Skip to main content

Jobboldali zarándokok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
„a Nyugat csak áltatja magát”


A baloldali zarándoklat műfaját nem fenyegeti a kihalás veszélye; különféle csoportocskák ma is nagy csinnadrattával tesznek hitet az afrikai és ázsiai kvázi-kommunista diktatúrák mellett – egészen a legközelebbi vérfürdőig, mely után szégyenkezve keresnek új, másodkézből való forradalmi élményt. Még a kelet-európai bolsevik egypártrendszerek bukása sem vetett véget annak a gyermeteg tévhitnek, mely szerint a szerencsétlen Gorbacsov úr hozta volna létre azokat a változásokat, melyeknek – a rövidlátó Nyugat bűnsegédi bűnrészességével – végeredményben ma is ellenszegül.

Hogy miért zarándokolnak a baloldaliak a bűnös Szodomába és Gomorrába, arra megvan a magyarázat. A nyugati radikálisok ugyanis a szívük mélyért vallásos romantikusok, akik azért viszolyognak a liberális demokráciától és a kapitalizmustól, mert unalmasnak és prózainak találják. Minő csapásként érték őket a régi kommunista rezsimek megaláztatásai! A jobboldalnak persze minden árnyalata tapssal fogadta a kelet-európai változásokat, és megerősítve érezte magát általuk.

A történelemben most először a jobboldali politikai zarándokok indultak útnak, hogy eljussanak a „filozófus király udvarába”, ahogy egy képes magazin – igen találóan – Václav Havel udvartartását nevezte. A jobboldal új zarándokai úgy hiszik, végre olyan emberekre leltek, akik nem zúgolódnak, és megmutatják a nyugati kételkedőknek, hogy érdemes hinni világnézetük alapvető tételeiben. Az új zarándokok azonban könnyedén megfeledkeznek arról, hogy a Patyomkin-falvak építése kelet-európai hagyomány, és hogy itt, Kelet-Európában szokás szervilis módon megtéveszteni az egyébként mélyen megvetett feljebbvalókat. Tíz évvel ezelőtt a baloldal bizonyítékok nélkül is hitte, hogy a kelet-európai reformok hatékonyak – egyáltalán: hitt a realitásukban. Most a jobboldalon a sor: úgy tűnik, mindent készpénznek vesz, ami a Mintaállamból származik, függetlenül a (rendszerint zord) tényektől.

Vegyük sebtében szemügyre az új Kelet-Európa néhány jellemző vonását, lássuk, mi az, amiről az új zarándokok azt hiszik, értik.

Nemzetfogalom. A nyugati liberális nacionalizmus speciális intézményekbe, politikai gyakorlatba és szokásokba vetett hitek rendszere. Általában megvan a maga megkülönböztetett elképzelése az állampolgárságról – ez szemmel láthatóan más és más az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Franciaországban. A kelet-európai nacionalista mozgalmak támogatóinak rá kell ébredniük: ha eszméik Nyugaton is teret nyernének, az oda vezetne, hogy sokan az írek kiűzését követelnék Londonból meg Liverpoolból, illetve a cudar ángliusok kiakolbólítását Glasgow-ból. A Munkáspártot lépten-nyomon Anglia-ellenes kelta összeesküvéssel vádolnák, illetőleg azt szorgalmaznák, hogy a kelta Bretagne és Normandia – Nagyobb-Britannia szerves részeként – haladéktalanul kapjon nemzetiségi autonómiát. A kelet-európai nacionalizmus vonatkoztatási pontja ugyanis nem az állam, hanem a nemzetiségi csoport; ez a nacionalizmus nem vesz tudomást arról, amit a Nyugat nemzeti szuverenitásnak nevez. A kelet-európaiak rá se rántanak a szovjet csapatok kivonulására: az ő ellenségeik nem a bolsevikok, hanem a szlovákok meg a magyarok. Horvátország, Litvánia és Moldávia új, félig független államocskái saját kisebbségeik elnyomásával vannak elfoglalva –pontosan olyan szenvedéseket okozva, melyeket annak idején saját „szövetségi” védelmezőjük gondoskodásából maguk is átéltek. Ha Kelet-Európában valaki Lady Thatcher módjára gondolkodik a nemzeti kérdésről, nyomban kozmopolita internacionalistának bélyegzik.

Államiság. A Kelet-Európát hatalmában tartó politikai szenvedélyek láttán a nyugati radikális baloldalnak több oka van az örömre, mint a még mindig kótyagos jobboldalnak. A kelet-európai közvélemény türelmetlen ez elitekkel szemben. Akárcsak a „politikailag illendő” (PC) ellenkultúra szószólói Amerikában, az én honfitársaim is rosszul tűrik, ha valakit vagy valamit jobbnak tartanak másnál. „Ez nem demokratikus” – hajtogatják. Egyúttal, paradox módon, a hatalom átruházására (a képviseleti választási rendszerre) is gyanakodva néznek. Az Országgyűlés, a politikai pártok, a szabad tömegkommunikációs eszközök egyre kevésbé népszerűek körükben. Az emberek egy lélegzetre utasítják el a hatalmi tekintélyt és a nyílt vitát; szüntelenül „határozott intézkedéseket” sürgetnek attól az államtól, amelyet el sem ismernek.

Egy friss közvélemény-kutatás azt mutatja: a magyarok 58 százaléka úgy érzi, jobban élt a kommunisták idején, a „Szocialista Pártot” pedig a „szemét gazdagok” gyülekezeteként intézi el. A közvélemény szerint az állam feladata, hogy biztosítsa és elossza a javakat és hogy parancsoljon, de a nép közvetlen ellenőrzése alatt kell állnia, hogy azonnal el lehessen csapni. Az intézményeket a magyarok csalók bűnszövetkezeteinek tartják. Úgy vélik, az ideológiai különbségek csupán a csoportérdekek megtévesztő álcái – ám a pártokat épp azért tartják semmirekellőknek, mert nincs „tömegbázisuk” (vagyis nem tudják képviselni a csoportérdekeket).

A kommunista állam mereven elitista és tekintélyelvű volt, ennek következtében ma soha nem látott egyenlősdinek lehetünk szemtanúi. A nyugati jobboldal zarándokai azt hiszik, hamarosan hazatérnek a hercegek, grófok, és visszaállítják az arisztokrácia kifinomultságát. Az igazság ezzel szemben az, hogy az osztó igazság és faji tisztaság bajnokai megrugdossák a nyugati gyártmányú autókat. Mások nézeteinek, érzéseinek tisztelete, bármiféle fölény elismerése elenyészőben van, a plebejus jakobinizmus – az újsütetű, cirillországi hangulatot idéző díszletek és jelmezek felbukkanása ellenére – egyre nagyobb méreteket ölt.

Piac. A felismerés, hogy a szocializmus nem működik, a kamat és a kereskedelem (az „uzsora”) már-már középkorias elutasításával párosul. A „kapitalizmus” ma is szalonképtelen kifejezés Kelet-Európában (egyetlen politikai mozgalom képviselője sem meri a szájára venni; hacsak nem egy nyugati televíziónak nyilatkozik). Az „üzlet” szó sötét üzelmeket jelent vagy egyszerűen csak lopást. A „kft.” a panama, a szélhámosság hétköznapi szinonimájává vált. Az új, demokratikusan megválasztott kormányok mindenütt leállították reformkommunista elődeik gyámoltalan piaci reformjait. Magyarországon, amely sok szempontból a térség gazdaságilag legelőbbre tartó országa, törvény tiltja a földek eladását – ez a privatizáció lehető leghatásosabb fékje. S eközben a nyugati tömegkommunikáció tényként közli, hogy Kelet-Európa országai máris kapitalisták, majd nyomban egy nem létező folyamat keserű következményeitől (a munkanélküliségtől) óv bennünket. Úgy látszik, senki sem vette észre a legnagyobb politikai szenzációt: először fordult elő, hogy a kommunisták szabad választásokat nyertek – Romániában, Bulgáriában, Albániában és négy jugoszláv tagköztársaságban.

Vajon hogyan tálalják majd a konzervatívok a hős kelet-európai dolgozók dicsőséges példamutatását a dekadens Nyugat számára? De ezt a lemezt hallottam már. Megint egy bosszantó Szent Ügy.

(Barabás András fordítása)


A cikk eredetileg a konzervatív The Spectator 1991. július 27-i számában jelent meg.























Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon