Skip to main content

Objektív-e az objektív?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Minden fénykép megdöbbentő tanúságtétel arról, hogy ez és ez történt, így és így.”

Roland Barthes

Bizonyára nem véletlenül nevezik a fényképezőgép lencséjét, illetve lencserendszerét objektívnek: a közönséges halandó rendíthetetlen hite szerint a fényképről a nyers valóság, az objektív igazság kacsint vissza rá. De nemcsak a laikus gondolja ezt, nem egyszer még a bíróságon is az esetről készült fényképet tekintik a valóság végső bizonyítékának.

Jovica Acin belgrádi filozófus, a hamisítások egyik legkiválóbb kutatója majd könyvnyi terjedelmű esszéfüzért szentelt a kérdésnek, jogosan hízunk-e a fotó objektivitásában, és a válasza egyértelmű nem. Már javában dúlt a délszláv háború, amikor kötetét egy újvidéki szerb kiadó A hamisítás poétikája címmel megjelentette. Miközben tömegével érkeznek hozzánk a délszláv háború „igazságait” bizonyító képek, Jovica Acin, aki korábban a Szerb Írószövetség Emberjogi Bizottságának tagja volt, erről a tisztségéről lemondott, döntését az újvidéki Stav című ellenzéki hetilapban azzal indokolva, hogy környezetében a hazugságok termelése és terjesztése olyan szintre jutott, hogy azt már ő sem tudja áttekinteni.

Könyvének központi témája, hogy miként lehet az embereket objektívnek ható fényképek segítségével félrevezetni; milyen eszmei, esztétikai, ismeretelméleti és lélektani következményekkel jár az, hogy az utóbbi másfél évszázadban politikai és ideológiai okokból meghamisított fotók sokaságával árasztanak el bennünket.

A képi hamisítás szinte végtelen lehetőségeivel szembesülhetünk, ha fellapozzuk Alain Jaubert Fotók, melyek hazudnak című nemrégiben megjelent döbbenetes albumát. A szerző több mint száz fotóról mutatja ki – rendszerint az eredetivel összevetve –, hogy meghamisították: retusálták, félrevezetően kiemelték kontextusából, lényeges mozzanatokat eltüntettek róla, vagy épp hozzáadtak, de az igazán fontos esetekben a rendelkezésre álló eszköztár egészét csatasorba állították. Az 1919-ből származó címoldali fotón Lenin munkatársai között, Moszkva főterén szónokol. Az eredetin egy szürke, jelentéktelen emberkét láthatunk, amint rozoga pótkocsin állva magyaráz valamit, vagy diskurál valakikkel. A megdolgozott változaton viszont egy magányos, túlvilági lény feszít, aki magán viseli a hatalom szakrális arculatának minden hagyományos jelét: a retuslegények nemcsak a mögötte tébláboló munkatársakat tüntették el a fotóról, hanem az őt figyelő tömeget, magát a népet is – jelezve, hogy akit itt látunk, az nemcsak érinthetetlen, de a közönséges emberek számára megközelíthetetlen is. A pótkocsi a retusált változaton valóságos piedesztállá változott, közelebb emelve az egekhez a szónokot, akinek arca az utólag nyert kontraszttól parancsolóvá keményedett, robusztus alakját pedig – mint a szentekét – fényudvar övezi. A kis izgága emberke néhány ügyes vonással mennydörgő Úristenné változott.

Sorolhatnánk a további példákat: miként csinált a náci propaganda Churchillből „sötét orvlövészt”, hogyan tűntek el a Sztálint ábrázoló fotókról a politikai ellenfelek, miként törölték Mao környezetéből a „négyek bandáját”, Fidel Castro társaságából Hruscsovot, egy iskolai csoportkép hátsó sorából pedig Enver Hodzsa későbbi bírálóit (mellesleg megfeledkezve a lábaikról, melyeket az első széksor a retusált változaton sem takar el teljesen).


Hitler a mellette álló Leni Riefenstahl miatt kiretusáltatta Joseph Goebbelst, akire a feltételezések szerint féltékeny volt
Hitler a mellette álló Leni Riefenstahl miatt kiretusáltatta Joseph Goebbelst, akire a feltételezések szerint féltékeny volt



Mindezen jókat lehetne szórakozni, csakhogy az egészben van valami mélységesen fenyegető. Mai szemmel nézve mindenekelőtt az, hogy a hamisítványok többsége bámulatos technikai perfekcióval készült. Pedig Jaubert példái nem maiak, nem is tegnapiak, hanem – mondhatni – a fotótechnika kőkorszakából valók. Akkor pedig miféle lehetőségekkel rendelkezhetnek ma a technikai képek hamisítói.

Egy szakértő nemrégiben azt nyilatkozta, hogy ha egy fényképen egy szoba félhomályában gombostűfej nagyságú fej látható, ennek alapján az illetőről óriási méretű, élethű, s ha kell, akár színes poszter is készíthető. És ne képzeljük, hogy az „eredeti”-nek legalább e gombostűfej nagyságú realitásában fogódzót találunk. Épp Jaubert albumának Leninről szóló fejezetében bukkan fel egy egészen egyedülálló, ugyanakkor nagyon közönséges csalási típus, igazolva, hogy az igazán nagy ötletek pofonegyszerűek. A moszkvai Marxista–Leninista Intézet több ízben is olyan fotókat tett közzé dokumentum gyanánt, melyek Leninről szóló játékfilmek alapján készültek. A képeken tehát a Lenint alakító színész látható – természetesen korhű öltözetben és környezetben. És ilyen fotók nemegyszer komoly benyomást keltő történelemkönyvekben is előfordulnak, mind a mai napig.


Mussolini 1942-ben Tripoliszban, lóháton – segítséggel és segítség nélkül
Mussolini 1942-ben Tripoliszban, lóháton – segítséggel és segítség nélkül



Filozófus legyen a talpán, aki eldönti, mi is az ilyen típusú fényképek eredetije, jelöltje, igazsága vagy valósága. A kérdést bizonyára csak kikerülni lehet. Ezt tette, méghozzá nagyon elegánsan, Vilém Flusser, a „fotográfia filozófusa”, amikor kifejtette: a technikai képek korában az ontológiai érdeklődés tárgya többé nem a valóság (Wirklichkeit), hanem a hatás (Wirkung). Az a kérdés – mondta egy interjúban –, hogy a televízió képernyőjén a beszédét tartó Reagant alakító színész látható, vagy maga Reagan, aki színész, teljességgel értelmetlen.

Bizonyára az efféle kérdések értelmetlenné válásából érthető meg a filozófus Jovica Acin visszavonulása, ugyanakkor talán a kelet-európai politikusok vérre menő médiaháborúja is.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon