski országos listától megfosztott X Pártjának és Tadeusz Mazowiecki Demokratikus Uniójának táborából hódítottak szavazókat.

Jó néhány megfigyelővel ellentétben nem a posztkommunisták relatív előretörését tekintjük a jelenlegi helyzet legdrámaibb mozzanatának. A posztkommunisták stabil jelenlétét már a múlt évi elnökválasztás eredményei is jelezték. Érdemes azt is megjegyezni, hogy az SLD jelenlegi 11,9 százalékát kb. 250-300 ezerrel kevesebb szavazattal érte el, mint a múlt évi 9,2 százalékot.

A keresztény-nemzeti veszély

Ha eltekintünk az Állampolgári Centrum Megegyezés és a Katolikus Választási Akció olykor kétségtelenül irritáló stílusától, némi fenntartással kell kezelnünk a „keresztény-nemzeti fordulat veszélyéről” szóló, olykor jogos félelmeket is. A Jaroslaw Kaczynski nevével fémjelzett Centrum Megegyezés vereséggel felérő 8,7 százaléka (44 mandátum) és az elsősorban nyugdíjasok, csupán általános iskolát végzettek, valamint a nők által támogatott Katolikus Választási Akció 9,7 százaléka (49 mandátum) nem tekinthető kiemelkedőnek. Különösen akkor nem, ha figyelembe vesszük, hogy a korábbi ellenzékiségéből fakadó politikai legitimitását vesztett egyház – alaposan megsértve a választási törvényt – milyen intenzív kampányt folytatott a Wieslaw Chrzanowski vezette Katolikus Választási Akció mellett.

Jóval nagyobb meglepetés Leszek Moczulski Független Lengyelország Konföderációjának (KPN) – a jelenlegi parlament újoncának – 46 mandátuma. Annál is inkább, mert az elnökválasztás óta megduplázódott táborukat leginkább a lengyel munkások erősítették. S ez nem elsősorban a hagyományos baloldal, hanem a Szolidaritás szociáldemokrata irányzatainak (a Munka Szolidaritásnak, a Demokratikus Társadalmi Mozgalomnak és a Demokratikus Unió baloldalának) komoly figyelmeztetés.

A Szolidaritás-mítosz mítosza

Fogalmazzunk határozottan: a Szolidaritás nem ezen a választáson szenvedett végső vereséget, hanem jóval korábban. A LEMP elleni harcból született mozgalom ugyanis már a kezdet kezdetén olyan különböző társadalmi-politikai csoportokat fogott össze, melyeknek más körülmények között nem sok közük lett volna egymáshoz. Ez már az állampárt ’89-es bukását követően egészen nyilvánvalóvá vált. Október 27-én tehát nem a Szolidaritás-eszme, mítosz stb. szenvedett vereséget, hanem „utódintézményei”, a Szolidaritás szakszervezetek (NSZZ Solidarnosc, Népi Megegyezés) és a posztszolidaritási pártok egy része (Demokratikus Unió, Állampolgári Centrum Megegyezés), aminek igen konkrét okai vannak.

Közülük a legfontosabb a Balcerowicz-program, melyet drasztikus megszorításai és egysíkú monetarizmusa miatt egyre többen bírálnak. S már nemcsak a populisták, nemcsak a posztkommunista bal és a keresztény-nemzeti jobb, de még a liberális közgazdászok egy része is.

A vidéki Lengyelország például látványos kritikáját adta a Mazowiecki-kabinet és a Bielecki-kormány mezőgazdasági politikájának. Nemcsak azzal, hogy a parasztpártokra szavazott, de azzal is, hogy közülük a Waldemar Pawlak vezette radikálisabb Lengyel Néppártot (48 mandátum) preferálta, s nem a kormányokat ugyan bíráló, de azokhoz mégis közelebb álló posztszolidaritási Népi Megegyezést (27 mandátum). S a jelenség nem egyedi: valamennyi „meglepetéspárt” (SLD, PSL, KPN, WAK) választási kampányának egyik fő motívuma volt Leszek Balcerowicznak és sokkterápiájának ostorozása.

Balcerowicz programjának következményei ugyanis alaposan kikezdték a lengyel társadalom tűrőképességét. Hiába töltötte meg a boltok polcait, hiába szorította 40 százalék alá a hiperinflációt, tette belsőleg konvertibilissé és értékállóvá a zlotyt, a lakosság túlnyomó többsége (81 százaléka) szerint az ezekért fizetett ár túl nagy: 2 millió munkanélküli, 2 milliárd dolláros költségvetési hiány, elszegényedés, a kultúrára és az egészségügyre fordított összegek drasztikus csökkentése stb. Valószínűleg ez az indulat tagolta szét az új lengyel parlamentet.

A sokkterápia kritikája

A lengyel politika előtt álló legfontosabb kérdés ma az, hogy mi lesz a két éve folyó gazdasági programmal. Az nyilvánvaló, hogy a reform tempóján és néhány területén módosításra van szükség. A lakossági terhek mellett ugyanis más figyelmeztető jelek is a program válságát mutatják. Az ipar recessziója a múlt évi 37 százalék után az idén 51,5 százalék lesz; a beruházások volumene is immár 3 éve folyamatosan csökken (idén 10 százalékkal); a külkereskedelmi egyensúly terén is kedvezőtlen jelek mutatkoznak, arról már nem is beszélve, hogy a keleti piac összeomlása és az állami támogatás drasztikus leépítése válságba sodorta a lengyel falut és mezőgazdaságot. A Janusz Lewandowski vezette privatizációt is komoly politikai támadások érték, az elmúlt hónapok botrányai pedig a pénzügyi és bankrendszer elavultságára mutattak rá igen élesen, hogy egyéb politikai felhangjairól ne is beszéljünk.

A jelenlegi szejmben nincs olyan koalíciós lehetőség, melyhez ne lenne szükség igen komoly kompromisszumra. Ezt nemcsak a Demokratikus Unió első kormányalakítási tárgyalásainak kudarca mutatja, de az is, hogy igen gyorsan kútba esett a Liberális-Demokrata Kongresszus, a Centrum Megegyezés, a Független Lengyelország Konföderáció és a Katolikus Akció tervezett koalíciójának terve is.

A megfigyelők egy része – talán kicsit megszokásból és elhamarkodottan – Walesa (egyébként tőle szokatlan kompromisszumkészségről tanúskodó) koalíciós ajánlatait is igen élesen kritizálja, mondván: az elnök diktatórikus hatalomra tör. (Walesa ajánlatai: 1. posztszolidaritási koalíciós kormány; 2. posztszolidaritási koalíciós-elnöki kormány; 3. a hét legnagyobb parlamenti párt koalíciós-elnöki kormánya; 4. szakértői elnöki kormány.)

Pedig jobb, ha szembenézünk azzal a ténnyel, hogy a Belweder-palota támogatása nélkül nem jöhet létre erős és életképes koalíciós kabinet. A pártoknak az elnöki hatalomhoz való igen megosztott viszonya miatt ugyanakkor nyilvánvaló, hogy ma nem az a fő kérdés: parlamentáris vagy elnöki rendszer lesz-e Lengyelországban, hanem az, hogy a parlamentáris rendszerre voksoló pártok képesek-e megakadályozni, de legalábbis korlátozni egy „puha” tekintélyuralmi rendszer kiépülését.

(Varsó)




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon