Skip to main content

Az a nyak nem fáj, ha lefelé fordul a fej

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Üdvözlet Picassónak


Picassót én ismertem, Picasso a család barátja volt.

Képet tőle valamikor 1959–60 körül láttam először a ferencvárosi Liliom utcában (úgy rémlik, a mi Picassónk liliomot nem festett, s ez az utca felől nézve nem is különös), szóval Pest egyik legkedvesebb bérházának negyedik emeletén egy valószínűtlenül sötét, két szoba-konyhás lakásban, ahol ki tudja kiért, ki tudja miért és hogyan kerültek oda, szóval, ahol unokanővérem lakott anyjával, Ilus nénivel és nagyapjával, Lőwy bácsival (neki csak ez volt a neve), a család legeslegöregebb tagjával, a szobában, karszékében üldögélve hatalmasnak tetsző, ám a gangon meg csak valami kicsi, kerek, kopasz bácsikának látszó „csöndzsákkal”, mindannyiunk élő lelkiismeretével, az önkéntes és önkéntelen vagyonvesztés virtuózával, a jól csengő név utolsó birtokosával, aki 90 évesen sem értette, miért veri a sors. (Lőwy bácsi egyébiránt igencsak, sőt kifejezetten hasonlított mint utóbb kiderült Max Jacobra, mármint egy jó kilencvenesre felöregített Jacobra, ám ez ma már senkinek nem okoz örömet.)

Zsuzsa, az unokatestvérem konzervatóriumba járt, hegedült, s Yehudi Menuhinnal levelezett. Ő úgy gondolta, hogy engem, a ritkán látott, de nagyon vágyott, az ő szemében az életrevalókat, az élni tudókat, a könnyedséget megjelenítő, finom, apró rokont tanítania kell, s merthogy hamar rájött: ujjacskáim inkább csak az orromban, mint a húrokon érzik jól magukat, a képek szeretetére igyekezett hát rávenni. Zsuzsa nemcsak a zenét, de a képeket is szerette, és azt hitte, az ilyesfajta dolgok jelentik az életet. Megmutatta tehát mindannyiszor, hogy ott vendégeskedtem a prágai Nemzeti Galéria gyűjteményéből összeszerkesztett két albumát, a Rembrandt rajzokkal telit meg Picassóét, a szürkésbarna festményekkel, melyek alig váltak el a papírtól a sötét, bánatszagú szobában; fellapozta a képeket, melyek beleáradtak abba a térbe, ami maga is annyira töredezett-bomlott volt, hogy már a kubizmusról magyarázni semmit, nem kellett. Vagyis persze szükség lett volna a szavakra, csak éppen fordítva valamit az irányon: azt lett volna jó tudni, hogy vajon minden olyan zűrösen másképpen van-e, mint látszik, hogy vajon tényleg minden olyan áttekinthetetlen, mint a képbe olvadt szobában a világ.

Ott derengtek hát a csendéletek a Liliom utcában, mondhatnánk, valami metafizikus giccslírával: egy másik élet üzenetét hozták a képek, de ez nemcsak túl szép lenne az igazsághoz… Nem hoztak azok semmiféle üzenetet, pusztán csak voltak, s egyszerű létükkel őrjítgették szomorú unokatestvéremet, aki lassan, valóban nagyon lassan, de az idő haladtával mind teljesebben úgy látta már mindazt, amit csak láthatott, ahogy Picasso diktálta hegedűs Nature Morte-jaival.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon