Skip to main content

Szivárványos Expo

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mindenkinek az a porfészek a világ közepe, ahol lakik. Kész természeti csoda. Körben a Budai-hegyek, a normafai ősbükkös, valódi erdő-mező, nem park, mint a párizsi Bois de Boulogne vagy a berlini Dahlem, tíz perc kivillamosozni. Európában egyedülálló. A Duna, a Margitsziget, a gyógyforrások és termálgejzírek. Ebből a természeti áldásból lehetne „filozófiát” csinálni – ha nem burkolná be az egész tüneményt szürkéslila szmog.

Mérgek és indulatok

Mint ismeretes, Budapesten a légszennyezés, a levegő ólom, szén-monoxid-, kén-dioxid- stb. tartalma többszörösen meghaladja a megengedett mértéket. Hallgatjuk a televízióban és a rádióban, olvassuk az újságokban a riasztó adatokat, kicsit sóhajtozunk, jaj de szörnyű, szagoljuk az utcán a fejfájást okozó, torokkaparó, szemet könnyeztető bűzt, amelynek okozója nagyrészt az autóforgalom. De reggel csak autóba száll, aki teheti, ki közömbösen, ki lelkiismeret-furdalással, csakhogy mielőbb keresztülvágjon a benzingőzben fuldokló városon.

A világkiállítás milliós nézőseregének közlekedése mindenképpen megoldandó feladat. Ez a város nem bír el még több autót. A külföldiekét nyilván ki kellene tiltani a városból, számukra városszéli hatalmas parkolókat kellene építeni, és közlekedésükről más módon gondoskodni, mint ahogy Bécs is ezt tervezi a világkiállítás idejére. Mi volna, ha ebből a részletkérdésnek tűnő problémának a továbbgondolásából születne maga az üzenet. Nem volna-e udvariasabb, ha saját autóinkat is kitiltanánk? Nem volna-e itt a soha vissza nem térő alkalom arra, hogy a közvéleménnyel elfogadtassunk egy mindenképpen szükséges, de egyébként valószínűleg felháborodást keltő adminisztratív intézkedést? Ily módon nem két, de három legyet ütnénk egy csapásra: mentenénk a bőrünk, nyernénk egy várost, és nyernénk egy gondolatot, hogy mit állítsunk ki. Egy autómentes metropolisz, amely az alternatív közlekedési megoldások színpadává válna, valóban hidat verne a jövőbe, és az egész világ érdeklődésére bízvást számot tarthatna.

Gyalogos blokád?

Elgondolásunk a következő: a világkiállítás idejére Budapest egy részén szűnjön meg, más részén jelentősen csökkenjen a hagyományos személy- és teherautó-forgalom. Szakemberek tervei alapján közlekedési zónákat kellene kialakítani: a tágan értelmezett Belvárosból – mondjuk a Duna–Nagykörút határolta területről teljes egészében ki kellene tiltani a személyautókat. Máshol pedig sebességkorlátozással, utcák egyirányúsításával és minden egyéb, több nyugati városban már kipróbált módszerrel akadályozni, és ezzel amennyire csak lehet, csökkenteni az autóforgalmat.

Ezzel párhuzamosan szükséges lenne kiépíteni a legújabb környezetkímélő technikákkal ellátott villamos- és buszhálózatot.

A XIX. század végi világkiállítások az ipari forradalom futurista optimizmusának jegyében zajlottak, a XX. század és egyben a második évezred vége a megőrző, „puhatechnikáé”. A gigantomán építkezés hívei száz évvel vannak lemaradva. A világon legfeljebb a telekspekulánsokat érdekelné egy poszt- és ultramodern pavilonkerület.

Az autómentes Budapest új, alternatív közlekedési megoldások kísérleti terepe lehetne. A világkiállításon való részvétel elképzelhetően érdekelné a környezetkímélő járműveket előállító, azokkal érvényesülni kívánó cégeket, akik számára a jelenlét kiváló alkalmat nyújtana a bemutatkozásra és hírverésre. A kiemelt városrészek járművei: villamos, busz, teherautó, taxi, hajó, lanovka, bicikli – kiállítási tárgyak volnának.

Nosztalgikus „légkör”

A vadonatúj technológia mellett megférne a legrégebbi. Legyen Budapest a járművek bolondos angolparkja. Hangtalan, tiszta villamosok, katalizátoros buszok és teherautók, elektromos taxik, a jövő még ismeretlen csodabogarai és a századforduló muzeális földalatti és villamos kocsijai haladnának egymás mellett. A járda melletti, esetleg zöld sövénnyel – kijelölt útvonalon haladnának biciklik, triciklik, tandemek, talicskák. A lejtősre kiegyenlített járdasarkokon simán gurulnának a görkorcsolyázók, babakocsisok és tolókocsisok. Használjuk ki a Dunát, mint vízi utat. Kuka, Hapci és társai sűrű, a szárazföldi tömegközlekedésbe integrált járatai, révek, kompok, motorcsónakok, kajakok, kenuk, tutajok szelnék a vizet. Az úgynevezett „nemzeti pavilonok” – hajók, uszályok – Bécs és Budapest között forgolódnának, alkalmanként összegyűlnének egyik vagy másik városban.

A kettes villamos vonalának korszerűsítésével, a régi nyomán, árkádsor épülhet az alsó rakpartra. Sétány teraszos kisvendéglőkkel, kocsmákkal, hajó- és csónakkikötőkkel, a Szabadság híd és a Közraktár között; esetleg piaccal. Olcsó kínai, török, orosz vendéglők és cseh sörözők éjszakai nyüzsgése itt senkit sem zavarna. Szárnyakat kaphatnának a feltalálók, a tervezők, az építészek, a vállalkozók és a nem vállalkozók. Mindenki, aki itt lakik, a világkiállítás résztvevője lenne. Ha nem fulladunk meg, ha vége a szén-monoxid okozta depressziónak, érdemes újat építeni, szépíteni a régit, kisöpörni a lépcsőházakat, kihajítani a tavalyi törmeléket az udvarból, kidíszíteni a portálokat; fákat, virágokat ültetni a ház elé, ahogy az a falvakban is szokás, azért, hogy szép legyen. Kibontakozhatna az a páratlan helyi kultúra és ízlés, amely magát a sajátos budapesti eklektikát is megformálta; és amelynek élő, buja, rikító kertészeti és díszítő művészete budai kertekben és hetedik kerületi udvarokban eldugva még ma is fellelhető.

Janesch Péter – építész
Lakner Judit – történész
Sándor Gábor – orvos




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon