Skip to main content

Nyugi!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Lengyel László mind irodalmibbá váló publicisztikájában a politika is esztétizálódik. Ki éli túl című írásának tanulsága szerint a színpad – jelesül az abszurd dráma – szabályainak engedelmeskedik: „Havel, Komarek, Dubcek és Klaus a legnagyobb beleérzéssel mozognak az abszurd gyöngéd és nevettető, kegyetlen és feszült színpadán.” Havel közönségsikerét és a Pozsgayt potenciálisan megillető vastaps elmaradását magyarázó cikkében egy sajátos politológiai esztétika körvonalazódik: a politológiai giccsé. „Valahol mélyen mindenki sejti, ha nem lenne Havel, akkor lenne más – ez teszi Havelt oly szeretetté és nélkülözhetetlenné.” Ez a paradoxon, miszerint valakit felismert nélkülözhetősége lesz nélkülözhetetlenné, annyira mély, hogy én „valahol mélyen” sem értem. De lássuk a „Havel-jelenség” közönséglélektani leírását. „Ezért gondolja a háziasszony Usti nád Labemben, hogy lekvárt kéne neki küldeni, mert ilyet még nem evett, ezért hiszi a munkás Ostravában, hogy ha meghívná egy sörre, mindenről el tudnának beszélgetni, ezért véli a pozsonyi egyetemi hallgató, hogy Havel biztosan értené, miért elviselhetetlen az egyetem. Olyan ő, mint a fiatal József Attila istene, aki ha rikkancs volna, segítenénk kiabálni neki… etc., etc.” Ilyen az ideális karizmatikus vezető. Nem is egy Havel. Egy haver. Mi viszont itt állunk, ahogy a szólás mondja, télvíz idején kerti törpe nélkül. „E szerető együttérzés hiányzik Iliescuval, Pozsgayval és immár Gorbacsovval szemben is.” Félreértés ne essék: Havelt jelentős művésznek és igen vonzó politikai személyiségnek tartom. Tisztában vagyok a karizmatikus vezető meglétének politikai előnyeivel (bár lehetséges hátrányaival is). Amit elutasítok, az a karizmatikus vezető hiányának dramatizálása, illetve az esszé idézett részében kifejeződő politikai ízlés.

Nem vitatom a személyes elem, az emberi tényező fontosságát a politikai életben. Választás előtt ez képtelenség is lenne. Kétlem azonban, hogy a rendszerváltás kívánatos iránya a paternalizmus helyen a fraternizálás lenne. Lengyel Lászlónak pedig nem hiszem el, hogy komolyan gondolja a szentimentális közvetlenségnek ezen archaikus bájú politikai modelljét, amit szerintem már „az Usti nád Labem-i háziasszony” sem vesz be. Közvetlenség ide, söröskrigli oda, azért az hűvös paritásos megfontolás alapján dőlt el, hogy némi huzavona után Havel a köztársaság, Dubcek pedig a parlament elnöke lett. Különösen azok után nem hiszem el, hogy Pozsgaynak azt a megkésett javaslatot teszi, hogy az államminiszternek néhány hónapra önkéntes száműzetésbe kellett volna mennie, hogy a távolléte által keltett vákuummal éreztesse meg nélkülözhetetlenségét. Eltekintve attól, hogy jómagam – és talán nem egy szál egyedül – ellettem volna mindannyiunk Imréje nélkül, ez a taktikai javaslat tartalmaz annyi hideg machiavellista fifikál, ami kérdésessé leszi a naivan érzelgős Havel-portré hitelét.

Hogy karizmatikus vezetők támadnak-e vagy sem, illetve hogy karizmatikus egyéniségek politikai vezetőkké válnak-e vagy sem, az valószínűség kérdése. A karizmatikus szerep lehetőségének valószínűsége az események „drámaiságával” arányosan nőhet. Így is történt valóban drámai körülmények között a politikai üldözött Walesa és a politikai fogoly Havel esetében. De nem így történt az NDK-ban, ahol az Egységpárt Number One-jaként a súlyosan kompromittálódott Krenz hozta – tömegnyomás alatt ugyan, de ijesztő gyorsasággal – az önfelszámoló intézkedéseket, jelenleg pedig a pártot az igencsak szerény népszerűségi indexszel bíró Gysi, és a kormányt a derék reformer, de karizmatikusnak éppenséggel nem nevezhető Modrow reprezentálja. A másik oldalon a romániai forradalom szimbolikus alakja, Tőkés László, aki valóban nagy formátumú egyéniség, legjobb esetben a magyar kisebbség politikai vezetője lehet annak ellenére, hogy a romániai forradalom tulajdonképpen az ő á propos-jából tört ki. Radikális változások tehát igenis végbemehetnek lenyűgöző személyiségek nélkül, illetve nem okvetlenül az ilyen személyiségek lesznek a rendszerváltás hordozói.

Ennél is fontosabbnak tartom azonban leszögezni, hogy kifejezetten ellenszenves számomra Lengyel László vezérszükséglete. Egy demokratikus és modern kormányzásnak nem vezérekre van szüksége, még akkor sem, ha a vezér már nem „lánglelkű hadvezér” vagy „vasakaratú Führer” volna, hanem ihletett szakértő, a computer-klaviatúra virtuóza, vagy éppen a kommunikáció professzionalistája, aki az idősebb fivér lezser, csevegő közvetlenségével neveli népét, és tereli az ígéret földje felé. E vezérszükségletnél már csak az ellenszenvesebb, amiből ez a szükséglet táplálkozik, ami e szükséglet demagóg, álkognitív pátoszát adja:

Lengyel László hol hisztérikus, hol melankolikus katasztrofizmusa. No persze: ha szakadék szélén állunk, ha végveszély van, ha nemzethalál fenyeget, akkor vezér kell nekünk. Akkor szomorú szükségünk van – a szükségállapotra.

„Egy demokratikus rendszerben – írja Lengyel – nem tragikus, ha a politikai élet összehangolatlan, ha a valódi politikusok helyét a jól képzett okosok és szenvedélyesek foglalják el.” Majdnem egyetértünk. Nem tragikus. Bár én úgy vélem, hogy a politikus mindenesetre legyen jól képzett, magyarán, értsen valamihez, a szenvedélyesség: magánügy. Hogy milyen a valódi (echt?, autentikus?, virtigli?) politikus, azt nem tudom, tanult barátom pedig adós marad a válasszal. Én viszont úgy gondolom, hogy a demokráciába való átmenet maga sem lehet más, csak demokratikus. A demokratikus átmenet viszont egyszerre felemelő és undorító folyamat. Nézzünk körül. Ezt megspórolni nem lehet. Elvileg nem lehetséges, hogy egy abszolút tekintélyként haló (ugyanakkor lefegyverzően szívélyes) Mózes vezessen el bennünket a demokrácia Kánaánjába. A politikai élet még egy jó darabig „összehangolatlan” marad. Ki lehet azt bírni. És végezetül még két dolgot. Az események gyakran drámaiak, a politikai élet gyakran teátrális. De azért a politikatudomány mégsem dramaturgia. Legvégül: nem túlélni kell. Csak élni. A mindennapok prózáját. Pánik és pátosz nélkül.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon