Skip to main content

„El nem varrott szál lebeg…”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Bruria Avi-Shaul kiállítása (1922. Jeruzsálem–1985. Budapest)


Chagall-kör (VII., Garay utca 48.)
Szeptember 22.–október 13. 12–15 óra között


Életének utolsó évében találkozhattunk volna a Korányi tüdőkórházban, de az én utam egy másik kórterembe vezetett, oda siettem akkor.

Fiának, Péternek elmeséléséből tudok Róla sok mindent.

Édesanyját Lea Seelenfreundnak hívták. Mint Péter lefordította nekem, e név LÉLEKBARÁT-ot jelent.

Sokat hímzett.

A nők gyakorta foglalják el magukat ezzel a tevékenységgel valamilyen belső szép szabadság megélésének szükségleteképpen. Idegeik ettől megnyugszanak, szépérzékük kifejlődik.

A textilművészetben a hímzés a „legelszabadultabb” technika, különösen ha összevetjük a szövés és gobelin készítésének szigorú vízszintes-függőleges szerkezetű szabályaival. A hímzés a rajzoláshoz hasonlítható, és ha az anyagot üres papírlapként fogjuk fel – a fantázia végképp uralhatja a terepet.

Bruria édesanyjának is láttam néhány munkáját. Ezekre jellemző, hogy a motívumok az alapanyag érintetlen hátteréből emelkednek ki szabadon, jó ízesen, előrajzolást nem alkalmazva. Rögtönzött dekoratív hatást nyújtanak. Ezek a virágokkal és madarakkal benépesített táskák, bugyrocskák általában ajándékozásra kerültek.

Bruria életének utolsó 6-7 évében szédületes sebességgel jelentős mennyiségű apró, hímzett, drámai hatású miniatúrát alkotott.

A technikával nem küszködött, valószínűleg sokat látta édesanyját munka közben, és sokat figyelhette öltéseit. Kezdetben nála is az alap és a „téma” két különálló dolog volt, később azonban az egész felületet megmozgatja, televarrja. Minden négyzetmilliméternek önálló színeiteké lesz, a „petit point” technika aprólékosságával megmunkálva.

Hímzéstechnikája leginkább a kínai és japán tűhímzéshez hasonlít, de a kifejezés erősítésére gyakran használ más (száröltés, láncöltés stb.) tűzéseket is. A cérnákat, fonalakat, selyem- és fémszálakat szabadon kezeli, mintha kezében a szál ceruza vagy ecset lenne. Öltései lágy tónusokban hol egymásba simulnak, hol szenzitíven indulatossá válnak, mintha piciny Csontváry-víziókat látnánk vagy Van Gogh képein a feszült ecsetvonások kavargását.

Aránylag rövid idő állt rendelkezésemre, hogy munkáit megismerhessem, de elementáris hatással voltak rám. Próbálom munkásságának kronológiáját követni, és eidetikus látásának expresszív kivetüléseit megfejteni.

Szilágyi Lenke fehér-fekete fényképének természetim figurális témájából egy egész sorozatot készített. Mély tónusú, komor táj. A hegyoldalról három alak vonul le. A bal felső sarokban vérvörösen sejlik föl a napkorong. Ezt a témát újra és újra feldolgozza; az alakok egyértelműen nőkké válnak, a sötét színhangulat fellazul, a nap lángot vet, majd az Al-Aksa mecsetté változik. Ez a Nap-Mecset motívum azután szimbólummá alakul, mindig visszatér munkáin, a Szentföldre való visszavágyódását jelképezi.

Vágyainak, álmainak hímzésbeli megvalósulása egyre derűsebbé és pompázatosabbá válik. A templom felveszi Jeruzsálem épületeinek gyengéd rózsaszín vibráló fényeit, színeit.

A Nap templommá lényegül. Újabb képén már hegyvonulatokat látunk női sokadalommal. A templom a levegőbe száll. Elérhetetlen. Már csak madarak segítségével megközelíthető. Egy nőalak valódi tollakkal ábrázolt madárra ül, és úgy repül a lebegő épület felé.

A szorongások, akadályok mesebeli Sárkány képében jelennek meg.

Valódi szenvedésében és elvágyódásában még irracionálisabbá változtatja képeit. Az emberi alak eltűnik, és mintha Bruria maga válna madárrá, csak a madár harcol a szörnyekkel. Végre a fejjel lefelé zuhanni látszó mecseten a madár látszik diadalmaskodni.

Azután minden elcsendesül. A nyugodt, gyönyörű rózsaszín madár hátára kapja a templomot, és száguld vele a levegőégben az ismét felbukkanó Nap lángcsóvái felé. Ennek a gyönyörű hímzésnek nyomata borítja Bruria édesapja, Mordechay Avi-Shaul 1986-ban kiadott verseskötetének fedelét. Címe: „A türelmetlenség dalai.” Talán ez a mesés, harmonikusan sugárzó kis hímzés munkáinak csúcsa; a madár reményteljes, fényességes, káprázatos vonulása.

Ezután a lemondás bevallása következik.

Brueghel lánccal összekötött hím és nőstény majmocskáinak tétova ücsörgése többször is megjelenik hímzésein. Háttérben a Szentföld távoli tájai párás homályban terülnek el.

Egyik késői munkáján a templom kárpitja felszakad, kis nyíláson a csillagos eget láthatjuk, lejjebb kicsiny sírkertet. A kis apró kövecskék alá fákat, madarakat temettek. A képen felírás: „A halál megtanít, de későn.”

Egészen apokaliptikus látványt tár fel előttünk a rakétakilövő állomás, melyen pici madárfej zuhan, és szétszórt madártollak szálldosnak a levegőben. A Napban az összes fontos jel bennefoglaltatik; a muzulmán félhold, Dávid-csillag, sarló és a kalapács, kereszt és vörös csillag. S nem tudjuk az ég vagy a föld, ahová a rakéta tart, csak azt látjuk, hogy a horizonton egy asszony siratja a haldokló madarat.

Utolsó művén egy lágy kockatestre puhított lakótelepi ház látható. A Hold sugarai súrolják, és vetett árnyék szeli át a ház falát. Valamennyi kis ablaknak más és más a színe.

A hímzés szélén egy el nem varrott szál lebeg, és jelzi ezt a befejezhetetlen szép szelídséget.
















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon