Skip to main content

Szabadság terror idején

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

„Meg fogjuk védeni értékeinket és életmódunkat. A terroristák el akarnak pusztítani mindent, ami drága nekünk és a világ többi civilizált országának” – közölte Tony Blair közvetlenül az után, hogy négy hátizsákos fiatalember rövid óraigazítást tartott a King’s Crossnál, majd szétszóródtak, és a metróban meg egy emeletes buszon felrobbantottak 56 embert, beleértve önmagukat.

A négy fiatal a sokmilliós muzulmán közösség tagjaként brit földön, a szabad világban nevelkedett. Itt jártak iskolába, itt néztek kábeltévét, itt böngészték a napilapokat, a Koránt meg a CD-kínálatot, itt csajoztak, itt válogathattak kedvükre a helyi szupermarketben, még ha nem is voltak jól eleresztve (bár autóbérlésre azért futotta). Majd eljött a nap, amikor valakinek a hatására úgy döntöttek: mindaz, amit addig láttak, hallottak, érzékeltek és tanultak, az gyűlöletes, és nem ér az égvilágon semmit. Pontosabban: egy egész világot ér meg az, hogy ez, ami eddig volt, többé ne legyen.

Blair fenti szavaiban benne van minden, amiről szeptember 11-e óta beszélni kellett volna. Az értékeinkről és az életmódunkról, az elmulasztott védelemről és – igen – a civilizációról. Nem kell ugyanis különösebb Huntington-fannek lenni ahhoz, hogy az ember rájöjjön: totális tévedésben van az, aki (naivitásból vagy baloldali korlátoltságból) a szegénységgel, a harmadik világgal, az európai muzulmánok „kiszolgáltatottságával”, a „szociális igazságosság” szükségességével és hasonlókkal magyarázza (némelyeknél: igazolja) az iszlámista tömeggyilkosságokat.

Ha most eltekintünk attól, hogy New Yorkban, Baliban, Madridban, Londonban, Sarm-el-Sejkben és máshol azért haltak meg civilek tízezrei, mert feléledt az iszlámon belüli hatalmi harc a lapzártakor kb. egymilliárd muzulmán szellemi vezetéséért (és az egyik oldal így fejezi ki önmagát), akkor érdemes felfigyelni valami teljesen másra. Arra, hogy a világ nyomora, Eritrea, a Szahel-övezet, a kelet-ázsiai sweatshopok, a szlovákiai romák, a darfuri asszonyok, a kalkuttai mozgássérültek és a közép-bolíviai indiánok helyzete viszonylag ritkán bukkan fel az al-Káida és leányvállalatainak hivatalos nyilatkozataiban.

Még a sokat hivatkozott iraki háború és a palesztinok ügye is inkább csak olcsó ürügynek, hivatkozási alapnak tűnik. A támadások már jóval szeptember 11-e előtt megkezdődtek, és azóta sem csupán az iraki koalíciós államokat érintik. Az izraeli piszkos munkát pedig a Hamász és az Iszlám Dzsihád helyi érdekű tömeggyilkosai végzik el, az al-Káida bali és egyiptomi turistákat, manhattani üzletembereket, spanyol vonatutasokat, londoni szikh gyerekeket gyilkol Allah és profétája nevében. Az eszközök pedig sem logikai, sem köszönőviszonyban nincsenek a meghirdetett célokkal (Szaúd-Arábia királyi házának megdöntése, az amerikai csapatok kivonása szaúdi földről). A szabad világ helyén létesítendő, világméretű, sária-alapú kalifátus már komoly távlati cél – csakhogy aki gyilkol, az gyilkolni akar, teljesen mindegy, milyen ideológiai rémálomra hivatkozik. A lényeg az, hogy a merényletek hadüzenetet jelentenek a szabad világ számára.

Terror idején a szabad világot elsősorban az kell, hogy érdekelje, hogy hogyan marad szabad. Nehéz úgy szabadnak maradni, ha a tavalyi madridi kétszáz halott után jön csak létre egy európai antiterrorista biztosi poszt, bizonyos de Vries személyében, aki azóta sem csinál semmi megjegyezhetőt; ha az európai adatbázisok nincsenek összekötve; ha az antiterrorista gazdasági szakértők nem tekinthetnek bele az európai bankok pénztranszfereibe; ha a városrészek, metrók stb. bekamerázása olyan ellenállást vált ki egyes jogvédőkből, mintha életük további részét a Big Brother 3-ban kellene tölteniük. (Azért a magyar adatvédelmi biztos a legjobb: Péterfalvi Attila tavaly Nagy Testvér Díjat kapott azért, mert nem talált kivetnivalót az áruházi próbafülkék bekamerázásában, a budapesti metró bekamerázását viszont elvetette, azzal, hogy az Londonban sem segítette a tett megelőzését. A kamera a nyomozást segíti, Attila, a nyomozást.)

Nehéz megőrizni a szabadságunkat (valamint megszokott vérnyomásunkat), ha elhisszük, hogy szabadságunk és biztonságunk két külön világ. Nem az: a biztonság a szabadság legfontosabb feltétele. Normális viszonyok között szinte objektíve adódik, mennyi vélt vagy valós „jogot” kell „beáldoznunk” biztonságunkért. Muszáj észnél lennünk. Különben elpusztulhat minden, ami drága nekünk.

(A rovat megjelenését a Centre for the New Europe támogatja.)

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon