Skip to main content

Kirajzás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Lengyel Filmtavasz


Immár másodszor köszönt ránk a Lengyel Filmtavasz. A magyar nézők a tavalyi Gdanski Filmfesztivál (a XVIII. lengyel hivatalos filmszemle) harminc bemutatott alkotásából tekinthetnek meg nyolcat.

Az új időket jelzi, hogy most nem vetítik a gdanski fesztivál három, a kritikusok és a nézők által is legjobbnak tartott filmjét. A forgalmazás farkastörvényei szerint ugyanis az alkotók nem nevezhetnek be a számukra létfontosságú cannes-i fesztiválra, ha filmjeiket korábban bármilyen külföldi szemlén bemutatták. Szintén nem szerepel a válogatásban Piotr Szulkin állítólag igen eredeti Hús című filmje sem, amely a rendszerváltás lengyelországi folyamatát mutatja be zenés-táncos panoptikumként. Vesztére mindössze ötvenpercesre sikeredett, ezért kilógna a nagyjátékfilmek közül.

Szerencsére azért érdemes lesz a lengyel filmhetek hagyományos színhelyére, a Bem moziba látogatni. Európában az elsők között láthatjuk Krzysztof Kieslowski Három szín-trilógiájának középső darabját, a Fehéret. (A Kéket tavaly vetítették a Lettre Internationale-héten.) A rendező három legújabb, koprodukciós filmjében arról elmélkedik, mit jelentenek ma a francia forradalom trikolórja által jelképezett értékek: a Szabadság, Egyenlőség, Testvériség. Akik figyelemmel kísérik Kieslowski munkásságát, akár előre is meg tudják mondani: válasza meglehetősen szkeptikus. A Fehérben a néhány éve felfedezett, lassan sztárrá érő Zbigniew Zamachowski remekel.

A nálunk kevéssé ismert Maria Kuncewiczowa elbeszélései alapján készült Andrzej Baranski Két hold című filmje. A háború előtti Lengyelország kisvárosi nyara elevenedik meg nosztalgikus-ironikus freskóján.

Az idei Magyar Filmszemlén már bemutatták Filip Bajon legújabb művét, amelynek címével minden józanul gondolkodó állampolgár egyetérthet: Jobb, ha az ember szép és gazdag. Egy szegény szövőgyári munkásnő a rendszer- és tulajdonosváltás forgatagában különböző machinációk segítségével modern kapitalistává növi ki magát. És nem bukik le! Az egyik főszerepben Daniel Olbrychski. Ugyanő érett férfit játszik az Érzelmek sorrendjében (rendezte: Radoslaw Piwowarski), aki egy gimnazista lányba szeret bele.

Néhány hete még folytak az utómunkálatai, így frissen kerül a magyar nézők elé Jan Kidawa-Blonski alkotása, a Púpban talált emlékirat. Szintén teljesen új Wieslaw Saniewski intoleranciáról szóló filmje, a Berlinben játszódó repüljön az idegen. Az elsőfilmes Mariusz Grzegorzek viszont már a velencei fesztivál díjazottjaként érkezik Budapestre. A beszélgetés egy szekrénylakóval kafkai vízió az elmagányosodásról.

A gdanski zsűriben helyet foglaló Lindsay Anderson angol rendező, a hajdani „dühös fiatalok” egyike – aki ma is legalább olyan dühös – a Hirig című filmet emelte ki az általa látottak legjobbjaként. A szintén elsőfilmes Lukasz Wylezalek alkotása kevésbé kedvező fogadtatásra talált a lengyel kritikusok körében. Sokan felháborodottan utasították vissza, hogy reménytelenül brutálisnak ábrázolja a varsói külváros lepusztult világát, mások, némileg elismerően, a hajdani filmes irányzat, az „erkölcsi nyugtalanság” és a David Lynch-féle abszurd horror együttes hatását emlegették vele kapcsolatban. Lehet, hogy a magyar néző a Roncsfilm keményebb, északi rokonát látja majd benne? Hiszen ha hirigről szól, tőlünk nem lehet idegen.

A Lengyel Filmtavaszt az utolsó estén beszélgetés zárja. Azt fogják megvitatni, hogy merre tart a kelet-közép-európai filmművészet.

S még egy jó hír: a Bem mozi a tavalyi tapasztalatokon okulva kedvezménnyel várja a négynél több előadásra jegyet váltó filmbarátokat.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon