Skip to main content

Mondd, télvíz idején mi okon kezdődik az új év?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Janus

Ha újév hajnalán valamilyen okból még gondolkodik az ember, a csípős hidegben ballagva könnyen szembetalálkozhat a kérdéssel: miért éppen télvíz idejére tesszük az év „fordulóját”? A Föld akkor sem változtatott volna forgásán, ha elődeink valamelyik kellemesebb időszakra teszik az év kezdetét. És a kérdések folytathatók: miért kell egyáltalán „kezdeteket” iktatni életünkbe, miért kell ezeket ünnepelni stb. Csupa-csupa önkényes választás, véletlenszerű döntés. Még szerencse, hogy az idejében érkező villamos vagy taxi kiveri fejünkből ezeket a buta problémákat.

Jó érzés azonban tudni, hogy értetlenségünkkel nem vagyunk egyedül. Rejtvényszövegünkben egy nagy antik költő veti fel a kérdést: „mondd, télvíz idején mi okon kezdődik az új év?” Ő például érezhetően jobban szerette volna a tavaszi nyitányt, de nem esik kétségbe a téli évkezdettől sem. Ami ugyanis – taxi vagy villamos híján – ezeket a tényeket megfosztja esetlegességüktől, az nem más, mint a kultúra és az eleven hagyomány. Költőnknek persze könnyű dolga volt: neki egyenesen január hónap névadó istene, a „kétarcú” Janus mondja el az okokat. Más kérdés, hogy ez a magyarázat talán nyugtalanítóbb, mintha tudatlanok maradtunk volna. Janus ugyanis valami olyasmit fejteget, hogy az istenek azt szerették volna, „hogy az új napon is dolgozzon az ember; …hogy dolgozni szokott, hadd bizonyítsa e nap!”. Ettől az antik hagyománytól, szerencsére, eltértünk.

Akad azonban váratlan folytonosság is. A január elsejei évkezdésre ugyanis, ha nagyon akarjuk, még találhatunk magyarázatot: a csillagászat vagy a vallástörténet segítségünkre lehet. Azt azonban sohasem értettem, hogy miért éppen január elsején emelik az árakat. Sőt bevallhatom: abban a hiszemben voltam, hogy e szokás a szocializmussal eltűnik, hiszen nem lesz olyan központ, amely elrendelhetné a másnapos intézkedéseket. Nos, vagy nem tűnt el a szocializmus, vagy a január elsejei áremelést is az „örök emberi” szférájába kell utalnunk. Költőnk az újévi pénzajándékokról szólva az utóbbi értelmezést erősíti meg. Így már minden világos: a telefondíj emelésével a Matáv csak az isteneknek áldozott.

Rejtvényszövegünk megírásához szerzőnk az időszámításunk születése utáni években kezdett hozzá, befejezni azonban nem tudta művét: a folytatásban meggátolta száműzetése. A császár nagy művészetpártoló volt, ezért aztán szívén viselte a művészek üdültetését is. Azokat a jeles alkotóinkat, akik aranykornak érezve az elmúlt évtizedeket, egyre hangosabban sírják vissza a Maecenas-érát, nem árt emlékeztetni: Augustus ideje az államilag szponzorált, nyilvános könyvégetések időszaka is volt. Ez bizony komplikált helyzet. Lehet, hogy a művészet szempontjából mégiscsak az a legyegyszerűbb, ha az uralmon lévőket közömbösen hagyja a költészet, és süketek a zenére. Ebből a szempontból – úgy tűnik – szerencsénk van.

Mondd, télvíz idején mi okon kezdődik az új év?                                                            

„Kétarcú Ianus, suhanó év kezdete, mennyben
egyetlen, ki magad látod a hátadat is.

Áldd meg a nép főit, kiknek keze által a termő
földön béke virul, s béke a tengereken! (…)

Kétalakú Ianus, mit tudnék mondani rólad?
Még Görögországban sincs ilyen isteni lény! (…)

»Mindent én nyitok és én zárok, akárhova nézel,
égen, fellegeken, földeken és vizeken.

Én a világmindenség rendjét egymagam őrzöm,
és a jog – ajtókat tárni, bezárni – enyém. (…)

Íme, a lényegem ez. Most halld alakomnak okát még,
bár hiszen azt most már gondolod önmagad is.

Mindenik ajtónak kint is van homloka, bent is:
egyik a nép fele néz, másik a Larra tekint.

És amiként kapusod meglátja, ha ül kapujánál,
azt, aki távozik, és azt, ki a házba belép,

így vagyok én magam is, mint őre az ég kapujának:
látom a napkeletet s látom a napnyugatot.

Látod, hogy Hecaténak az arcai három irányba
fordulnak, s így áll őrt a keresztutakon.

Így teszek én: mozgás nélkül is kétfelé nézek,
hogy forgatva fejem, kárba ne vesszen időm.«

Így szólott Ianus. De ha még kérdezni akarnám,
láttam az arcán, hogy nincs nehezére a szó.

Bátorkodom, remegés nélkül hálát rebeg ajkam,
s kérdezem, illendőn földre szegezve szemem:

»Mondd, télvíz idején mi okon kezdődik az új év?
kezdeni esztendőt – megfelelőbb a tavasz! (…)

Hát első napodon vidám szót szólani mért kell,
s jókívánatokat mondani kölcsönösen?


Jobb keziben tartott botjára hajolva felelt ő:
»Minden kezdésben benne a jó vagy a rossz.

Hogy mi az első szó, mindnyájan félve figyeltek,
és első madarát várja, vigyázza a jós.

Nyitva a templom, az ég meghallgat, az ajkak imája
súlytalan el nem enyész, s teljesedésbe megyen.

Elhallgat Ianus. De hamar megtörtem a csendet,
s késedelem nélkül átveszem ezzel a szót:

»Mondd, mért kell az aszalt füge? és datolyára mi szükség?
és mellette minek tiszta edényben a méz?«

»Jelkép ez« – felel ő –, »hogy az éltetek is legyen édes,
s útjának végét édesen érje az év!«

»Mért van az édesség, értem. De a pénzre mi szükség?
Adjad okát, hogy jól értsem az ünnepedet«!

Ő nevetett: »De hiszen korodat te nem ismered!« – úgymond –
»Nincs olyan édes a méz, mint amily édes a pénz! (…)

Rézpénz járt egykor, jobbhírű most az aranypénz;
vesztes a régi garas, már kiszorítja az új. (…)

Áldjuk a régi időt, de jelennek a napjait éljük,
mindkettő méltó, hogy figyelembe vegyük.«”

???


























































































Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon