Skip to main content

Tégla

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
N&n galéria

Máté Gábor (34)



2002 Golden Drum-díj, Portoroz, Szlovénia

2000 Ad Spot-díj; Pubblicita Progresso-díj, Milánó

1992– alkalmazott fotós, a MAOE tagja

1991– az Egyesült Képek Egyesületének tagja

1987–92 Magyar Iparművészeti Főiskola, fotó és tanár szak

Épületek fényképezésével foglalkozik, képei hazai és külföldi lapokban jelennek meg (Alaprajz, Átrium, Oktogon, Domus).

A Baustelle: Ungarn, Neuere Ungarische Architektur (Berlin, Akademie der Künste, 1999) című könyv fotósa.

Közös kiállításokon a Tölgy














A sors szeszélyéből ma nem egy építészeti kiállítást nyitok itt meg, hanem egy fotókiállítást. Az átváltozás mindannyiunkat meglepetésként ért, különösen a fényképművész Máté Gábort, aki – ha tudja, hogy élete első önálló kiállítása nyílik december 18-án – bizonyára másféle válogatást állít össze munkáiból. Ezért arra kérek mindenkit, tekintsen el attól, hogy a képeken téglaházak láthatók. Tagadhatatlan, hogy ez a kiállítás témája, de ugyanígy lehetne épületszobrászat, portré, női bunda vagy egy tál ínycsiklandozó étel, minthogy fotós barátunk mindezeket évek óta fényképezi.

A tárgy tehát a tégla, és a Velencei Biennále nyomán kibontakozott polémiával kapcsolatban annyit mindenképpen meg kell jegyezzek, hogy a tégla nem feltétlenül archaizmus, ahogyan a fém, üveg és könnyűszerkezet sem szükségszerűen maga a progresszió. Egy épület időszerűsége és minősége nem a felhasznált építőanyagon múlik. A kiállítás tehát a tégláról szól: szólóban, ahogyan a kertben rábukkanunk, és tömegesen, valami furcsa elképzelés szerint egymásra pakolva. A fényképek többségén sajátos téglatársulásokat látunk: patriarchális közösségeket, demokratikus és finoman tagolt társadalmakat, melyekben erős kötés tartja össze, rendezi az egyedeket. Míg a kőépület elemei egyformák vagy hierarchiába illeszkednek, az üvegfal anonim elemei gépiesen ismétlődnek, a vakolat pedig eltünteti a fal alkotórészeit, addig a nyers téglafalnál az egyes elem alárendelődik a közösségnek, de közben megőrzi egyéniségét. Figyeljük meg, hányféle falazatot látunk a képeken! Mennyiféle téglaméret, kötésmód, textúra, karakter látható rajtuk! Próbáljuk meg elfelejteni, hogy a fotók mellett cédulák vannak nevekkel, évszámokkal és címekkel, hiszen a fotóművészetben a „mit ábrázol” kérdésnél fontosabb a hogyan… Mondjunk le azokról az elvárásainkról is, amelyek az építészeti fotó hívószavára ébrednek bennünk, mivel ezek a szép fekete-fehér képek aligha felelnek meg annak, amit ma ezen a fogalmon érteni szokás.

Ha Máté Gábor képeit nem építészeti fotóként, hanem fényképként nézzük figyelmesen, rengeteg felfedezést tehetünk. Rájövünk, hogy nem gyorsan összeütött kiállításról van szó, hiszen egyes képeken ott a tavalyi hó, másokon éppen bomlanak a lombok, vagyis tavasszal készültek, vannak nyári és persze a kopasz ágakról tudhatóan őszi felvételek. Vagyis legalább egy éve gyűlik az anyag. Nemcsak az évszakok változatosak, hanem az exponáláskor éppen uralkodó időjárás is. A legtöbb képen mintha nem sütne a nap, és nem mindig tudjuk, borús égbolt, fátyolfelhő, alkonyat vagy éppen köd-e az oka. A fényképeken a fény hol tompa, hol erős; hol gyöngyházfény, hol verőfény, olykor szembefény. Azután a képkivágások. Vannak heroikus totálok, melyeken az alulra húzott tárgy fölé drámai felhők tornyosulnak, vagy monumentális totálok, ahol a tárgy van felül, alatta végtelen rét. Sok a feszített vagy kifutó kompozíció, az izgalmas kivágás, és akad szinte provokáló vágás, ahol a fő motívum kilóg a képből. A komponáláshoz tartozik, hogy a fényképész csaknem minden épületet két képen mutat be: az egyiken tágabb környezetével együtt, a másikon pedig egy jellemző részletét. És végül az élet jelei. A valamirevaló építészeti fotóról ez biztosan hiányzik. Első pillantásra itt is. A figyelmes szemlélő azonban elnyeri jutalmát, miként a Nagyítás című film főhőse. Hulla ugyan nincs, de van graffiti és Anita szolárium, magányos biciklista, turistacsoport és egy valóban pikáns, kutyás jelenet. Hogy megkezdhessék a keresést, a kiállítást megnyitom.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon