Skip to main content

Északfény díszdobozban I.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Stockholm


Azt hiszem, Mondrian-képet láttam először „becsomagolva”, pontosabban dobozolva: víztiszta plexiüveg skatulyában függeszkedett a törékennyé öregedett univerzalista missziós mű; a portól, a kortól, vagyis az időtől védte a vásznat – és húzta át a mester összes „számítását” – a műanyag héj, mely végképpen határt szabott a határtalannak vágyott ideának. Yves Klein valamelyik Klein-kék képe volt a következő „védett” munka, de és akkor már nem is csodálkoztam, már nem is vártam a kék kiáradását, már nem is érdekelt a helyzet, a festői szándék konceptualizmusának megnyilatkozása és megértése: világos volt, a múzeum praktikusan föleszi a művészetet, s erről senki sem tehet. A dolog szükségszerűnek látszik, a tárgy előbbre való lényegénél.

És mégis meglepett, amikor Stockholmban, a Moderna Museetben – az ott is dunsztolt Mondrianok, Kleinek és a mellettük újabb „adalék” gyanánt föltűnt Fontanák után – Kurt Schwitters egy elég nagy Merz-munkája is „védettként” mutatkozott: a göngyölt dada a művészet végképpen elképesztő formáját bírja előidézni, a szó igazán szoros értelmében. Itt már nemcsak egy elv, egy princípium sérül meg, már nem a festmény szelleme zárul be (s konzerválódik, mint azt hihetné is bárki), hanem a megértés esélyei csökkennek nullára, már persze azután, hogy a múzeumiság, a múzeumi lét, a múzeum-mint-templom-mint-múzeum-mint-templom giccs- és értékáhítata önmaga paródiájába nem fullad. Plexidobozba zárult ugyanis a hannoveri dada-mester tákolmánya, szemete, a megformált csúf szabadság; nippé avanzsált a konvencionális művészet tagadásának dokumentuma, beköpte – mint a légy – a múlandóságtól való szervezett és szervezeti félelem. (Amúgy: Schwitters épp hetven éve alapította folyóiratát, a Merzet, s kezdte Hannoverben felépíteni Merzbauját, szétverve érte lakását. Aztán tíz év múlva abba is hagyhatta, mert a rendszerető náciknak nemigen tetszett az ábdált holmi, amit megint csak pontosan tíz év múlva a szövetségesek – hannoveri légi vendégeskedésük alkalmával és Schwitters szerencsés-szerencsétlen távollétében – jól szét is bombáztak. Úgy rémlik, a mesternek a 3-ra végződő évekkel meglehetősen ambivalens volt a viszonya.)

A „múzeumiság” persze nem kerülheti el méltó jutalmát sem. A Moderna Museet egyik büszkesége – s ne legyünk végletesen nyeglék és igazságtalanok: a most következendő tényleg csak az egyik, mert a kicsiny, de jelentős gyűjtemény igazán szép korai Picassóval, Braque-okkal, jó Pollockkal és nagyszerű Jasper Johnsszal rendelkezik –, szóval a múzeum egyik híres műegyüttese a Marcel Duchamp-anyag, mely bár elsősorban replikákból áll, tagadhatatlanul gazdag és jelentékeny. Az etalonkészlet, a bajszos-szakállas Mona Lisa, a Forrás című hugyolda mellett, előtt, fölött ott magasodik a nagy üveg egyik Duchamp által hitelesített korai másolata is, a nagy üvegé, vagyis az Agglegényei által vetkőztetett menyasszony, sőt, mely most hetven éve nyilváníttatott befejezetlenül is késznek, hogy aztán a sors alakítson rajta még némileg: hogy jól összetörjön véletlenül. A stockholmi változat a még töretlen munka, a furcsán célirányos, Duchamp által később kifejezetten „jóváhagyott” repedések nélküli mű kópiája. Volt. Merthogy életre kelt, s ki tudja, hogyan és miért, jobb felső sarkán megpattant, és eltört az üveg vagy tíz centi hosszan, méghozzá és feltételezhetően úgy, hogy eszmei mondanivalót sem hagyott maga után. A művészet tehát mégis él, s ha él, öngyilkosságra is képes. Ezek szerint.

Maga a múzeum azonban nemigen él. Inkább csak vegetál: úgy rémlik, semmire sincs pénz, csak a félelemre, vagyis a porvédelemre. Az utolsó jelentős munkák valamikor a hatvanas–hetvenes évek fordulóján kerültek be a gyűjteménybe – az említett Jasper Johns-kép mellett egy klasszikussá lett Rauschenberg s egy Barnett Newman-festmény, mely legendásssá is tette a helyet. Ez volt az a kép, amelynek ára a múzeumi szakszervezet bizalmijait arra indította, hogy az igazgató, a későbbi Párizs-kedvence Beaubourg-vezér, Pontus Hultén kirúgattatását követeljék, egyszerre bizonyítva a demokráciának s mindenekfelett a szociáldemokrata ízlésnek a művészetre gyakorolt erejét. A gyarapodásnak azóta nemigen van jele, az elmúlt néhány év vásárlásait bemutató aktuális kiállítás egyfajta skandináv bezárulást, igénytelenséget és szegénységet jelez; az egyetlen jelentékeny mű az angol–indiai Anish Kapoor hatalmas, mélykék – Klein-kék – barlangos gömbje.

Ami a művészetet illeti, Stockholm amúgy is olyan, mint Mondrian vagy Schwitters a svéd múzeumban: steril, hatás nélküli, és a lényeget illetően megtapasztalhatatlan. Egy már bezárt Tatafiore-tárlat még a kirakatban szédelgő maradványain kívül jószerivel nem látható ma semmi olyasmi, ami a jelenre vonatkozna, s a sorra bezáró galériák, az üres terek nem jeleznek mást, mint hogy a történetnek vége szakadt.










Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon