Skip to main content

Innen szép győzni!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Gyermekműsorok: a közszolgálati televíziózás árvagyerekei
Írások a gyerekkultúráról

A gyerektelevíziózás chartája


1. A gyerekeknek színvonalas, őket nem kihasználó, kifejezetten nekik szóló műsorokat kell készíteni. Ezeknek a programoknak a legteljesebb mértékben elő kell segíteniük a gyerekek testi, lelki, szellemi fejlődését és a társadalomba való beilleszkedését.

2. A gyerekek láthassák, hallhassák, fejezhessék ki magukat, kultúrájukat, nyelvüket, élményeiket a gyerekműsorokban a televízió segítségével. Ez megerősíti éntudatukat, földrajzi, közösségi, nemzeti hovatartozásukat.

3.





A magyar gyermekműsoroknak valaha rangjuk volt a világban, idehaza pedig generációk nőttek fel Mazsola, Böbe baba, Vízipók, Kukori és Kotkoda, Mekk Elek, Frakk vagy akár a Kockásfülű nyúl (a felsorolás tetszőlegesen folytatható) történetein. Joggal állíthatjuk, hogy ezek a hősök – a gyermekirodalom klasszikus alakjai: Nemecsek Ernő, Alice vagy éppen Micimackó mellett – a magyar gyermekkultúra szerves elemei voltak. Elég, ha a filmek főcímdalának néhány taktusa felcsendül valahol, máris előmasíroznak az emlékeinkből, élükön a már régen felnőttkorba lépett Tévémacival. És míg a szülők és nagyszülők nosztalgiával vegyes iróniával figyelik a fekete-fehér vagy színes képsorokat, a gyerekek ma is rácsodálkoznak az egyszerű tanulságokra az m2 esti mesesávjában, amit 15-20-25 évvel ezelőtt az állami televízió drágán, de rendkívüli igényességgel hozott létre. Abban az időben természetesen nem egyedül a dramatikus műsorkészítés volt az ifjúsági főszerkesztőség dolga – itt gyártotta az egység közel 150 munkatársa az iskolatelevízió adásait, a nívós ifjúsági és gyermek magazinokat, ismeretterjesztő és szórakoztató műsorokat, vetélkedőket is. Elkötelezett, felkészült műsorkészítők és alkotóművészek dolgoztak azért, hogy neveljék és szórakoztassák a rájuk bízott közönséget – felelősségüknek mindig tudatában voltak.

De mi a helyzet ma?

Sokan, sok helyen írtak már arról, miért vált szükségessé az állami tulajdonú televíziózás átalakítása, legutóbb éppen György Péter fejti ki a Filmvilágban (2003. május), miként teremtette meg a politikai elit a többpólusú médiarendszert, mint vált a televíziók elsődleges feladatává a nagypolitika mozgásának figyelemmel kísérése, s hogyan sodródott félre az, ami ezen kívül esett. Ez történt a gyerekek és a fiatalok – azaz a nem szavazó lakosság – médiajelenlétével is.

Európa lánca

Európában a kereskedelmi televíziók által teremtett versenyhelyzet a közszolgálati gyermekműsorok percszámának növekedését hozta magával. A legtöbb európai ország köztelevíziójában nagy, fegyelmezett és erősen motivált gyermekszerkesztőség működik, mindent elkövet – és televíziójától, kormányától sokat meg is kap – azért, hogy a legjobbat kínálhassa fiatal nézőinek. A közszolgálat nekik a változatos műsorkínálattal, a gyereknézők tiszteletével egyenértékű, kötelességüknek tartják, hogy közönségük életkorának megfelelő módon közvetítsék a nemzeti értékrendet és a nemzeti kultúrát, de – helyzetükből fakadóan – nyitottak más kultúrák értékeire is.

Az európai közszolgálati gyermekműsor-készítők legjelentősebb véd- és dacszövetsége több évtizede az Európai Műsorszórók Szövetsége, a European Broadcasting Union (EBU) ifjúsági programcsoportja, melynek 1992 – az Intervízió feloszlása – óta az MTV is tagja, sőt, 1997–99-ig mi adtuk a szervezet egyik alelnökét is – személyemben. Ez az évente összeülő társaság nemcsak stratégiai terveket készít, és a tagok taktikai lépéseit teszi közkinccsé. Komoly tréningeket szervez, európai gyermekhírláncot működtet, dokumentum- és kisfilm-sorozatok gyártását irányítja szigorú szabályok szerint, és létrehozott egy példa nélkül álló európai animációs műhelyt is. Az ok: a világ rajzfilmtermésének több mint 90 százaléka Európán kívüli műhelyekben készül. A cél: Walt Disney és társai ellenében megtámogatni az európai rajzfilmgyártást. A magyar nézők is láthatták legelső vállalkozásukat, A gyűszűnyi erdő állatai címmel futó 36 részes sorozatot, amely harmadik szériájának koproducerei között ott volt a Magyar Televízió is. A film forgalmazása évről évre megbízható, szerény bevételt jelent – amit az animációs programcsoport tagjai rendszeresen az új rajzfilmekbe forgatnak vissza.

Az ifjúsági szakcsoport megbízására a leuweni egyetem három éven keresztül (1992–95) vizsgálta az európai közszolgálati televíziók helyzetét. Ebből a tanulmányból tudjuk, hogy csatornánként átlagosan 9,5 százalék volt a gyermekműsorok részesedése a műsoridőből, melyek naponta, általában délután fél öttől fél hétig-hétig vannak a képernyőn, amikor a gyerekek már hazaérnek az iskolából, és a hét végén reggel és délelőtt. Itt írták le először, mit jelent a versenyhelyzet a közszolgálati gyermekműsorok számára. Mivel a programigazgatók nem akarták műsor nélkül hagyni azokat az idősávokat, melyekben a kereskedelmiek jelen voltak, akár 25 százalékkal is növelték adásidejüket. A játszmában központi szerep jutott a gyermekműsor-szerkesztőségeknek is: a megnövekedett műsoridő kitöltésére külföldi – olcsó, gyakran silány – rajzfilmeket vásároltak. A műsorkínálatban így túlsúlyba került az animáció, ugyanakkor visszaesett a hazai gyártású műsorok aránya. Veszélybe került a változatosság, sérült a programok nemzeti karakterének elve is.

A közszolgálati gyermekműsor-készítés meghatározó egyéniségei, hogy a világ figyelmét felhívják az ügy komolyságára, 1995-ben, Ausztráliában gyermektelevíziós világtalálkozót tartottak, melyen elfogadták a gyermektelevíziózás chartáját. Ebben a dokumentumban a kormányok és a tőkeerős szponzorok segítségét kérik a gyermekműsorok támogatására és finanszírozására, valamint megfogalmazzák a közszolgálatiság kritériumait ezen a területen. A szöveget ismeri és aláírta a világ csaknem valamennyi köztelevíziója, köztük az MTV is.

Magyar függőség

Nem sokkal ezután Magyarországon is megjelentek az első kereskedelmi televíziók, melyek naponta több órán át sugározták a vásárolt rajz- és ifjúsági filmsorozatokat: elkezdődött az addig csak hírből ismert harc a nézőért. A kereskedelmi hadszíntéren a fiatal néző is számít. A nyugati hirdető számára a gyerek háromszorosan is fogyasztó: költi a saját zsebpénzét, befolyásolja szüleit a vásárlásban, és mire fiatal felnőtté válik, a reklámok hatására kialakul benne a „márkafüggőség”.

Az MTV-nek is jócskán volt gyerekműsora, bár az erre költhető pénz az előző évekhez képest némiképp csökkent. 1997-ben még 19 féle sorozatműsort kínáltunk nyolc műfajban, négy korosztály számára az 1-es csatornán, háromezer percnyi európai filmet vásároltunk, közel harmincezer percet újítottunk fel az archívum anyagából, készült egy bábfilm-sorozat, és részt vettünk az EBU két műsorcseréjében. Díjakat szereztünk Japánban és itthon, ifjúsági portréink tolerancia-, nívódíjakat kaptak.

Ahogy a hirdetők átpártoltak a kereskedelmi szférához, úgy fogyott a műsorokra költhető pénz a Magyar Televízióban. A médiatörvény értelmében ugyanis az intézmény „gazdagsága” részben a hirdetési bevételeken múlik. Az MTV-nek kényszerűségből meg kellett nyirbálnia azokat a műsoros területeit, amelyek alacsony nézettséget értek el, így csak kevés reklámot lehetett eladni melléjük. Idetartoznak többek között a lakosság egyik legnagyobb rétegének, a kétmillió 18 éven alulinak szóló programok is. Ennek a tendenciának a következtében ma a földi csatornán szombaton délelőtt másfél órányi új műsort, az m2-n hétfőtől péntekig pedig az ismételt esti meséket adja a szerkesztőség.

A helyzetet elfogadva, de abba nem beletörődve házon kívül keresett segítséget a szakma. A Film- és Televízióművészek Szövetségének Gyermek és Ifjúsági Szakosztálya – írók, dramaturgok, szerkesztők, rendezők, a gyermektelevíziós személyiségek – 1998 decemberében fogadták el annak a memorandumnak a szövegét, amiben kérték, hogy az MMA hozzon létre gyermekfilm-, gyermekműsor kategóriát, a Nemzeti Kulturális Alap létesítsen gyermekfilm-, gyermekműsor-, gyermekkultúra szakkollégiumot, és az ORTT a műsorszolgáltatási alapból a gyerekek és a fiatalok társadalmi jelenlétének, fontosságának megfelelő mértékben támogassa a hazai gyermekműsor-készítést.

Médiaerőszak

A gyermek és a média kapcsolata rendszeresen visszatérő témájává lett a hazai konferenciáknak és tanácskozásoknak. Vitatkoztunk az erőszakos tartalmakról, a televízió ártalmairól és áldásairól, de abban mind egyetértettünk, hogy a képernyő része a gyerekek életének. A Tárki adatai szerint minden gyerekes családban van televízió, ezek nyolcvan százalékában több mint 5 csatornát tudnak fogni, és minden második gyerek szobájában ott a tévékészülék. És bár a gyerekek ma sem tévéznek sokkal többet, mint a nyolcvanas évek elején – azaz átlagosan heti 9 és fél órát – tény, hogy elsősorban ezzel töltik az idejüket.

És hogy mit néznek? Egy szűk réteg óvodás-kisiskolás gyerekein kívül, akik szüleikkel az m2 és a Duna Televízió esti meséi előtt ülnek, csaknem valamennyien a valóság show-kat, a dél-amerikai szappanoperákat, az akciófilmeket, jó esetben a fizetős tematikus csatornákat. A televízió ma ezeket a lehetőségeket kínálja a tájékozódásra, az ismeretszerzésre. A gyerekek alig szembesülnek saját problémáikkal, nem találnak választ a fontosabb kérdéseikre, mint ahogy követhető mintát sem mutat a képernyőn nekik senki.

A segélykérő kiáltás nem maradt teljesen válasz nélkül. Voltak mecénásaink, minisztériumok, szponzorok, akiknek jóvoltából ideig-óráig a felszínen maradhatott egy-egy műsorunk, és az ORTT 2000-ben több mint 300 millió forintot osztott ki gyermekfilmekre és műsorokra. A pályázatoknak köszönhetően látható a képernyőn például a Magyar népmesék legújabb 13 epizódja és a Janikovszky Éva regényéből készült Velem mindig történik valami! című filmsorozat. A közelmúltban a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium írt ki nagyobb volumenű pályázatot. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk hamarosan megnyitja előttünk az európai forrásokat, a Media+, a Pygmalion-program jelentős összegeket szán a közös európai kultúránkat feldolgozó gyermekfilmek, tévéműsorok forgatókönyvére, megvalósítására.

Ma még úgy látszik, hogy a közeljövőben aligha költhet a televízió a mostaninál nagyobb összeget gyermekműsorok, filmsorozatok, rajzfilmek készítésére. Hiba lenne azzal áltatni magunkat, hogy a közszolgálati televízió hamarosan ismét a gyermekkultúra, rajzfilm-, bábfilmgyártás, filmkészítés mecénásává válhat. A politika azonban mintha érzékelni kezdené a felelősségét a kialakult helyzetért. Az elszigetelt, de egyre szaporodó pályázati kiírások azt jelzik, akár pénzzel is készek az értékes gyermekműsorok gyártását támogatni. A szándék dicséretes, de csak apró eredményeket hozhat. Hatásosabb lenne az Ausztrál Gyermektelevíziós Alapítvány mintájára egy gyermekkultúra- és gyermekfilm alapítvány létrehozása, amely összegyűjtené a médiapénzeket, pályázna itthon és Európában, hazai alkotókkal magyar gyermekfilmeket gyártatna, forgalmazna, és gondoskodna a gyermekterületen dolgozók szakmai megújulásáról.

Az utóbbi évek televíziós műsorpolitikája nem tett gesztusokat a gyerekeknek. Nem lepte meg őket sem szép mesefilmekkel, sem izgalmas vetélkedőkkel, műsoraikhoz kapcsolódó, további kapcsolattartásra ösztönző honlapokkal. Alig hallathatták a hangjukat, hiányoztak a képernyőn ábrázolt valóságból. De igénylik a párbeszédet, és van véleményük a világról. A leveleik, sms-eik ezt bizonyítják. Erre építve újra lehet kezdeni. Sportnyelven szólva: innen szép győzni!






































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon