Skip to main content

PiacMÉMelés

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Élelmiszerárak


Érdeklődöm két kedvenc hentesemnél (vagyis hát azoknak a boltoknak a vezetőjétől, ahol legtöbbször vásárolok): vajon csökkent-e a forgalmuk a január 8-i áremelések hatására. Az egyik bevétele nem mérséklődött mondjuk a júniusihoz képest – mert persze egy csendes héthez, nem pedig a drágítást megelőző felvásárlásokhoz érdemes viszonyítani –, tehát csupán a forgalom mennyiségi csökkenése következett be. A felvágottakat egyébként még a régi áron adja, mivel a szállító bajai húsipari vállalat kiárusító akcióval kedvez régi kereskedőpartnereinek. Különben sem az árakkal van a fő baj – mondja az üzletvezető –, hanem a húsok minőségével és azzal, hogy az adórendszer „bünteti” a beruházásokat, nincs mód új berendezéseket venni. A másik boltvezető az első héten visszaesésről, majd a másodikon – a drága szalámik kivételével – helyrebillenésről számol be.

Ezek szerint, ha a fogyasztás többé-kevésbé alacsonyabb, igénytelenebb szintjén is, de valahogy visszaáll a piaci egyensúly az áremelések után. A maguk módján így vélekednek az áremelések azonnali beszüntetését, a felelősök „kiebrudalását” követő 15-i tüntetők is: megint nem történt egyéb – az az ítéletük –, mint újabb gatyamadzag-szorítás. Szónokuk, a gyűlöletszításban élenjáró Csurka István író így fejezi ki ezt rádiószózatában: „a népnyúzó pénzügyi lobby olyan takarmányárakat állapít meg, hogy az állattartók felgyújtják a disznóólakat”.

A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium (MÉM) adatai viszont azt mutatják, hogy az áremeléseknek mindössze 1/5-e adódik a támogatások leépítéséből (vagyis, ha úgy tetszik: a finánc-lobby mesterkedéséből), s ezzel szemben több mint a fele az ipari eredetű eszközök áremelkedésével, a többi része pedig a mezőgazdasági jövedelmezőségi szint javításával és az e szektorbeli alacsony bérek emelésével magyarázható. E beállítás szerint az árintézkedések az agrárszektor hátrányos helyzetének felszámolását szolgálták. A közölt számok azonban önmagukban nem meggyőzőek. Így például a MÉM a támogatásleépítések összegébe (19 milliárd forint) az exporttámogatás csökkentését (10 Mrd Ft) is beleszámítja, holott az elmaradt exporttámogatás normális gazdaságban nem lehet értékképző tényező. És ami ennél is fontosabb: nem tudhatjuk, hogy az áremelések milyen mértékben nyújtanak fedezetet a jó hagyományos szocialista termelés gazdaságtalanságára. A húsipar például azáltal, hogy kombinátjai óriási területek termelését fogják össze a piaci elemeket kiküszöbölő nagyszervezetbe, tetemes szállítási, ütemezési, szervezési veszteségekkel dolgozik. Nem beszélve arról, hogy e nagyüzemek képtelenek megbízható minőséget produkálni, amint arra a fentebb idézett hentes is utalt.

Igen ám, veti ellen a MÉM, csakhogy az áremelésekkel egy időben más is történt: árliberalizálás, azaz a hús, a takarmány (kukorica, takarmánybúza és -árpa) és más, eddig kötött árú termékek szabadárassá lettek; mostantól fogva csak az étkezési búza termelői, valamint a kenyér, a zsömle, a kifli és a tej egy-egy fajtájának fogyasztói árát állapítják meg hatóságilag. A szabad ár – amennyiben valóban piaci árról van szó – nélkülözhetetlen a kereslet és a kínálat egybehangolásához, a zavartalan és hatékony ellátáshoz, amit eddig az ésszerűtlen árrendszer csakugyan nem segített elő. Kérdéses azonban, hogy ez a liberalizálás elegendő-e a piaci működéshez, és ami ezzel összefügg: a mostantól szabadnak kikiáltott árak tényleg piaci árnak tekinthetők-e.

A január 8-i árak nem piaci árak, hanem a minisztérium és a vállalatok közötti egyezkedés eredményeként alakultak ki. Megint a régi partnerek között folyt az alku, csak éppen korszerű fegyverek bevetésével és a kormány elfejetlenedése közepette. Kezdődött az emlékezetes aratónapi sztrájkkal, amelyet a mezőgazdaság vezető funkcionáriusai szerveztek, s amelynek során igyekeztek elleplezni, hogy a gabonaárak emelkedése a hús drágulását is kikényszerítheti; október–novemberben (véletlenül éppen akkor, amikor az SZKP Politikai Bizottsága, a 20-as évek óta először, a gabonaárak emelése mellett foglalt állást) engedtek a kombájnosok követelésének, s ezután, különösen a 20 milliárd dolláros adósság felfedésének döbbenetében, az általános és radikális élelmiszerár-emelés követelése már könnyebb fogadtatásra talált. Már csak a részletek egyeztetése maradt hátra. Az agrárvállalatok többet akartak, a MÉM-nek viszont szem előtt kellett tartania a meghirdetett 20%-os fogyasztói árindex korlátait. Az alkuból valahogy kimaradtak az állattartó gazdák, s ők most keveslik a 66–68 forintra nőtt élősertés-felvásárlási árat a takarmány és a malac megemelkedett árához képest.

Vörös Imre, az állam- és jogtudományok doktora a Magyar Nemzet hasábjain kifejti: itt nem másról, mint árkartellről van szó, és ezért az áremelők ellen eljárást kellene kezdeményezni a tisztességtelen gazdasági verseny tilalmáról szóló törvény megsértése címén. Okkal hívja fel a figyelmet az egyöntetű, egymáshoz igazodó vállalati magatartás veszélyére, amelyet az ilyen ármegállapodások előidéznek; az is emeli az árat, akinek ez egyébként nem jutna eszébe. Ami viszont a törvényességet illeti: az ármegállapítás korábban sem folyt makulátlanul. A kukorica például az áremelések előtt 530 forintért kelt el mázsánként, holott a hatóságilag megszabott ár 430 forint volt, 10%-os eltérési lehetőséggel.

Ha nem lehet betartani az előírásokat, inkább változtassuk meg! E vitathatatlan szempontnál is fontosabb, hogy a kormány azáltal, hogy lemondott a hatósági árszabásról, elhárította magától az esetleges további drágulások felelősségét. Azonban új veszély támadt: az árliberalizálás a beígért 20%-osnál nagyobb inflációt gerjeszthet; az emiatti vádakat persze már nem ennek a kormánynak kell lenyelnie. De már ez a kormány is megosztott volt a felelősségvállalás kérdésében, a Kereskedelmi Minisztérium és az Árhivatal ellenezte a hús és a cukor árának (f)elszabadítását, és az utóbbi szerv lemondott az élelmiszer-gazdaság árfelügyeletének hatásköréről, természetesen a MÉM javára. A piacszerű árszabályozó eszközök között ehelyütt csak a kínálatot befolyásolni hivatott exportszabályozást említem meg. Ennek eszközei között ugyanis a kulcsfontosságú termékek egyedi engedélyezése is szerepelni fog a MÉM illetékese szerint, ez pedig az új vállalkozásokkal szembeni diszkrimináció veszélyét idézi fel.

Mindennek ellenére az árliberalizálás előmozdíthatja a hagyományos vállalati szerkezet áttörését – vélekedik Juhász Pál, szabad demokrata agrárszakértő. Gondoljunk csak a Gyula környéki esetre: ott már felbukkant vállalkozó szellemű szövetkezet, amely 1,50-nel többet ígért a sertésért az állattartóknak, mint a helyi húskombinát. A szabad árak vonzása előteremtheti a valódi piaci szereplőket (személyeket és társulásokat), akik független vállalkozókként kívánnak fellépni. Csak bírjuk ki addig…
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon