Skip to main content

Pesti galériák kora ősze

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Egy hétig fürkészte a járókelőket a Csontváry-terem kirakatában Szkok Iván homorú és szomorú panoptikumának nem épp legfrissebb darabja, a ragadós tekintetű öntvény mint a hét műalkotása a Képcsarnok számára (mert hát annak, aki le tudta venni szemét a gipszasszonyról, aki kivonhatta magát a festett delej alól, annak talán nemhogy egy hétig, de néhány percre sem volt alkotás a mű, csak tárgy magában), szóval Szkok munkája, ha másra nem, a képkereskedelem hamisságára mindenképpen figyelmeztet, önkéntelenül is.

Pauer Gyula és Méhes László régi leleményeinek harsány át- és összehangszerelése ugyanis rikító illuzionizmusával a helyzet illuzórikusságát is illusztrálhatja éppen. Egyrészt, mert az olyan-mintha effektusra épít, másrészt, mert ügyetlen, harmadrészt, mert drága, negyedrészt, mert túl könnyen kiszámítható. A dolog egyetlen szempontból nem hasonlít a kortárs művek hazai kereskedelmére: míg Szkok munkája létezik, a magyar „galériaipar” mindenek ellenére csak a vágykép szintjén működik, s bár az optimális épp a fordított lenne, tennünk az ügyért nem sok adatik.

Nem, mert az a helyzet, mely a világot, már ami a műkereskedelem világát a nyolcvanas évek végén, de még a múlt évben is jellemezte, s amiben okkal, ok nélkül sokan láttak-láttunk megváltó pillanatokat, mozzanatokat, talán már soha sem tér vissza. Néhány éve egy-egy nem véletlenül és rendesen megdizájnolt amerikai festő – így a már klasszikus Jasper Johns, Willem de Kooning vagy Robert Rauschenberg – némely képéért rettenetesen sok pénzt fizettek; percek alatt milliomosok lettek az olasz, német és amerikai újvadak is, Van Gogh, Cézanne vagy Renoir jól eladott munkáiból pedig szanálni lehetett volna a magyar ipart. Ám mindez elmúlt, a helyzet szinte hetek alatt megváltozott. Mondják, hogy betett az üzletnek Szaddám Huszein a maga háborújával, mondják, hogy az általános recesszió sem használt, de ezek valószínűleg nem igazi érvek. Magukban az elképesztő árakban lehetett a hiba és az ok: a hisztérikusan kiforszírozott milliókban; melyek kioltották önmagukat és a reprezentált értéket; túlnöveltségükkel mindent gyanússá tettek, mindent, amiről addig csak szegényemberesen és szabadon, az autonomitás szabadságával kellett (illett) beszélni. A pénz kirángatta a művészetet arisztokratikus elkülönültségéből, s bár bizonyos szemekben addig sem jelentett többet tőzsdei holminál, most már szinte mindenki számára azzá válva összeomlasztotta saját piacát, miközben amúgy is kioldalgott a kulturális divatból. Az önálló tárgy helyett a kiállítás, a berendezett, koncipiált tér hordozza a kilencvenes évek „üzenetét”, mely persze nem pénzellenes, sőt, de már másképpen szereti magát a korpa közé keverni, mint korábban.

Úgy hírlik – Párizstól Stockholmig –, hogy a kicsik megtörve rángatják lefelé mára már teljesen feleslegessé vált biztonsági rácsaikat, a nagyok meg fázósan húzzák összébb magukon vásznaikat, melyeket komoly kedvezménnyel is hagynának másoktól, mindenféle vevőktől tezauráltatni, de hiába. A nagy bumm elmúlt.

Mi közünk van persze mindehhez, hiszen bennünket még csak a szaga se csapott meg ezeknek a pénzeknek?

Végeredményben ma, hogy vége a dalnak, tényleg semmi. Nemcsak azért, mert innen alig is vásároltak valamit, hanem mert ide a nagy árak sem meg a nagy pénztárcák sem jöttek be, itt eddig sem ziháltak a kasszagépek a galériákban; abban a kortársak közelébe merészkedő háromban vagy négyben, ami számunkra adatott.

Így hát nekünk végeredményben majdnem jó is, a dolgok nem érintenek bennünket, az életünk – ebben a tekintetben – épp olyan, mint volt. Amilyen Szkok gipsznője: akárhonnan nézzük a magyar galériákat, azok mindenünnen ugyanúgy néznek ránk vissza. Persze, amelyik még bír. Mert egyik-másik lecsukta már a szemét. Elhibázott ár- és szellemi koncepciója vitte a sírba a Pandora Galériát, mely idén tavasszal nyílt nagyralátó tervekkel, a NA-NE riasztóan nyugodt, Roszkov sem nagyon állít ki, s a Fortuna utcából is régen jött meghívó. Azt hiszem, a Qualitás, meg a Luttár és a Műgyűjtők Galériája sem a kortársakból, hanem a magyar fél- és egész klasszikusokból él, Koller úr Petőfi Sándor utcai, meg többi boltja pedig csak bolt.

Na, de hát ki az a bátor és merész, aki ellenállni kész, akinek nincsenek vágyai, és fenntart, sőt/vagy kinyit galériát? Rejtély, de a múlt héten megint lett kettő Pesten. Mindkettő rossz helyen ugyan, de dacosan és nagyralátóan, mint a már majdnem egy éve (és még mindig) működő Várfok utcai.

A 5 az Apáczai Csere János utcában Molnár Sándorral kezdett. Molnárnak egy, a nyolcvanas évek közepén-végén festett, kis képekből álló sorozata látható itt, kereskedelmi szempontból talán hasznos és érthető módon, amúgy meglehetősen elbizonytalanítva a nézőt. Az absztrakt portrék (?) mintegy szétoldják az ugyanebben az időben készített, hatalmas, lángoló, barokkos munkák energiáit és feszültségét, s talán – a szó szoros értelmében – aprópénzre váltják azok értékeit. Az az elementáris és dühödt panteizmus, mely Molnárnak a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján készített műveiről sütött, s amely a Műcsarnokban valamikor 1981-ben fantasztikus tárlaton sugárzott szét (akkor „példaszerűen” katasztrofális sajtót hozva a festőnek), már amúgy is sokat, túlságosan is sokat finomodott-tompult, e kicsiny képeken pedig valósággal kialudt.

Mindettől függetlenül, Molnár Sándor a legjelentősebb magyar festők egyike, a 5 tulajdonosai tehát csak a pénzüket, nem pedig kóvedjüket tették kockára.

Nem így a Majakovszkij Király utcában nyílott Eve-Art Galéria, mely programjában a kezdő és ismeretlen művészek pártfogolását hirdette meg. Első kiállítójuk Baksai József, akinek festményei mintha Tóth Menyhért és az angol Frank Auerbach műveitől inspirálódtak volna. Vastag, már-már plasztikussá, domborműszerűvé „fejlesztett” munkái némiképp nyúlós expresszivitást sugallanak, a tarjagos festék elfedi az indulatok valódi erejét.

Visszanéz hát néhány vakmerő a Vörösmarty téri kirakatra, s remélhetőleg keményén szemez vele, s nem is csak percekig. De a dolog persze nem ilyen egyszerű. Nem, ennél sokkal, de sokkal egyszerűbb.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon