Skip to main content

A „nem”-ek szejmje

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az augusztus szinte már hagyományosan a lengyel politikai nyár legmelegebb hónapja. 1988-ban a kerekasztal-tárgyalásokat kikényszerítő sztrájkok, 1989-ben a Szolidaritás hatalomra kerülése, az idén pedig egy pénzügyi botrány, majd a Bielecki-kormány lemondása forrósította fel a lengyel politikai légkört. Szerzőnk ennek hátterét és következményeit elemzi.

Úgy tűnik, a lengyel parlament megmakacsolta magát. Alig egy hét leforgása alatt Jan Krzysztof Bielecki kormányának négy fontos javaslatára mondott nemet: a költségvetés módosítására, a kormány lemondására, majd rendkívüli felhatalmazására és végül a kormány alkotmánymódosítási javaslatára.

„Nem” – a büdzsére


A szejm első „nem”-jét a kormány költségvetés módosítására adta. A javaslat valóban kellemetlen, már-már drasztikus intézkedések megtételét tervezi. Így az állami dotációknak (a bányászat, a vasúti közlekedés, a tankönyvek, közüzemi szolgáltatások és lakbérek támogatásának) 25, a tudományos kiadások 31, a hadsereg költségvetésének 18, a belügy kiadásainak 13, az oktatás költségvetésének több mint 10, az egészségügyre fordítandó pénzeknek pedig 3,2 százalékos csökkentésére tett javaslatot a 24 billió zlotys (2 milliárd dolláros) költségvetési hiány lefaragása érdekében.

Nem csoda hát, hogy az újraválasztásukért harcba induló lengyel honatyák igen éles kritikával illették a Kormány e tervezetét, amely a társadalom tűrőképességét kétségtelenül erősen igénybe veszi, s – egyes képviselők szerint – már-már az ország működőképességét is veszélyezteti. A képviselői kritikák azonban nemcsak a költségvetés módosításának, de legalább annyira a Leszek Balczerowicz nevével fémjelzett gazdasági program egészének szóltak, s nemegyszer felvetették a pénzügyminiszter távozását is.

A Szolidaritás egykori gazdasági „fenegyerekének”, a jelenlegi kormány „erős emberének” sokkterápiája valóban ellentmondásos eredményeket produkált az elmúlt két év során. Egyfelől kétségtelenül leszorította az inflációt, „konvertibilissé” tette a zlotyt és feltöltötte a korábban üres boltokat, másfelől viszont a lengyel munkanélküliek száma ma már jócskán meghaladja az 1 milliót, az ipar recessziója a múlt évi 30 százalékhoz képest újabb 8-10 százalékkal nőtt, s még a legmértéktartóbb becslések szerint is a társadalom mintegy 40-45 százaléka él a létminimum szintjén.

Kérdés persze – s ez a szejm vitájából nem derült ki –, hogy a társadalmi elégedetlenségre a választások előtt különösen érzékeny parlamenti képviselőknek a kritikán kívül van-e reális alternatív gazdasági program is a tarsolyukban, vagy egyszerűen csak kellemetlen intézkedések megtételétől igyekeztek menekülni azzal, hogy a kormány javaslatát a szejm költségvetési bizottságához utalták módosításra.

Botrányok és bankok


A gazdaságpolitikára azonban a honatyák kritikáján kívül más kellemetlenségek is árnyékot vetnek. Augusztus elejétől a lengyel napilapok első oldalait az ART-B magánvállalkozás által kirobbantott pénzügyi és bankbotrány hírei uralják. Az ügy jelentőségére jellemző, hogy az „ART-B sztorit” csak a Janajev-puccs szorította le néhány napra a címoldalakról. A szóban forgó magáncég, amelyet 1989. május 4-én, mindössze 100 ezer zlotys (sic!) alaptőkével indított útjára Boguslaw Bagsik, az elmúlt két év során Lengyelország talán legnagyobb magáncégévé nőtte ki magát. Alaptőkéje ez év elején már meghaladta a 11 millió dollárt, állítólagos forgalma a 300 millió dollárt, alkalmazottainak száma pedig a 15 ezret. A bökkenő mindössze annyi, hogy e fantasztikus karriert a cég a lengyel pénzügyi szabályzók „joghézagait” és a lengyel bankszektor elavult technikáját kihasználva – kamatspekulációkkal – érte el.

Az ügynek egyéb dolgok is különös pikantériát adnak. Az ART-B ugyanis „ügyleteibe” bevonta a Lengyel Nemzeti Bankot (NBP) és a Lengyel Takarékpénztárt (PKO) is, így a botrány természetesen nem hagyta érintetlenül a lengyel politika felhőrégiót sem. Az ügy kapcsán eddig letartóztatott 7 személy között ott található a Nemzeti Bank (korábban pedig a PKO) első elnökhelyettese, Wojciech Prokop, de lemondani kényszerült főnöke, Crzegorz Wojtowicz is. Az csak tetézi a problémát, hogy az ügy kipattanása csupán a véletlenen múlt.

Ugyancsak egy pénzügyi botrány miatt volt kénytelen távozni posztjáról Janusz Sawicki pénzügyminiszter-helyettes is. A miniszter felügyelete alá tartozott ugyanis a Külföldi Adósságszolgálati Alap (FOZZ), amelynek vezetői az eddigi számítások szerint vagy 70-80 millió dolláros kárt okoztak a lengyel gazdaságnak különböző tranzakcióikkal.

A bankbotrányok – most túl a lengyel gazdaságnak és a gazdasági vezetésnek okozott anyagi és erkölcsi káron – igen drasztikusan mutattak rá a lengyel pénzügyi infrastruktúra elmaradottságára is. A botrányoktól megrettent lengyel bankok máris vonakodnak a kormánygarancia nélküli hitelek folyósítására, most nem is beszélve arról, hogy a pénzügyi és bankinfrastruktúra jelen állapotában aligha lesz vonzó a külföldi tőke számára.

„Nem” – a rendkívüli felhatalmazásra

Augusztus 30-án Bielecki benyújtotta lemondását. A kormányfő azzal indokolta döntését, hogy nem tud együttműködni egy olyan parlamenttel, ahol a képviselők csak saját újraválasztásukra gondolnak, s akadályozzák a létfontosságú gazdasági intézkedések megtételét, így a szejm második „nem”-jét augusztus 31-én mondta ki, amikor 211:114 arányban elutasította a kabinet lemondását.

A bizalmat kapott kormányfő „az állam válságára és a kormányzás reális lehetőségének hiányára” hivatkozva még aznap megismételte egy júliusi indítványát, s rendkívüli felhatalmazást kért a parlamenttől kormánya számára. A szejm – látszólag igazolva a kormányfő korábbi kritikáját – ismét megmakacsolta magát. A képviselők döntését azonban ezúttal mégsem csak „saját újraválasztásuk” befolyásolta.

A kormány és a szejm vitája ugyanis, amely korábban látszólag gazdasági kérdésekről szólt, e pillanattól kezdve a lengyel belpolitika egyik neuralgikus politikai kérdésére terelődött: az elnök, a kormány és a szejm közötti hatalmi viszony problémájára, amely Lech Walesa elnökké választása óta borzolja a szejm kedélyeit.

A rendkívüli meghatalmazásról szóló törvényjavaslatot ugyanis a kormány és a mögötte álló Belweder-palota – a gazdasági kényszerintézkedések megtételéhez szükséges felhatalmazáson túl – az alkotmány módosítására, meg konkrétabban az elnöki hatalom megerősítésére is fel kívánta használni. Bár maga a törvényjavaslat mindmáig nem került nyilvánosságra, annyi ismertté vált belőle, hogy a tervezet szerint a rendkívüli meghatalmazás a kormánynak szabad kezet adott volna az állami hivatalok tisztségviselőinek lecserélésre, sőt Walesa elnök jogává tette volna a miniszterek kinevezését is.

Aligha csoda hát, hogy a szejm, amely már korábban is élesen kritizálta a lengyel elnök „nómenklatúra elleni harcának” terveit, s nem szívesen tenné Elysée-palotává a Belwedert – elvetve az alkotmánymódosítást – nemet mondott Walesa ambícióira, a kormány rendkívüli meghatalmazását pedig a szejm egy 54 tagú bizottsága elé utalta, hogy az „alaposan vizsgálja meg a kérdést”.

A szejm és a kormány (illetve mögötte az elnöki palota) közötti újabb politikai pengeváltás tehát ismét döntetlenre végződött. Marad tehát a régi felállás, s maradnak a régi gondok.




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon