Skip to main content

Mégis van a magyar koalíció / Elvek és politika / Genf vagy háború?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mégis van a magyar koalíció

Hétfőn délelőttre a szlovákiai magyar pártok a több hónapos huzavona után (Beszélő, 1994. 16., 19., 23. számok) mégis megállapodtak a hármas választási koalíció alapelveiről, a listák összeállításáról, sőt a jövőbeli parlamenti együttműködésről is: a szlovákiai magyarok tehát a szeptember végi előrehozott parlamenti választásokon egy listán szavazhatnak az Együttélés, a Magyar Kereszténydemokrata Mozgalom (MKDM) és a Magyar Polgári Párt (MPP) politikusaira.

Szlovákiában négy választói körzet van: Pozsony, Nyugat-Szlovákia, Közép-Szlovákia és Kelet-Szlovákia, mindegyikben 50-50-es listát indíthat minden részt vevő párt vagy koalíció, vagyis összesen 200 képviselőjelölt versenghet a 150 képviselői helyért. A legutóbbi választásokon 1992-ben a magyar pártok 9 helyet szereztek nyugaton, egyet középen és kettőt keleten, míg két újabb képviselői helyhez a töredékszavazatok összeszámlálása után jutottak. A liberális MPP 1992-ben mint egyedül induló párt 2,4 százalékos eredményt ért el, így nem jutott képviselői helyekhez, hiába szerezte meg a magyar szavazatok 25 százalékát. Ennek ellenére az Együttélés–MKDM-koalíció most a 200 listás helyből csupán 9 százalékot ajánlott fel számukra, ami mélyen a párt valódi súlya alatt van. Az MPP-s tárgyalódelegáció azonban, hogy ne borítsa föl az egységes indulást, elfogadta e meglehetősen méltatlan feltételt. Rendkívül hátrányos az MPP számára a lista sorrendje is, amelyről az Együttélés–MKDM ugyancsak nem nyitott vitát, csak kész tényként közölte, hogy pl. a Nyugat-Szlovákia kerületben (ahol a magyar választópolgárok 60 százaléka él) a 11. és a 23. helyen lehetnek a Polgári Pártnak jelöltjei. A többi három választókerületben, ahol az MPP négy-négy jelöltet állíthat, még előnytelenebb a helyek elosztása: reálisan számítva a párt csupán egyetlen mandátumot szerezhet (a nyugat-szlovákiai 11. helyen). Vigaszt legfeljebb az nyújt, hogy a szlovákiai választási törvény értelmében a listarend változhat, mivel a választópolgárok négy jelölt nevét karikázhatják be, s az így kialakult sorrend előnyt élvez a pártközpontok által meghatározott hierarchiával szemben. Ha tehát az MPP népszerűsége valóban nagyobb, mint ahogy a két koalíciós társ feltételezi, akkor nem csupán egy MPP-s képviselő lesz. E lehetőséget persze az MKDM és az Együttélés újabb kemény adminisztratív gáttal igyekszik jóelőre elhárítani: az MPP jelöltjeinek számát épp a legtöbb esélyt kínáló nyugat-szlovákiai kerületben korlátozta mesterséges módon kettőre.

Az egyezség azonban adott, s a hármas koalíció minden aggasztó vonása ellenére megszüntette annak a veszélyét, hogy a magyar pártok egymás ellen indulva bénítsák meg a szlovákiai magyarok parlamenti képviseletét, ahogy az 1992-ben történt.

Gyurovszky

Elvek és politika

Az NSZEP-utódpárt, a DSZP megerősödése (lásd a „Gysi tarka csapata” című írást e számunkban) fájdalmas dilemmák elé állítja a német demokratikus pártokat, mindenekelőtt a szociáldemokratákat és a zöldeket. Eddig, legalábbis szövetségi és tartományi szinten, igyekeztek karanténban tartani az exkommunistákat, kiközösítették őket és ujjal mutogattak rájuk. Ennek a magatartásnak elsősorban kétségtelenül morális indítéka volt: a demokratikus politikai spektrum így fejezte ki megvetését az NSZEP 40 évig tartó diktatúrájáért személyes felelősséggel is tartozók pártjával szemben. Ugyanakkor azonban a demokraták gyakorlati-politikai előnyökre is spekuláltak: abban bíztak, hogy erényességükért elnyerik jutalmukat, és a lépten-nyomon leutódpártozott DSZP-től a választók is undorral fognak elfordulni. „Ne álljunk velük szóba, nehogy szalonképessé tegyük őket” – hangzott a demokratikus elutasítási front érve. Ez az érv a legutóbbi választási eredmények tükrében sokat veszített meggyőző erejéből: a DSZP-t a keletnémet választők ötöde-negyede így is elég szalonképesnek találta.

A DSZP a keleti tartományokban olyan politikai erővé vált, hogy hosszú távon a CDU-nak is számolnia kell vele. De akut problémát a DSZP a szociáldemokratáknak és a Zöldek-szövetség ’90 nevű pártalakulatnak jelent. (Az utóbbi szervezet a nyugatnémet zöldeknek és a hajdani keletnémet ellenzékiek egy részének szimbiózisa.) Először is a baloldali populista pártként fellépő utódpárt potenciális szavazókat vesz el tőlük. Másodszor a DSZP megerősödése olyan kényszerhelyzetbe hozta mindkét pártot, amelyben nem tudnak jót lépni. Különösen érvényes ez a szociáldemokratákra, miként ezt a Szász-Anhaltban bekövetkezett helyzet illusztrálja. A június 26-án megtartott tartományi választásokon a szociáldemokraták a DSZP jó eredménye miatt orrhosszal lemaradtak a kereszténydemokraták mögött. A liberálisok nem jutottak be a parlamentbe, a zöldek éppen hogy. Az eddig kormányzó keresztényliberális koalíció folytatása lehetetlenné vált, a szociáldemokrata zöld koalíciónak sincs többsége, bár a két párt együtt több parlamenti mandátummal rendelkezik, mint a kereszténydemokraták. A CDU a nagykoalíciót szorgalmazza, de a parlamenti szokásokra hivatkozva ragaszkodik a miniszterelnöki poszthoz. Mivel a SPD is szeretné ezt a posztot, egy héttel a választások után a nagykoalíciós remények szertefoszlani látszanak. (Az SPD attól tart, hogyha az eddigi miniszterelnököt hagyja tovább kormányozni, választói elfordulnak tőle, és a DSZP még inkább megerősödik.) A nagykoalíció alternatívája a szociáldemokrata–zöld kisebbségi kormányzat, amely csak a DSZP segítségével jöhet létre. Kínos.

Sőt, több mint kínos. Ez a segítség ugyanis igen sokba kerülhet a szociáldemokratáknak az októberi Bundestag-választásokon, mivel valószínűleg sok potenciális szociáldemokrata választó visszariad majd attól, hogy olyan pártra adja voksát, amely a kommunistákkal paktál. A CDU mindenesetre ebben bízik.

NL

Genf vagy háború?

Néhány nappal a legújabb – ezúttal egyhónapos és természetesen sikertelen – fegyverszünet lejárta előtt Genfben a világproblémák felelősei ismét megpróbálkoztak a lehetetlennel, a boszniai csomó kibogozásával. Az ún. Kontakt Csoport, vagyis az Egyesült Államok, Oroszország, Németország, Nagy-Britannia és Franciaország külügyminisztériumainak magas rangú képviselői kidolgozták Bosznia területi felosztását: 51%-ot juttatnának a muzulmán–horvát föderációnak, 49%-ot a jelenleg 70% területet ellenőrző szerbeknek.

Az új térképekkel senki sem elégedett. Radovan Karadzic, a boszniai szerbek vezetője például már egy hete hangoztatja: a területi felosztás „szégyenteljes”. Csak azt nem tudni, miből következtethetett erre, amikor a Kontakt Csoport hétpecsétes titokként kezelte a dokumentumokat.

A szemben álló felek genfi állásfoglalását néhány lényeges új fejlemény befolyásolta. Először is a frontokon ismét szertefoszlott egy ábránd, ezúttal a bosnyák kormány ábrándja. A szarajevói katonai vezetés – fegyverembargó ide, fegyverembargó oda – felfegyverezte hadseregét, amely emberhiányban, ellentétben Karadzicékkal, sohasem szenvedett. Izetbegovicék kibékültek a horvátokkal, Tudjman horvát elnök, erős nyugati nyomásra, ellátogatott Herceg Boszniába (Bosznia horvát többségű része, ahol hónapokig súlyos harcok folytak a függetlenedő horvátok és a boszniai központi kormánycsapatok között), és a szó szoros értelmében megparancsolta az ottani horvátoknak, fogadják el a föderációt a muzulmánokkal. Mindez arra késztette a Rasim Delic tábornok vezette bosnyák hadvezetést, hogy nagyobb offenzívába kezdjen az ország északi részén levő Ozren hegység birtokbavételéért.

Július elejéig sikeresnek is tűnt a muzulmán akció, és már sokan lényeges harci fordulatról beszéltek. Ekkor azonban a szerb egységek – feltehetően a Banja Luka-i motorizált elitcsapatok – visszaszerezték a stratégiailag igen fontos magaslatot. (Ráadásul közben Bihac körzetében a renitens Abdic-féle – szintén muzulmán – csoportok állandóan támadják, és ezzel lekötik az 5. Boszniai Hadtestet. A bihaci kiskirály korábban a horvátoktól kapta a fegyvert, most pedig a szerbektől.)

Ez a kudarcsorozat nemcsak a szarajevói kormány helyzetét rontja, kihat a horvát–muzulmán föderáció alakulására is. Első kinevezett elnöke a horvát Kresimir Zubak, miniszterelnöke pedig Haris Silajdzic, aki egyben a (csak) szarajevói kormány elnöke is. Kilóg a sorból viszont Alija Izetbegovic, akinek nincs funkciója az új államképződményben, de megtartotta Bosznia-Hercegovina Elnöksége elnökének tisztjét. Még mindig őt tartják a muzulmán ügyek főrendezőjének, de egyre népszerűbb a Kadhafi iskoláit végzett, de fundamentalistából egyre européerebbé váló Silajdzic is. Jellemző, hogy Izetbegovic nem engedte miniszterelnökét egyedül elutazni a genfi egyezkedésre. Talán van alapja a bizalmatlanságnak.

A másik oldalon, a frontokon visszaszerzett dominancia sem boldogítja túlságosan Karadzicékat. Amikor a boszniai szerbek vezetője szégyenteljesnek nevezte az új térképvázlatokat, azt is kimondta, hogy Belgrád nyomására készek belemenni valamilyen alkuba. Milosevic szerb elnök keményen megfenyegette a palei vezetést, szokása szerint közvetett módon. Kis-Jugoszlávia névleges hatalommal bíró elnöke, Zorán Lilic nemrég azt mondta, hogy „senkinek sincs oka felelőtlenül játszani a szerb nemzettel” – azaz Karadzicék nem feszíthetik tovább a húrt, mert ezzel veszélybe sodorják az anyaországot, amelynek egyetlen célja, hogy megszabaduljon az egyre tragikusabb következményekkel járó szankcióktól és a háborútól.

Békére Boszniában most sincs több esély, mint korábban. Nem a döntőt játsszák még sem a harcmezőn, sem a tárgyalóasztaloknál. Legfeljebb a selejtezőknél tartanak. S ha a „déli frontot” is figyelembe vesszük (l. összeállításunkat a 18–19. oldalon), a helyzet még vigasztalanabb.

B. G.






































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon