Skip to main content

Ha az erdőben egy hat láb hosszú és három láb széles halomra találunk

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
N&n galéria


I. NYITÁNYKA



kerek szemek / google
Search 1,346,966,000 web pages
Results about 1,470 Search took 0,11 seconds – 1-250.[1]
did you mean: gipsy[2]

34.[3]
Kőzetek és ásványok



http://www.mek.iif.hu/porta/szint/egyeb/lexikon/pallas/html/041/pc004101.html#9... Gipsz: Táblás, prizmás megjelenésű, gyakran „fecskefark” ikerkristályok formájábankiváló, színtelen, átlátszó ásvány. Anyaga: kalcium-szulfát

Gipsz

Nemcsak ásvány, de egyúttal kőzet is. A régi görögök és rómaiak jól ismerték. Theophrastus nevezi gyppsosnak, Plinius pedig gypsumnak, sőt ipari alkalmazása is ismeretes volt előttük. Wallerius selenitesnek nevezte a hold fényéhez hasonló fényessége miatt, és némelyek a szépen fénylő gipsz-kristályokat még ma is selenitnek mondják. Egyéb nevei lapis specularis, vitrum ruthenicum, glacies marioe vagyis Mária-üveg voltak. Az utóbbi név arra vonatkozik, hogy a nép sokáig a színtelen, átlátszó gipsz-et a tisztaság, a szűziesség szimbólumaként tekintette és finomra hasított leveleivel fedték be régebben a Mária- és általában a szentképeket. Régi magyar mineralógiákban gyantakő a neve, a Mária-üvegnek megfelelőt tükörkőnek is mondják. Egyhajlású rendszerbeli igen gyakori és rendesen igen szép kristályai, ha hasadékokban, üregekben vannak fennőve, akkor többnyire oszloposak, az agyagban v. szemcsés gipsz-ben benőttek, ellenben táblásak vagy lencse formájúak, gömbölyödött görbült lapokkal, v. pedig egészen gömbösek. A kristályok elég gyakran csillagformán vagy félgömb alakban csoportosulnak és a hosszú oszlopos kristályok némelykor egészen görbültek, mintegy hullámos felületűek. Igen gyakoriak az ikerkristályok, melyek közül az ép-átlós véglap szerint összenőttek a fecskefarkra emlékeztető alakúak, azért fecskefarkú ikreknek is mondják. Az oldallapjai ezen ikreknek rendesen görbültek, onnan a furcsa alak. A gipsz-kristályok kitűnően hasadnak és sokszor egészen leveles szövetűek. A hasadás által kapott lemezek rendesen hajlékonyak, de ismeretesek olyanok is (pl. a Montmartre-ról), melyek merevek. Minden forrásvízben, folyóvízben, tengervízben van gipsz.

Kristályokon kívül a gipsz még nagy tömegekben, tömötten, szemcsésen, rostosan, földesen is található, és ezeknek külsejük és egyes tulajdonságuk szerint más-más a nevük. A hófehér, szemcsés vagy tömött, gyengén áttetsző gipsz az alabástrom, melyből mindenféle dísztárgyakat faragnak, akár a márványból. Az átlátszó, leveles szövetű gipsz a Mária-üveg; a szépen selyemfényű, rostos szerkezetű a rostos gipsz. Ez utóbbit gyöngyökké is dolgozzák fel; ha igen finom szálú, akkor gömbölyűre köszörülve, macskaszem módjára csillog. Hazánkban szép gipsz-kristályok teremnek Budán a márgában. Igen nagy mennyiségben bányásznak gipsz-et Párizs közelében, ahol a Montmartre-hegy nagy részben gipsz. Ez a harmadkorú (oliocén) gipsz az, mely azt a híres emlősfaunát szolgáltatta, melyen Cuvier, a nagynevű francia tudós, a paleontológiát és vele együtt az összehasonlító-boncolástani tudományt nagyra fejlesztette. Alig van geológiai szisztéma, amelyben nagy tömegekben ne volna gipsz. Általában sok helyen vízvesztés által anhidritté lesz a gipsz, az anhidrit pedig vízfölvétel által gipsz-szé. A tömött, szemcsés gipsz-nek igen fontos alkalmazása az égetettgipsz-készítés, melyet egyrészről szobrok öntésére használnak, de meg ragasztószerül, vakolatnak, a mennyezet készítésére. A bányából kikerülő gipsz-et megőrlik, azután égetik, vagyis 2000°C-on túl hevítik, mi mellett minden kristályvizét (21%) elveszti és egészen anhidrittá lesz.

Az égetett gipsz-ből formálják a gipszszobrokat, gipszmintákat.

47.[4]
Untitled



http://www.mafi.hu/lithosz/perm.html



...Tabajdi Anhidrit Formáció t P 2 Tarka (vörös, szürke, zöld) dolomit, gipsz, anhidrit, márga, aleurolit rétegek sokszoros váltakozásával jellemezhető...

Tabajdi Anhidrit Formáció tP2

A Balatonfelvidéki Homokkő és a Dinnyési Dolomit között, ezekkel laterálisan összefogazódva helyezkedik el. Felszíni előfordulása nincs. Legnagyobb vastagsága 250 m.
Dunántúli-középhegység



Szentléleki Formáció sP2


Arid klímájú, síkparti homokkő és sabkha fáciesű evaporitos összlet. Alsó, 100-300 m vastag része fehéres-szürke, zöld, vörös, lila foltos homokkő és aleurolit. Kora nem ismert, a Nagyvisnyói Formáció feküjében települ.
É-Bükk

50.[5]
Jovanovics Gyorgy



http://exindex.c3.hu/dosszie/jovanovics/nadas.html

É akkor ezzel valószínűleg nem mondok semmit. mintha azt mondanám, hogy a gipsz neve gipsz. Mégis úgy gondolom, hogy az érzékeknek, s ebből következően …

HATSZÁZÖTVEN SZÓ JOVÁNRÓL / NÁDAS PÉTER

85.[6]
Az orvos válaszol – korábbi kérdések



http://www.pro-patiente.hu/pp/qa/168.html

… közösülés után 1999. 09. 28.; Vírusos agyhártyagyulladás 1999. 09. 28.; Spiráltörés 1999. 09. 28.; Fogamzásgátló, hízás 1999. 08. 21. Hét hónapja …

Spirál törés

Tisztelt Doktornő!
Az volna a kérdésem, hogy 5 héttel ezelőtt feltett gipsz, amit lábfejemen keletkezett spirál törés miatt tettek fel a kerületi sebészeten, fog-e amúgy is gyenge lábamon gondot okozni a nehezen kivárt 6 hét után. Türelmetlenül várom a választ, legalább úgy, mint a gipsz levételét.

Valóban, a hosszas gipszrögzítés következtében az izmok sorvadhatnak, főleg a comb feszítőizomzata. Elkerülhető azonban rendszeres, sok járással és a nem rögzített ízületek tornáztatásával.

Dr. Szendei Katalin belgyógyász, családorvos

110.[7]
Mozgó buckák a Marson



http://supernova.akg.hu/bolygo/mgs/mockep/moc9903/buckak/

A Mars...

A Mars felszíne, a Mars Global Surveyor felvételeinek tanúbizonysága szerint, nagyban hasonlít egyes földi sivatagokéra. A legújabb felvételeken látható kisebb fehér színű homokdűnék valószínűleg szulfátokból, leginkább gipszből állnak, vagy legalábbis ez cementálja össze anyagukat. A Viking-szondák nagy mennyiségű szulfátot mutattak ki a marsi talajban, a gipsz (kalcium-szulfát) pedig világos színe miatt került szóba. A pár kilométer hosszú dűnemezők világos színe a homokszemcsék nagy fényvisszaverő képessége miatt alakul ki. Vannak nagyobb (néhány tíz kilométer hosszú), sötét színű dűnemezők is, ahol a dűnék főleg vulkáni törmelékből állhatnak. A nagyfelbontású képekből látszik, hogy a szelek szétválasztják a különböző homokszemcséket, és ezek nem keveredtek össze a marsi porral. Az egyik képen éppen az a folyamat látható, ahogy világos színű anyagot a szél lefújja a dűnék tetejéről. A gipsz valóban elég puha ahhoz, hogy könnyen lehessen erodálni. A marsi szél időnként eléggé erős ahhoz, hogy a homokot viszonylag nagy távolságra szállítsa. A szulfátok egykori folyóágyakból, tómedrekből, esetleg egykori talajvizes területekről vagy hőforrásokból származnak.

117.[8]
Jovanovics Gyorgy



http://exindex.c3.hu/dosszie/jovanovics/erdely.html



… divattól is elhagyatva áll az első szobor, melyet a földőléstől csak a gipsz akarata tart vissza. A Bourbon-liliom alakú hegekkel borított fej is …

ERDÉLYI MIKLÓS: ÖNLEHALLGATÁS

130.[9]
Tolnai Ottó



http://gizi.dote.hu/~hajnal/alf9707/tolnai.html igen a flamingóselyemben is csak egy marék. gipsz az amibe a mester (a teremtő) lelket lehel. tudom …

TOLNAI OTTÓ Pilinszky és Jován

175.[10]
Ferenczy Béni: Ady Endre-maszk


http://www.berze-nagy.sulinet.hu/stilus/modern/adymaszk.htm




Ferenczy Béni: Ady Endre-maszk Készült: 1919 Gipsz, magasság: 29,5 cm

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Ady Endre halottas ágyánál Ferenczy Béni is ott volt. Beck Ö. Fülöp, Vedres Márk és Csorba Géza gipszöntő közreműködésével készítettek maszkot az elhunyt költőről. Ferenczy nem öntötte, hanem saját kezűleg mintázta a maszkot.

187.[11]
Esterházy Péter

http://ludens.elte.hu/~tir/ester.htm




…hangok hallatszanak, Gitta jött meg a legkisebb fiúval. Micu lábán friss gipsz, kiment a bokája, le kéne feküdnie. Apja kinéz hozzájuk, s tekintet…

MIATTAM JÖTT, ARANYOM?
Szomszédolás Esterházy Péternél.

207.[12]
Feltöltik a „Nemzeti Gödröt”


http://index.hu/politika/belfold/ngodor/



…történelem nagyjait ábrázoló gipsz-szobrokat helyeznének el …

Várhegyi Attila ismerteti a tárca új terveit. Ennek értelmében a kormányzat a főváros beleegyezése nélkül is megépítené a színházat a Városligetben. Az Erzsébet téren pedig a korábban a tárca által felvetett Andrássy-szobor helyett a magyar történelem nagyjait ábrázoló gipsz-szobrokat helyeznének el.

II. TÉMA
A BRNÓI TÉMÁJA

Ha az erdőben egy hat láb hosszú és három láb széles halomra találunk, melyet ásóval piramis formájúra egyengettek, elkomolyodunk, és valami azt súgja bennünk: itt fekszik valaki eltemetve.

Ez az építészet.[13]

AMI ITT NEM LÁTHATÓ



rejtett gyász és titkos szerelem


1988-ban, 13 éve a Történelmi Igazságtétel Bizottság akkor még féllegális szervezete emlékműpályázatot ír ki az 1956-os levert forradalom kivégzett mártírjainak – köztük Nagy Imre miniszterelnök – megtalált sírja fölé. A száz beérkezett pályaműből a tizenkét tagú zsűri a Jovánovics-tervet választja ki. Három évig épül az 5300 négyzetméteres tájmű. 1992. június 16-án, Nagy Imre és négy társa kivégzésének évfordulóján Magyarország első szabadon választott miniszterelnöke felavatja az emlékművet.[14]

1995-ben, a negyvenhatodik velencei biennále magyar pavilonjában Jovánovics György állít ki. Erre az alkalomra készült a Nagy Hasáb, ami a pavilon jobb oldalszárnyát foglalta el.
Hans Beltingnek írja 1996-ban:

„Ez a mű eredetileg egy ágynak indult, mert azt akartam, hogy a magyar pavilon bal oldali szárnyában kiállított korai figuratív műveim a másik oldalon elhelyezett, formailag eltérő kései műveimben tükröződjenek – az átrium kettős üvegfalán, az udvaron átlátva –, egymással szemben. Tehát a bal oldali Fekvő Ember[15] párja kellett. De valami nem stimmelt, ezért az ágyat élére állítottam, csak így volt jó. Az ágyból ház lett. (Párizsi diákéveim kedvencéből, az etruszk fekvő házaspárból lett egy másik kedvenc mintám szerint való valami: a magyarországi Garamszentbenedeki Úrkoporsó régóta izgató formája.) De a párna megmaradt – csak vimperga lett,[16] egy féltimpanon, félkősátor.”[17]

Tehát a puritán ravatal (Fekvő Ember) a bal oldalon, jobbra pedig egy szarkofág (Etruszk pár) oldalára állítva, így koporsó (Garamszentbenedeki Úrkoporsó) tükröződnek. Középen az átriumban a Giorgone-részlet. (Részlet a Nagy Viharból). Giorgone Vihar című képének egy motívuma, egy rejtélyes, falból és oszloppárból álló romos építmény, amiről, ahogy Belting később, a Kiscelli Múzem (Gyengébbek kedvéért) kiállítása megnyitójában írja, „kevesen tudják, hogy ez a részlet egy antik síremlékre utal, egy mitikus pásztor sírjára, és hogy – ha a költőnek hiszünk – itt énekeltek először költői páros felelgetőst.”[18]

A BRNÓI ÍRJA (TOVÁBB):



A háznak mindenkinek tetszenie kell. Szemben a műalkotással, melynek viszont nem kell tetszenie senkinek. A műalkotás a művész magánügye. A ház nem az. A műalkotást a világra hozzák, anélkül, hogy szükséglet mutatkozna iránta. A ház szükségletet elégít ki. A műalkotás senkinek sem tartozik felelősséggel, a ház mindenkinek. A műalkotás ki akarja szakítani az embereket a megszokás kényelméből. A háznak a kényelmet kell szolgálnia. A műalkotás forradalmi, a ház konzervatív. A műalkotás új utakat jelöl ki az emberiségnek, és a jövőre utal. A ház a jelenre gondol. Az ember mindent szeret, ami kényelmét szolgálja, és mindent gyűlöl, ami ki akarja szakítani megszerzett és biztonságos helyzetéből. Ezért szereti a házat, és gyűlöli a művészetet.



Tehát a háznak nem lenne köze a művészethez, és az építészet nem tartozna a művészetek körébe? Igen, ez így van. Csak az építészet egész kis része tartozik a művészethez: a síremlék és az emlékmű. Minden mást, aminek gyakorlati célja van, ki kell zárni a művészet birodalmából.[19]

AMI ITT LÁTHATÓ

konstruktivista vagy dekonstruktivista (nem számít) műből kiépített mű vagy műből beépített mű (nem számít)



A Bagatell egy háromság része volt a Fészek Galériában 2000-ben hasonló címmel megrendezett bemutatón. A megidézett három konstruktivista művész Kassák Lajos, Moholy-Nagy László és Péri László voltak. A tárlókban akkor – az idézet helyén kinyitott – könyvek szerepeltek. Kassák-, Moholy-Nagy- és Péri-reprodukciók, amiket Jován munkáiban dimenzióváltásba vont. Ezek közül most a Péri-sorozat látható. Az alapmű egy háromrészes Térkonstrukció / Murális-terv, amit Péri az 1923-as Nagy Berlini Képzőművészeti Kiállításra készített. „…Feltehetően fakeretre erősített festett vászonból készült. Az eredeti (…) színeket nem tudjuk teljes hitelességgel rekonstruálni, de a fennmaradt temperaváltozat (és az annak nyomán készült litográfia), valamint a betonváltozat egybehangzóan a fekete és törtvörös színek együttesét mutatják. …Nem elhanyagolhatóak a méretek. Ha elképzeljük, hogy a háromrészes kompozíció a vázlat tanúsága és a berlini kiállító-helyiség alaprajza szerint egy 7 x 17 méteres felületen helyezkedett el – amelyből Péri nem egészen egy negyedet, tehát hozzávetőlegesen 3 x 7 métert használt fel –, a hatás imponáló lehetett” – írja Passuth Krisztina a Szépművészeti Múzeum 1999-es, Péri László konstruktivista munkái 1920–24 című kiállítása katalógusában. Ezen a kiállításon nem a berlini munka szerepelt, hanem azok a színezett-beton relief replikák, amiket – egykori elképzelésének megfelelően – Péri az 1930-as években Angliában saját kezűleg készített.


Péri bagatell
Péri bagatell



idézet – introjekció vagy inkorporáció (nem számít)



Azt mondom – az idézet-elhatározás (bizonyos feltételekkel) egy vallás-funkció. A vallás most nem a szó divatos értelmében, tehát nem hogy ateista vagyok, aztán református, majd katolikus – a vallást nem érdek súgja, a vallás nem evolúció. Vallás mint megkötözöttség, kötődés (religio). Az idéző magát a megidézetthez köti – az idéző szempontjából nézve – a jelentést magához húzza: ide.

idézetek egy odázóról szóló versből:



egy sor az első versszakból:
Be más lenne itt az élet

egy sor az utolsó versszakból:
Bár apái nékie[20]

Az odázással baj van, mert az odázás mulasztás, veszteség, halál. A kötődés nélküli idézéssel is baj van, mert a kötődés nélküli idézés – zavar (szahar).
Az idézés személyes véglete az inkorporáció, a testbevétel, bekebelezés – mondjuk, mint egy vacsora.

(KÖZJÁTÉK)



a hatodik és a hetedik (utolsó) harsona között



A mai formájában ismert Biblia – tehát a könyv – Újszövetsége utolsó könyvében, a Jelenésekben a hatodik harsonaszó után, a hetedik előtt, egy két részből álló közjátékot ismerünk. Egyikben János megeszi a könyvet, a másikban felméri a templomot.

Angyal a könyvvel (Jel.10.)



Ekkor láttam, hogy egy másik hatalmas angyal
száll le az égből. Felhő övezte és szivárvány
ívelt a feje fölött, arca ragyogott, mint a nap,
lába meg izzott, mint a tűzoszlop.
Kezében kibontott kis könyvtekercset tartott.
Jobb lábával a tengerben állt, a ballal a földön.
Hangosan kiáltozott, ahogyan az oroszlán ordít.[21]
(…)

Ezt most csak azért olvasom fel, mert lassan már elszokunk attól is, hogy hatalmas az angyal, és ordít, ahogy az oroszlán.

János lenyeli a könyvet


Azután az égi hang újra szólt hozzám:
„Menj, vedd el a nyitott könyvet az angyal kezéből,
aki a tengerben és a földön áll.” Odamentem
az angyalhoz, hogy adja át nekem a
könyvecskét. Így szólt hozzám: „Nesze, nyeld
le! Keserű lesz tőle a gyomrod, de a szád
olyan édes, mint a méz.”[22] Elmenék azért az
angyalhoz, mondván néki: Add nekem a
könyvecskét. És monda nékem: Vedd el és edd
meg; és megkeseríti a te gyomrodat, de a te
szádban édes lesz, mint a méz.[23]




Elvettem az angyal kezéből a könyvecskét
és lenyeltem. A szám édes lett tőle, mint a méz.
De amikor lenyeltem, a gyomrom keserű lett.[24]
Elvevém azért a könyvecskét az angyal kezéből,
és megevém azt; és az én számban olyan édes
vala mint a méz; és mikor megetted azt,
megkeseredék az én


gyomrom.[25]

A templom felmérése (Jel.11.)

III. BAGA


Bagatell. Monochrom.   Bagatell. Puritán.
Bagatell. Monochrom. Bagatell. Puritán.



kiállítás és megnyitás vagy megnyitás és kiállítás

(nem számít)



állítás és nyitás vagy nyitás és állítás (nem számít)



Van az ütős álom – amikor üt, vág, rúg a tudás. Három nappal ezelőtt azt álmodtam, hogy én nyitom meg ezt a kiállítást. Hatalmas épületben nagy tömeg jöttünk le egyszerre – lenn zsúfolódtunk, fent az épület kihalt – mikor először ütött (az a bizonyos álombeli tudás): fenn felejtettem a papírjaimat, a szöveget – amit (rúgott belém az a bizonyos álombeli tudás) meg sem írtam rendesen, folyamatosan nem olvasható. Kinél van a kulcs – kérdeztem kétségbeesve –, a csomagok kulcsa? Mert mintha úton lennénk és mindenkinek a zsákja itt van valahol az épületben, lakatra zárva. Egy öreg hölgy, még soha nem láttam, adta oda végül, kicsit kelletlenül a furcsa formájú kulcsot. Nem volt tolla – ilyennel Berlinben találkoztam. Eltévedek ebben a hatalmas, ismeretlen házban üt megint (az a bizonyos álombeli tudás). Végül segítenek, a csomag is megvan, nyílik a lakat (mi ez a könnyűség?), visszaérek, de (az a bizonyos álombeli tudás) a szemüvegem elfelejtettem lehozni. És mik ezek az ismeretlen dolgok a falakon? És hol van az Építés Szelleme Katedrális? Arról volt szó, az lesz középen – nem?

Ha az álommunka (a sűrítő, az eltoló, az átfordító) ilyen pontosan listázza a létező legrosszabbakat az – gondoltam felébredve – már csak jót jelent. Ha pedig valaki leghatalmasabb vágyait és félelmeit ilyen óvatosan és pontosan fogalmazza, kötődéseiben pedig ennyire állhatatos, mint Jován, abból csak ilyen álommunkák születnek.


Bagatell. Márta.   Bagatell. Péter
Bagatell. Márta. Bagatell. Péter



A bagatella egyébként: csomagocska. Olasz, mint Giorgione, a baga – batyu, csomag – kicsinyítővel képzett alakja. Aztán majd fess egy rövid képet, tervezz egy rövid házat.

Ettől féltem. Tudom-e mondani mi van itt. (nem számít)
Ez a kiállítás … szépen nyugodtan … (úgyis) ... megnyílik.

Köszönöm.

Jegyzetek

[1] A Google internetes keresőprogramba 2001. 05. 26.-án gipsz szóra érkezett válaszok. Ebben az időben a program 1.346.966.000 weboldalt kezelt. A keresésre 1.470 oldal érkezett 0.11 másodperc alatt. Az első részben 1-250-ig válogattunk a találatok között.

[2] a keresőprogram bázisnyelve angol

[3] Magyar Elektronikus Könyvtár / Lexikonok / A Pallas nagy lexikona

[4] Magyar Állami Földtani Intézet / Magyarország Litosztratigráfiai Alapegységei / Perm kor

[5] exindex-A C3 online képzőművészeti folyóirata / Adattár / Dosszié / Jovánovics György / Dosszié / Nádas Péter: Hatszázötven szó Jovánról

[6] Pro Patiente Health & Medicine / Egészség – Életmód / Az orvos válaszol

[7] Supernova – Alternatív Közgazdasági Gimnázium / Friss Hírek / Teljes magyar nyelvű hírek

[8] Uo. (l. 5. jegyzet) / Erdély Miklós: Önlehallgatás

[9] Debreceni Egyetem Orvostudományi Kar / Egyéb web-oldalak / GIZI / Users / Hajnal Judit dr. / Hungarian Literature / Tolnai Ottó

[10] Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola / Barangolás a stílusok világában / Művészek / Ferenczy Béni / Ady Endre

[11] Ludens / Eötvös Lóránt Tudományegyetem / Meteorológus hallgatók lapjai / Szépszó Gabriella / Novellák / Interjú Esterházy Péterrel

[12] Index / 2000 augusztus 11. / politika / belföld / Feltöltik a „Nemzeti Gödröt” /1999. április 30.

[13] Adolf Loos Építészet, Ford. Kerékgyártó Béla, In. A mérhető és a mérhetetlen, Typotex 2000.

[14] In. Jovánovics, Corvina, 1994.

[15] Az 1969-es második Iparterv kiállításon mutatta be Fekvő figura néven, gipsz, fa, lakkvászon, fém összeállítás.

[16] meredekszárú díszoromzat, áthidaló csúcsív az érett gót építészet kapu- és ablaknyílásai felett

[17] Jovánovics György levele Hans Beltingnek / 1996. május 15. In. Ut manifestius atque apertius dicam / Egy kiállítás, Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum, 1996

[18] Uo. Hans Belting: Megnyitóbeszéd

[19] Uo. (l. 13. jegyzet)

[20] Petőfi Sándor: Pató Pál úr

[21] Szent János Apostol Jelenéseinek Könyve / Szent István Társulat, Budapest, 1982

[22] Uo.

[23] János Apostolnak Mennyei Jelenésekről Való Könyve / Károli G.

[24] Uo. (l. 21. jegyzet)

[25] Uo. (l. 23. jegyzet)















































































































































































































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon