Skip to main content

A társadalmi béke vége?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Csehország

Számok


A cseh nemzeti össztermék (GDP) 1993 folyamán mindössze fél, legfeljebb 1%-kal csökkent; a munkanélküliségi ráta 3, az infláció pedig – bár a kormány által jósoltnak csaknem kétszerese lett – még mindig csak 20,8%-os volt (a szolgáltatások ára 26, az élelmiszereké 13%-kal nőtt). 1993-ban 1,4 milliárd dollárnyi működőtőke áramlott az országba, másik 1,4 milliárdot pedig az ott megforduló 71,2 millió turista költött el.


„Nem érdemes készpénznek venni a kormánytagok afféle nyilatkozatait, hogy »az átalakítás Csehországban már befejeződött«, vagy »a Cseh Köztársaság három éven belül csatlakozhat az EK-hoz«. A rendszerváltás keserű piruláinak többségét még nem vettük be” – jegyzi meg közgazdász barátom, akivel a „Kilőtt szeműhöz” nevű prágai kocsmában beszélgetünk. „Igaz, hogy a munkanélküliség nálunk alacsony, de ez annak köszönhető, hogy bár 1993 áprilisától van csődtörvényünk, a kormány egyrészt továbbra is óriási összegeket fordít a csőd szélén álló vállalatok megmentésére, másrészt a privatizációs minisztérium sorozatosan megvétózza a csődök bírósági kimondását. Nem csoda tehát, hogy a vállalatok csaknem 70%-a növekvő adósságokba veri magát. De mi történik akkor, ha ennyi adós egyszerre kezdi követelni a pénzét… Érvényesülhet a dominóelv. Igaz az is, hogy a múlt évben csaknem másfél milliárd dollár áramlott az országba, de az összes befektetés így is csak a magyarországinak mindössze harmada. Emellett a nyereségadó – bár ebben az évben 3 százalékkal csökkent – még mindig igen magas: 42 százalék. Márpedig gazdaságunk nincs annyival jobb állapotban, hogy nélkülözhetné a külföldi tőkét.”

Véleményével nem áll egyedül. Napjainkban egyre többen vélekednek úgy, hogy amit Václav Klaus kabinetje a liberális gazdaságpolitika jelszava alatt folytat Csehországban, az sokkal inkább egyfajta válságelodázó „harmadik út”.

Mások viszont már hosszú ideje éppen azt vetik a cseh kormányfő szemére, hogy túlságosan is a gazdaságra összpontosít, s érzéketlen az egyéb problémák – például a környezetszennyezés vagy a közbiztonság romlása – iránt.

„Lehet, hogy a kormány ad néhány koronát az észak-csehországi gyárak légszennyezésének csökkentésére is, de főként azon mesterkedik, hogyan fejezhetné be a tevelini atomerőművet”- magyarázzák a Vencel téri turistáknak az erőmű ellen tiltakozó, röplapokat osztogató egyetemisták. Majd arról győzködnek, hogy a csehek többsége egyáltalán nem akar atomerőművet. A dolog azonban kicsit sántít, a rendszerváltás előtt megkezdett dél-csehországi erőmű befejezése ugyanis nem túlzottan foglalkoztatja a cseh átlagpolgárt, s a kormánynak is ma elsősorban külpolitikailag okoz fejfájást, főként azért, mert az „atomosítás” ellen Ausztria igen élénken tiltakozik.

A Vencel téri járókelőket valószínűleg jobban izgatja a közbiztonság fokozatos romlása. A bűncselekmények száma Prágában például az elmúlt évben 72 ezerről 88 ezerre nőtt; különösen megszaporodtak a cigányok, illetve a színes bőrűek elleni támadások. 1990 óta 16 cigány esett áldozatul a támadásoknak, 1993 első nyolc hónapjában pedig 150 cigányellenes és 16 külföldi színes bőrű elleni támadásról érkezett bejelentés a rendőrségre, amelyek közül 5 járt halálos áldozattal. Többek között ezért döntött az év elején úgy a kormányzat, hogy a 61 ezer fős rendőrség létszámát újabb 6000 fővel megemeli.

Fontos azonban tudnunk, hogy a fenti problémák – noha 1993 folyamán csökkentették, de – nem ásták alá a Klaus-kabinet tekintélyét, hiszen a kormány népszerűségi indexe még ez év elején is 67%-os volt.

Sokak szerint ennek az a magyarázata, hogy Klaus a cseh „nyugodt erő”: olyan pragmatikus politikus, aki szerint nem érdemes a jövő problémáiról beszélni, még kevésbé írni – a problémák ugyanis arra valók, hogy megoldjuk őket. Mások viszont azt állítják, hogy mesterien kever két dolgot: egyfelől a liberális retorikát, másfelől a szociális feszültségek tompítására törekvő gyakorlatot. Ezzel ugyanis kifogja a szelet mind baloldali, mind pedig jobboldali ellenzékének vitorlájából – állítják. Többek között ennek köszönhető, hogy négypárti koalíciós kabinetje – melynek a 200 fős parlamentben ma mindössze 4 mandátumnyi többsége van – szinte kirobbanthatatlanul stabilnak tűnik.

A március 22-i 40 ezres tüntetés azonban minden bizonnyal meglepte a kormányzatot, annál is inkább, mert Klaus kormányfő mellett – aki „abszurdnak” és „szélsőséges politikai mozgalomra jellemzőnek” nevezte a szakszervezetek követeléseit, a megmozdulás szervezőit pedig csak egyszerűen „csalónak” és „demagógnak” – a cseh tévé és a rádió is napokon keresztül sulykolta a hallgatókba: ne vegyenek részt a tüntetésen.

A szakszervezetek felháborodását mindenekelőtt a kormány három munkajoggal kapcsolatos tervezete váltotta ki: 1. a munkatörvénykönyv azon módosítása, amely megengedné a terhes nők éjszakai műszakra való beosztását, ill. megkönnyítené a munkavállalók elbocsátását; 2. a nyugdíjkorhatár felemelése (a nők esetében 57-ről 61 évre, férfiaknál 60-ról 62 évre) és a nyugdíjemelés garanciájának megszüntetése; s végül 3. a közalkalmazottak sztrájkjogának tervezett megvonása.

„Nem vagyunk kísérleti nyulak!”, „Klaus, hagyd már az agitációt, próbálj megélni 2 ezerből!”, „A munkából egyenesen a koporsóba?” – volt olvasható a vidékről is több mint 400 busszal érkező tiltakozók transzparensein; a demonstráció helyszínére vonuló tömeg részéről pedig szinte szakadatlan volt a felszólítás: „Gyertek velünk!”

„Nem tűrjük magunk között a szélsőségeseket. Nem akadályozzuk a munkát. Legtöbb jelenlévő szabadságot vett ki erre a napra. Mutasson Klaus kormányfő ennél felelősségteljesebb szakszervezetet Európában!” – dübörögte a tribünről Vladimir Petrus, a cseh–morva szakszervezeti föderáció vezetője. S valóban: a szervezők – a Prágában tartózkodó Beatrix holland királynő városnéző programjára való tekintettel – a tervezettnél korábban fejezték be a demonstrációt, amely minden különösebb incidens nélkül zajlott le: igaz, a tömeg füttykoncertje és szidalmai távozásra késztették Jindrich Vodicka munkaügyi és szociális minisztert, aki állítólag magánemberként volt jelen a tüntetésen.

Kérdés persze, hogy a Klaus-kabinetet ténylegesen mennyire befolyásolja a megmozdulás, illetve az elégedetlenség. A hivatalos nyilatkozatok alapján úgy tűnik: nem túlságosan. Mások szerint viszont nem mérvadó, hogy a kormányfő egy jelentéktelen kisebbség megmozdulásaként értékelte a tüntetést, és továbbra is elutasította, hogy a szakszervezetek képviselőivel tárgyaljon. A retorika és gyakorlat ugyanis – állítják – Václav Klaus esetében nem mindig felel meg egymásnak.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon