Skip to main content

Korai búcsú?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A recenzens tanácstalan. 307 oldal átolvasása után úgy véli, hogy nem kell többet jobban érvelni amellett, hogy az a megosztottság, ami az úgynevezett népi-urbánus vitában-ellentétben a politikai szellemi közélet háborújában kifejeződött, mennyire anakronisztikus, mennyire idejétmúlt. Már úgy tűnt, hogy a Századvég főszerkesztőjének, Gyurgyák Jánosnak a népiek és urbánusok korát és kórját búcsúztató sorai igazak lehetnek: „Búcsúzunk tehát mindazoktól, akik a múlt, s e tradíció foglyai, s akik legszívesebben a nyilvánosságot kettéhasítanák külön népire és külön urbánusra.”

A búcsú, úgy tűnik, korainak bizonyul. Az olvasót előbb még rá kell vezetni, hogy a társadalomnak nem az a baja, hogy „a szabadelvű magyar zsidóság kívánja stílusban és gondolatilag asszimilálni a magyarságot” (Csoóri Sándor, Hitel, 18. szám), hogy a zsidóság „csöndben judeokráciára tör, hangosan pedig leantiszemitáz mindenkit, aki a hatalmaskodásuk ellen föl meri emelni szavát”. (Benedek István, Hitel, 19. szám).

A folyóirat első tanulmánya Karády Viktor történeti elemzése az Egyenlőtlen elmagyarosodás, avagy hogyan vált Magyarország magyar nyelvű országgá címmel. Karády szemléletesen bizonyítja, hogy az eltelt két évszázad során hogyan érvényesült a magyar nyelvű hatalmi elit szupremációs törekvése a nyelvi asszimiláción keresztül. Karády szerint ezt jól szolgálta az államnemzet koncepciója, eszerint mindenki hungarusnak tudhatta magát, aki lojális volt az államhoz, annak vezetőrétegéhez, és megtanult magyarul. A magyar liberális nemességnek ez a törekvése nem a kisebbségek kirekesztésével, hanem a nyelvi elmagyarosodáson keresztül érvényesülő asszimilációs társadalmi szerződéssel fejeződött ki. Ez a szerződés ugyanakkor liberális indíttatású, hiszen közös érdekviszonyokra épült, jogkiterjesztő volt, és befogadási készséget jelentett. Nem hallgatja el a tanulmány azt sem, hogy ezt a „szerződés” a konkurens nemzetállam-koncepcióval rendelkező nemzetiségiek kényszerítésként élték meg, súlyos konfliktusokba keveredve.

A folyóirat Nyikolaj Bergyajevtől közölt tanulmánya azt példázza, hogy az orosz gondolkodás történetében a narodnyik-szemlélettel együtt megjelenő utilitárius társadalom-, erkölcsfelfogás alapjaiban rombolta le és tette lehetetlenné a filozofálást mint önérvényű szellemi tevékenységet és mint az értelmiség önértelmezési kísérleteit.

Szilágyi Ákos (Népi urbánus …két jóbarát) „orosz távlatból” értelmezi a népi-urbánus ellentétet, mint a modernizációs folyamat megrekedésének következményét. Véleménye szerint a II. világháború utáni négy évtizedben a nemzeti tradíciónak és a modernizációs értékeknek új kombinációja jött létre, s ebben már nem lehet szembeállítani a modernizációt, mint „zsidó” ügyet a nemzeti tradícióval, csak akkor, ha a társadalom többségét tekintjük „zsidónak”. Így aztán a politikai antiszemitizmus, ami a választások során megjelenik, immár a „hülyék antikapitalizmusából” a „hülyék antikommunizmusává” vedlett.

A kötet következő írása Szabó Miklóstól a Weimari Köztársaságon belüli parasztromantikus harmadik útról szól, míg Heller Mária, Némedi Dénes és Rényi Ágnes; akik az 1963–86 közötti népesedési viták tartalomelemzését végezték el, sok érdekes következtetésre jutnak a „népiek” témamegjelenítési módja és a szakértők argumentációjának összevetéséből. Hamburger Mihály, és Várdy Péter interjúja Fejtő Ferenccel nagyon fontos adalékokkal szolgál az egész ellentét keletkezéstörténtéhez. Illyés sokarcúságáról, a Szép szóról, a két háború közti magatartásformákról megannyi nélkülözhetetlen részletet tud meg az olvasó.

A kötetnek több mint a felét a szerkesztőség körkérdésére beérkezett válaszok teszik ki. A több száz megkérdezettből 48-an mondták el a magukét arról, hogy milyen okok vezettek az ellentéthez, s milyen tényezők tartották fenn, miért nem a klasszikus nyugati ideológiák és választóvonalak osztották meg a közéletet, elfogadható-e most ez a megosztottság, s jelen lesz-e a jövőben?

A válaszok között találhatunk kiváló történeti elemzéseket, politikai és filozófiai vitairatokat. Alig van olyan hozzászólás, amelyik nem a megszüntetve meghaladni állásponton van, s ez nem az ellenkező vélemények hiányát, hanem a válaszadók és a Századvég szerkesztőinek liberális beállítottságát tükrözi.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon