Nyomtatóbarát változat
Hermann Nitsch Hatnapos játék Prinzendorfban című kiállítása, amely a művész 1998 nyarán rendezett hatnapos akciósorának rekvizitumaiból (tárgyakból, fényképsorozatokból, videofelvételekből) építkező installáció volt, 1999. június 18-án nyílt meg a Kiscelli Múzeum/Fővárosi Képtárban. A kiállítást először a Museum Moderner Kunst/Stiftung Ludwig rendezte meg a bécsi Liechtenstein Palotában. Innen érkezett Kiscellbe 1999 tavaszán.
Az Orgia-Misztérium-Színház alcímű munkát az idős Nitsch pályája összegzéséül szánta. Évtizedek óta – mondhatni klasszicizáló ambícióval – készült rá. Már 1975-ben és 1986-ban is hasonló motívumokból építkezett az Egynapos játékban, illetve a Négynapos játékban. Vágóhídra szánt állatok rituális leölése, vérben, paradicsomlében, zsigerekben mártakozó emberek passiójátéka, kések, kampók, saroglyák, böllérkellékek és szakrális tárgyak együttese, illetve a „menet közben” keletkezett akciófestmények jellemezték a munkát. Az installáció az ezeket dokumentáló fényképekkel és videoanyagokkal egybeépülő tárgyegyüttes.
A bécsi akcionisták munkássága, s benne a nitschi életmű kimaradt a magyar muzeológiából. Itthon akkor is csak a szakirodalom medreiben vert hullámokat, amikor az összegző kiállítások és kiadványok a világot járták.
Nyugat-Európában ez az irányzat és közönsége a hatvanas-hetvenes évekre túljutott a nagy kiátkozásokon és botrányokon, a féktelen indulatok mára elapadtak. A művek a maguk idejében voltak láthatóak, és a viták azon melegében folytak róluk. A még élő alkotók ma komoly intézményeknél dolgoznak, a csoport munkássága a művészettörténet fejezete.
Évtizedekkel az akcionisták nagy korszaka után Nitschnek volt kiállítása a Liget Galériában, egy installációja pedig éppenséggel nálunk, a kiscelli templomban szerepelt egy csoportos tárlaton. Akkor azonban a szeme sem rebbent senkinek. Ezért feltételezhető, hogy a júniusi kiállítás fergeteges fogadtatását sem a felbőszült vagy lelkendező tárlatlátogatóknak köszönhette a Fővárosi Képtár.
A közművelődési érdem néhány, a vendégkönyvben többször is nyájasan megszólított hivatalnoké. Ha a Magyar Püspöki Kar, a Református Egyházi Zsinat elnöksége és a szolgálatra buzgón jelentkező Mazsihisz megelégednek egy fejcsóválással, de nem követelik a tárlat bezárását, ha Semjén Zsolt „vice-államtitkár”a Kulturális Minisztériumtól nem lát kakát, ahol nincs (ezzel mellesleg sokakat lázba hozott), ha alszik egyet mérgére és nem kívánja azon frissiben, kamerák kereszttüzében már a múzeum udvarán betiltani Hermann Nitschet, ha a Magyarok Világszövetsége nem egyenest a jogállamiságot érzi veszélyeztetve a kiállítás által, ha az egyik vendégkönyvi bejegyző még idejében megajándékozza a képzőművészetben munkálkodó, ám Nitschet állítása szerint nem ismerő gyanútlan Jankovics Marcellt, a Nemzeti Kulturális Alap elnökét egy katalógussal, valamennyien bölcsebbek maradtak volna.
A Képtár munkatársai megúsztak volna pár bombariadót és egyéb fenyegetést, néhány felbőszülten tüntető művészeti kommentátort, a jó László atyát, Macskássy Izolda művésznőt, és talán Franek urat is a Vasárnapi Újságtól. De a múzeum udvarán sorban álló, a tűzszerészeket is türelmesen kiváró sok ezer látogatót kár lett volna kihagynunk.
A kiállítások vendégkönyve sokszor rettentő unalmas. A művész barátai, ismerősei udvariasan láttamoznak, pár semmitmondó méltatás, csoportos bejegyzések, itt járt a cserkészcsapat, szépek a képek, miért nincs büfé?
A Nitsch-kiállítás két kötetre hízott vendégkönyve ellenben szenvedélyes művészeti és politikai diskurzus. A háromhetes nyitva tartás alatt múzeumi őr vigyázta, mert egymás kezéből kapkodták ki a bejegyzők, akiknek zöme máskülönben aligha műalkotások mibenlétével vagy hitbéli kérdésekkel bíbelődő műértő és teológus.
Az érvelés toposzai, az indulat- és nézetartikuláció módozatai bizonnyal sokat finomodnának, ha volna tisztességes művészettörténet-oktatás, és benne esne pár szó a huszadik század művészi törekvéseiről is. A vendégkönyv a páratlan bölcsességgel kultúrbotránnyá menedzselt kiállítás legizgalmasabb dokumentuma, a kortárs művészet tanácstalan recepciójának tanúsítványa. Ezt is kár lett volna kihagynunk.
A diskurzusért már önmagában is érdemes volt a Fővárosi Képtárnak megrendezni a kiállítást, a közönségnek pedig átélnie egy olyan művészeti botrányt, amely sajnálatosan kimaradt a neveltetésünkből. Holott a modern művészet története jelentős részben a közgondolkodás határait feszegető, botrányért kiáltó javaslatok sora. (Ebbéli meggyőződésünkben pártolóink is megerősítettek bennünket. „Gratulálok! Csak így tovább! – Orbán Viktor.” „Én is! – Kövér László.”)
Egy connoisseur-t éjszaka sem hagyott nyugodni Hermann Nitsch művészete, másnap visszajött. Alig pár perccel a zum Trotz aggályosan betartott tárlatzáró pillanat előtt a középkorú – előző napi bejegyzéséből ítélve a német nyelvben is jártas – mérnök úr flakont rántott és kék mintával látta el Nitsch Nagy Bikatakaró című képét. Fölteszem, társalkotói minőségben. Talán jó volna tudnunk, hogy évtizedekkel ezelőtt a dühödten szitkozódó nyugat-európai nézők is ennyit zsidóztak-e? Hogy elapad-e ez is?
Idézetek a vendégkönyvből
(A bejegyzések helyesírását változatlan formában közöljük!)
Ez a hordalék az idiotizmus csimborasszója, aminek a Lipótmezőn sem lenne helye, de az összeállítójának annál inkább.
– olvashatatlan név
Felháborító! Csodálkozunk, hogy a gyerekek olyanok, amilyenek. Ne a tv-re fogjuk, ha egy művészeti múzeum is megengedhet ilyet!
– olvashatatlan név
Az Orgia-Misztérium kiállított anyaga botrányos, gyomorforgató, közönséges. A sok erkölcstelenségtől, bűnözéstől megfertőzött magyarságot nem szabad ilyen borzalmaknak kitenni.
Elkeserítő, hogy fővárosunk helyet ad ilyen gyalázatos tárlatnak.
– név
Nekem igenis nagyon tetszett. Esztétikailag is kifogástalan. – név
A 8. hónapban vagyok és nem mertem megnézni, pedig kíváncsi lettem volna! – név
Aki nem tud semmi normálisat kitalálni, az miért nem marad otthon amőbázni? Ha ez művészet, akkor én a fejemre húzok egy WC-t és akkor én vagyok a művész. – név
Még a falaknak is gyalázat, ami látható közöttük... Az alkotó majd elszámol az Úrral, amikor találkozik Vele. Semmiképpen nem lennék a helyében. – név
Mennyi álszent! – Soha másképp ne follyék vér. Amit itt látni, az csak tört része annak, amit a hypokrita egyházak kiontottak ill. amilyen vérontáshoz asszisztáltak. – olvashatatlan név
Nitsch legalább feltárja a kegyetlen és véres igazságot. És ez az igazság azokra is érvényes, akik fintorognak, akár magánszemélyek a kiállítás ellen. Róluk is szól, vegyék már észre! (Csak a legegyszerűbb szinten értelmezve a dolgot: Ők is esznek húst és ha felvágnánk a gyomrukat, folyna a vérük és igen, a férfiaknak fasza és a nőknek pinája is van... Igen, még a papoknak is van fasza és az apácáknak is van pinája...) Egyébként én magam is gondoltam már arra, hogy csinálok valami hasonlót, de orgiasztikusabbat. Több szex, több perverzió (pisi-kaki, szado-mazo, állatáldozat, stb.), keményebb tapasztalatok. Ha valaki ebben részt akar venni, írjon egy e-mail-t a következő címre …@freemail.c3.hu
Mindenkinek válaszolok, azt hiszem, jó buli lenne. Elég széles fantáziájú, művelt fickó vagyok.
Legyen a jelszavunk: Isten halott – follyon hát a vér, s fröcsköljön az ondó! – Egy Felsőbbrendű Ember, aki beteg!
A kiállítás kitalálója egy szadista őrült, aki a kereszténység legbelsőbb érzelmeit durván kigúnyolja. A Golgota Krisztus alakja egy feltrancsírozott bika, a papi miseruha a „nagy disznótakaró” stb.
Hogy a Soros alapítvány és a Fővárosi hivatalosok támogatják, ezen nem csodálkozom, de hogy a Nemzeti Kulturális Alap is, az már meglepő. – név
A barátomnak erekciót okozott a látvány. Szerinte ez a célja a kiállításnak. – név
Azonnal bezárni! Több támogatásnak helye nincs! Soros vigyázz!
– név
Az egész kiállítás úgy ahogy van egy gusztustalan zsidó propaganda. Ideje lenne bezárni. – Egy óbudai polgár
Igen! Ez is az Ember, meg minden más is. Kissé idejét múlt kiállítás, a posztmodern már letűnőben van. A fenséges és az alantas, a szent és a profán mindig is együtt voltak jelen az emberben. Engem már hidegen hagy az ilyen művészet. – név
u.i. Unalmas volt.
Felhábordásomnál és undorodásomnál csak a szomorúságom nagyobb. Hogy Soros és Demszky úr és a múzeum vezetője ezt a mocskot támogatta, nem csodálom. Viszont nagyon szomorú vagyok, hogy a Kulturális Minisztérium ilyen kiállítást támogat ezt szomoruan tapasztalom. Hogy egy miseruhát disznótakarónak írnak le és véres párnán a monstrancia, stb. ez gyalázatos és ez valódi diszkrimináció az ellen a vallás ellen, amit a népünk többsége gyakorol.
Kiváncsi vagyok, ha ezt a talmuddal vagy a koránnal megtették volna, mi történne???
Fontos lenne közölni ki a felelős a kiállításért és méltóan megbüntetni. – olvashatatlan név
Kificamodott, aljas, felháborító izlés! Szégyen, gyalázat a kereszténységre és édes hazámra. A magy. nemzet pénzén ilyet produkálni gazemberség! Miért nem viszik a Dohány u. zsinagóga mellé. Az ilyen produktumokért ne csodálkozzanak, ha szerzőket utáljuk.
Ez bizony szellemtelenül ocsmány! Elvtársak! Már a polgárpukkasztásban is ilyen tehetségtelenek vagytok? Demszky, Magyar megbűnhődtök még!
Megrendítő és szép kiállítás! Nem árt szembesülni azzal, amit évezredek óta az egyházak asszisztálásával csinálunk, bár megemészteni, elfogadni nehéz. – név
Amit itt látunk, az sajnos része az életnek (lásd Balkán) és része az egyház múltjának. Nem kell szeretni, de tudomásul kell venni. Ezzel is joga van a művészetnek foglalkozni.
– olvashatatlan név
Annak a népnek a tagja, amelyik Auschwitzot kitalálta ezt is megengedheti magának. – olvashatatlan név
Fantasztikus!
Végre valami új és merész.
Nagyon érdekes! – név
Föl vagyok háborodva – az ájtatos államtitkári baromságon. Egy csepp vért sem láttam monstrancián, miseruhán stb. Miért nem tetszik fölháborodni a nyugdíjasok megrablásán (9%!), az adócsaló adófőbeszedőn, a „szenátorok” manipulációin? Noha gusztustalannak nevezhető Nitsch úr provokációja (nem is tartom művészetnek), de a betiltók üljenek le Hitler, Sztálin és a többiek mellé! – olvashatatlan név
A kereszténység nevében több millió embert végeztek ki. Ez nem furcsa, mivel a vallás jelképe is egy kivégzőeszköz (kereszt). A szerzőt dicsérem a bátorságáért, az egyházat pedig elítélem a képmutatásáért. – név
Sajnáltuk a feltrancsírozott disznót. – név
Nehogy bezárják! Aki akarja, hadd nézze! Semjén Zsolt meg akassza fel magát. A bukott kereszténydemokrata… – név
Ha Semjén nem látta, miért nyilatkozik róla? Vagy mégis látta…?
– név
Kutyaütők! Mióta tiltakoztok megkétszereződött a látogatók száma! Rosszabbak vagytok Acél elvtársnál, ti tűrni nem akartok, csak TILTANI!!! – név
Nyomorgó nyugdíjas
Semjén Zsolt és a klérus nagy öngólt lőtt: ha nincs ez a propagandájuk, a kutya se látta volna ezt a kiállítást. – név
Nem tudom, hogy igen nagyrabecsült püspökeink mit láthattak „vallás és embergyalázkodásnak”. Ezt egy kiállításnál nem lehet állítani, mert az egyén joga, hogy valamit megnéz – és ért – vagy sem. Ilyen érzékenységgel kellene fellépniük a rasszizmus, templom- és temetőgyalázó „becsületes” magyarok ellen.
– név
Az, hogy az egyház a gondolkodó, nyitott embereket maga ellen hangolja, az ő dolga. De miért segít ebben neki Semjén Zsolt?
– név
Ha lenne egy akkora házam mint ez a múzeum, akkor megkérném Herr Nitsch-et, hogy nálam a költségemre újra előadják. Amit nem tudnak meg a Semjén Zsolt meg az egyház.
– olvashatatlan név, Keszthely
Minden megfelel a MAZSIHISZ-nak. Jövőre szeretnénk Demszky-t is látni a szereplők között!
Ideoligie=Judeo-Bolsevist
Rakosi
Gero
Revai
Acel
Akinek nem tetszik, ne jöjjön ide és ne nézze meg! Kiállítást betiltani nem szabad és nem lehet! – név
Zsolt államtitkár úr nagyon gyengén érvelt. Mi az, hogy „a társadalom többsége”?
Ezt honnan tudja?
S jaj a művészetnek, ha a többség dönt, hiszen a művészetet mindig egy kisebbség vitte előre. – név
Semjén úr!
Köszönöm Önnek, hogy felhívta a figyelmemet erre a kiállításra. Művészi élményben régen volt részem – de hívó szavának engedelmeskedve – most igen.
Keresztény, toleráns szeretettel: – név
Igazgató úr, igazán járna Semjén helyettes államtitkár úrnak 10% a haszonból. – név
Gyalázat ez elvtársak = SzDSz!!
Ez a kiállítás, H.N. művészete ezt mutatja meg az embereknek: „NE ÖLJ!”
És csodálkozom, (római katholikus létemre) hogy a katolikus egyház fejei (?) a SÁTÁN érdekeit képviselik!
(És akkor hol érvényesül a művészet szabadsága?) – név
pontos cím
Gratulálok! Csak így tovább. – Orbán Viktor
Én is. – Kövér László
Szégyen az országra nézve, hogy ezt a kereszténységet gyalázó kiállítást megrendezték. Ha ezt „más” vallásról teszik, akkor palotaforradalom lenne, de a keresztényekkel meg szabad tenni. Nem érdekes ez?
Szégyen és gyalázat, a sátánizmus új módon való propagálása.
– név
Ha a zsidótemetőben horogkereszt annak meggyalázását jelenti, akkor ez micsoda? Nem véletlen, hogy a zsidó Soros György pénzelte. – olvashatatlan név
Semjén úr!
Érdeklődöm Öntől hol látta a műkakit?
Tisztelettel – olvashatatlan név
Tudomásom szerint 250.000 Ft támogatást kapott ez a kiállítás a Nemzeti Kultúrális Alapprogramtól. Adassák vissza nekünk ezt a pénzt! – név
Semjén úr vagy nem látta a kiállítást, vagy szándékosan hazudik: egyetlen vérrel szennyezett miseruha vagy kehely sincs. Milyen az Ön lelke? Érdemes lenne megfontolni a lemondást! – Egy katolikus
Soha se jutott volna eszembe eljönni, ha egy bizonyos viceállamtitkár nem forgatja olyan ájtatosan a szemét. Kösz a tippet! – név
Mivel önöknek joguk van a szólásszabadsághoz, ezért nekem is jogom van hozzá, így Demszkynek és a Soros Alapítványnak küldök egy ilyet
Randolph Hitler (horogkereszt ábra)
Aki nem érti, miért felháborító a kiállítás, gondoljon bele: ha itt egy kapedlis, imakendős disznó feldarabolását mutatnák be, és az akasztási kötél egy dávidcsillagon lógna: akkor is azt merészelné mondani, hogy ez egy tehetséges és művészi alkotás? … – név
1. A kiállítás – nekem – nemigen tetszett. Ez az én magánvéleményem, ugyanakkor felháborít, hogy bárki 1999-ben bezárásról, betiltásról beszéljen.
2. Semjén Zsolt még jezsuitának is rossz, mert azok legalább érvelni tudtak.
3. A kormány szégyene, hogy ilyen tisztviselői vannak. – név
egyetemi docens
Köszönöm Semjén Zsoltnak, hogy megnézhettem a kiállítást! Kiváncsian várom, mit szándékszik a jövőben betiltani! – név
Soha nem szeretnék olyan országban élni, ahol akárki is művészeti alkotásokat akar betiltani!!
Egészen bizonyos, hogy a magyar katolikus egyház a legbigottabb és legostobább földrészünkön!
– olvashatatlan név
Ezt a Semjén Zsoltot vagy beugratták vagy nagyon megfizették: tudva, hogy a negatív reklámnál nincs jobb a világon!
De úgy gondolom, nem művészet, hisz a vért és az ölést a háborúkba ennél nagyobb tökélyre vitték. A kiállítás helye Veér András ideg és elmeosztályán lenne! – név
Sehr geehrter Künstler!
Es fehlt einige Symbolzeichnen der Jüdischen Religion.
Die grosse Blutopfer stammen von dort, das ist der Würzel der Christlichen religion
Mit vielen Grüssen – név*
*A bejegyzés szerzője másnap, a kiállítás utolsó napján, a zárás előtti percekben kék festékkel Dávid csillagot fújt a Nagy Bikatakaró című festményre.
Legközelebb a zsinagógában hasonlót Demszky elvtárs. – olvashatatlan név
Tud bulizni ez a Nitsch! – név
Meglátszik, hogy az SzDSz-nek ennyire tellett. – olvashatatlan név
Nem hinném, hogy megértettem volna, de legalább a lehetőség megmaradt. Semjén Zsolt, Te oktondi! – név
Hogy ezek után kvittek legyünk:
Húzzatok a kutya vérvörös faszára egy DÁVIDCSILLAGOT!!! – olvashatatlan név
Nemsokára pszichológusok fogják komoly tanulmányban feldolgozni a zsidóság nagy részének, köztük Hermann Nitschnek is a lelki torzulását a 2 ezer éves szétszóródás, skizofrénia, hazátlanság miatt. Alapmotívum: mindenki gyűlölete. Az Új Hölgyfutár tetejére zsidó grafikus rajzolta a gusztustalan magyar címert örző onanizáló angyalt és ördögöt, zsidó volt a főszerkesztő, Kis János csúfolta svájcisapkának a koronás címert, ő is zsidó, Verebes István Kassán úgy rendezte meg a Bánk bánt – ő is zsidó – hogy Ottó ágyhoz kötözi Melindát és ostorozza, perverz módra. A kassaiak elrémültek. Sorolhatnám. Ez rosszat fog megint szülni a zsidóság számára. – Ez a „művész” elmebajos, kórházba kellene vinni, nem pénzt adni a kiállítására. Gusztustalan.
Szomorúvá tett. – név
Semjén úr hozzánemértéséről tett tanubizonyságot. Üdv.
A szent és a profán „összemosását” Jézus Krisztus kezdte, amikor emberré lett. Az emberek azóta is keresik a misztériumot, a szentet. Hol jól, hol rosszabbul. Az egyház történelmében volt, hogy ennél sokkal profánabb, istentelenebb módon tette ezt. Nem vagyok egy nagy múzeumlátogató, ezért köszönöm a Püspöki Karnak, hogy felhívták a figyelmemet erre a kiállításra. – név
(egy katolikus hívő)
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét
8 év 49 hét