Skip to main content

Önként és dalolva?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mi is a hit lényege? Hogy valamit, amiben hiszünk, racionális megfontolás nélkül, észérvek tudatos vagy öntudatlan kikapcsolásával, eleve igaznak, létezőnek, helyesnek tekintünk.

Ebben áll – tudatosan vagy öntudatlanul – a világkiállítás szervezőinek (papjainak) alapvető felismerése vagy megérzése. A világkiállításhoz nincs szükség ismeretre, az ismeret helyett elegendő, ha az emberek egy része hisz benne. És nemcsak elegendő a hit a világkiállításban, hanem kívánatosabb is, mint a tudás. A tudnivágyó ember szükségképpen kételkedő, a kétely a nem-hit forrása lehet.

Természetes, hogy a hívők mellett szükség van a nem-hívőkre is, ellenpontként, ellenségképként, legyőzendő vesztes kisebbségkent. A világkiállítás papjai ezért szívesen vitatkoznak, szívesen győzik le hitükkel a nem-hívőt, hiszen a nem-hívő mindig törvényszerűen hátrányban van a hívővel szemben: az egyiknek ott van a hite, van tehát valamije, ami pozitív; de a nem-hívőnek nincs semmije, szükségképpen tagad valamit, tehát alapállása negatív.

Következik ebből, hogy az információkat, amennyiben lennének, vissza kell tartani a világkiállításról, mert ez megteremti egyrészt a hívőket, másrészt pedig a kételkedő nem-hívőket, márpedig a hithez mindkettőre szükség van.

Csodaváró társadalom

Vegyünk egy társadalmat, amely már mindenből és sajnos mindennek az ellenkezőjéből is kiábrándult, amely sorvad és pusztul, s amelyben nincs már aki utat mutasson, vagy ha lenne is, ki hisz neki? Ez a csodaváró társadalom, a mindenben kételkedő és legkönnyebben hívő, kijátszható és becsapható. Ez az a társadalom, amelyet hitekkel lehet látszatéletben tartani, olyan hitekkel, mint az eocénprogram, a bős–nagymarosi vízlépcső, vagy mint a világkiállítás. Hinni könnyebb, mint végiggondolni, mi is az a csoda, amelyet várunk, hinni könnyebb, mint felismerni, hogy ez a remény nem remény, ez a csoda nem csoda, és tudatosan mást keresni. Hinni merészebbnek látszik, mint végiggondolni, hogy éppen ez a hit a negatív, mert tárgya annyiban Különbözik Istentől, hogy Isten megismerhetetlen hit nélkül, a világkiállításban pedig nem hihet az, aki megismerte és a valósággal egybevetette azt a csekély elképzelést, ami mögötte van. És gyávaságnak látszik a hitetlenség a világkiállításban, jóllehet nem gyáva – ha nem is szükségképpen bátor az –, aki valamit végig mert gondolni. (Nem állom meg, hogy le ne írjam azt a történetet, amikor a világkiállítás Budapesten való megrendezése 1990 decemberében veszélyben forogni látszott, a világkiállítás papjai elővarázsolták a tartalék helyszínt: az eocénprogram helyszínét, ahol pár milliárdért mar évekkel ezelőtt megtörtént a terület előkészítése, csak egy dolog hiányzott – a szén. Akkor ez volt az aktuális csoda, akkor azokat leckéztették, akik az eocénprogramban nem hittek. Az új papok szerint az eocénprogram helyszínére – Bicske környéke – kell [hogyan, miből, mennyiért, miért, kit érdekel?] vezetni egy gyorsforgalmi utat Ferihegyről, és máris megvan a helyszín, ha Budapest vonakodik.

Amikor ezt a „tervet” meghallottam, támadt egy pokoli ötletem: helyes, legyen a meg nem valósult eocénprogram helyszíne a meg nem valósuló világkiállítás helyszínével azonos, és akkor már vezessék oda a Dunát is, és építsenek ott vízlépcsőt, hadd legyen együtt a három nagy blöff, melyet az országgal az utóbbi években megetetni kívántak.)

Libenter credunt homines, quod volunt – szívesen elhiszik az emberek, amit hinni akarnak. Mit várnak a csodavárók a világkiállítástól? A kisvállalkozó, hogy nagyvállalkozó lesz, a nagyvállalkozó, hogy megrendelése lesz, a munkanélküli, hogy munkája és családjának megélhetése lesz, a zötyögő autóutakon autózó, hogy jó útja lesz, az Ibusz-szobáztató, hogy vendége lesz; nem folytatom, mindenki, mindent vár, vár szándékos hittel, azzal a borzadállyal, hogy ha már ebben sem, akkor tényleg miben hihet. A világkiállítás papjai azt terjesztik, hogy a világkiállítás mindenkinek jó, hogy ezzel és ezáltal valósulhatnak meg azok a fejlesztések (és csak ezzel és csak ezáltal), amelyek egyébként nélkülözhetetlenek. Hogy ez marhaság, hogy például az infrastruktúra fejlesztése közvetlen célként; álcél és álhit nélkül is kitűzhető, ugyan ki törődik ezzel? Ha tagadod a világkiállítás-hitet, kiátkoznak, ahogy egy tavaly novemberi tanácskozáson mondta egyik országos érdekképviseleti szervezetünk egyik vezetője, ne merjen az utcára menni (!) a Fővárosi Közgyűlés azon tagja, aki a világkiállítás ellen szavazott.

Hangulatkövető iroda

Papjai persze minden hitnek, így a világkiállítás-hitnek is vannak. A kormánybiztos vezette Világkiállítási Programiroda, melyet megítélésem szerint nem azért állítottak fel, hogy a világkiállítást megszervezze, hanem hogy realitásait vizsgálja és erről a kormányt tájékoztassa, a világkiállítás-hit papjául szegődött, de papjai lettek az éhes, ugrásra kész külföldi kistőkések, az eladhatatlan terméket gyártó vállalkozók, a külföldre nem szerződtetett művészek egy része. Hinni a világkiállításban könnyebb, mint unalmas gazdaságossági és modellezési vizsgálatokat végezni, itt rabolni könnyebb, mint külföldön, eladható terméket is nehezebb előállítani, mint az várni, hogy a konjunktúrában az eladhatatlant is megveszik. Mit mond a valódi tőkés? A programiroda rendezésében tartott egyik szimpóziumra egy ilyen is ellátogatott. Beszélgetésünk során kérdeztem tőle, miért csak a világkiállítás megrendezése esetén fektet be itt. Válasza egy csodálkozó pillantás volt, majd a következőket mondta: „Uram, engem nem érdekel, hogy világkiállításra készítik-e vagy sem, engem az érdekel, hogy Önök mit kívánnak megrendelni tőlem, és az számomra rentábilis-e.” Tőkésem magát kishalnak mondta, igaz is, prospektusa szerint csak utat, hidat, csatornát, színházat, irodaházakat és lakóépületeket épít.

Végezetül a csoda, a modern csoda, mely nélkül nem lehet meg a világkiállítás-hit, a huszadik század utolsó évtizedének elektromos számítógéppel előállított csodája: a világkiállítást beharangozó, agyunkba belegyömöszölő tévéműsorok végén látható csoda, tehetséges reklámszakember munkája. A képernyőn kirajzolódik a Duna, benne a Csepel-sziget csúcsa, egyik oldalán Lágymányos, másik oldalán a MÁV-terület, majd villogni kezd az egész, és épületek épülnek fel maguktól, és fényük és gömbölyű, és szögletes és csodálatos az egész, hát ha magától ez így felépül, ha a kisujjunkat sem kell megmozdítani, és ez létrejön, ki az az elvetemült, aki ezt a hitet tagadni merészeli?






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon