Skip to main content

Zárt tárgyalás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Április 6-án és 7-én a Műcsarnok előadótermében „A média velünk van!” címmel nemzetközi tanácskozás zajlott, amely a televízió szerepét vizsgálta a romániai forradalom alatt. Abban mindenki egyetértett, hogy a történésekkel egy időben, élőben látott képsorok nemcsak dokumentálták, hanem befolyásolták is az események alakulását. A szervezők arra törekedtek, hogy a még nem túl távoli időben összegyűjtsék azokat a részleteket, ismeretlen epizódokat, amelyek segíthetnek a nagy mennyiségű, ám töredékes anyagok csoportosításában, elemzésében. A hangsúlyozottan teoretikus megközelítésű rendezvénybe azonban beleszólt a politika, ezért biztonsági okokból zártkörű megbeszélésekre kerülhetett csak sor. Az ajtó becsukódott a résztvevők mögött, s mindenki választhatott magának másik „kijáratot” a vetítővásznon és a monitorokon megnyíló filmi világokba.

A meghívott bukaresti televíziósok (Michaela Cristea, Judith Georgescu) által vetített filmdokumentumokat nem lehetett megindultság nélkül nézni. A spontán közvetítés, a kamerák előtt tolongó tömeg, Mircea Dinescu expresszív beszédei, a félbeszakítás miatt a levegőben megálló gesztusok felidézték, ismét a jelenbe helyezték a karácsonyi, máig feldolgozhatatlan pillanatokat. Innen adódik a tanácskozás furcsa ambivalenciája: a kamera élethalál-küzdelmeket örökített meg, morálisan van-e jogunk ezt kívülről nézni, saját – filozofikusnak tartott – szempontjainkkal értelmezni akkor, amikor a televízióból előmászó kép-valóságokra, a sokkoló jelenetekre az egyetlen emberi reakció Elisabet sikolya a Personában. Mindenesetre remek előadások hangzottak el, s a „video-filozófiai kéziratok”-ból remélhetőleg nyomtatásban is viszontlátunk néhányat, de munkál a hiányérzet: a dolgok egymás mellett maradtak A valóságról filmeket készítők igazsága (Pesty László, Cselényi Béla) és a filmek lehetséges igazságát firtató teoretikusok (Jean-Paul Fargier, Peter Weibel) nézőpontja sohasem azonos, esetleges érveik a másik oldalon visszhangtalanul koppannak, mégis a legfontosabb kérdés ennek a viszonynak a felvetése, s nem zárójelbe tétele. A teoretikusok nagyívű rendszerei nem tűrnek semmiféle kiigazítást, modelljüket ritkán úsztatják meg a valóság vizén – pedig erre Levi-Strauss is figyelmeztetett –, így nem nyílnak fel a konkrét valóság rétegei, az elmélet pedig önmagába zárt marad.

A kommunikációs áttételek létezését tudatosították azok a felszólalók, akik a forradalom képeinek közvetítéséről számoltak be a különféle nemzeti médiákban. (Isabella Raventos Spanyolországból, Margaret Morse az Egyesült Államokból). A színes főcím, a bemondó személye s az egyéb politikai hírek társasága érdekes külső nézőpontot teremtett, hiszen hajlamosak lennénk a bukaresti televízió adásmennyiségét más országokra is kiterjeszteni („Az egész világ ránk figyel…”). Finnországban például karácsonykor soha nem mondanak híreket, a televízió visszahúzódik az intim, családi környezetből. A romániai események hatására mégis kivételt tettek, s a bemutatott képsorokat a nézők az Antikrisztus bukásaként értékelték (Erkki Huhtamo, Ari Honka-Hallila).

„A média velünk van!” felkiáltásra rögtön egy visszakérdezés kívánkozik: „Na de kivel?” (Beke László). A média elsősorban önmagával van. A kezdeti napok fésületlensége, direkt indulatai, melegítős szereplői hamar eltűntek, s átadták helyüket a szerkesztett műsoroknak. A kamerák előtt állók és az őket nézők kicserélhetősége megszűnt, a román nemzetiszínű zászlóval letakart asztal kettéosztotta az embereket. A televízió feladata az események irányítása, a tájékoztatási hatalom biztosítása lett. Az emberek a tv képernyőjére tapadtak, az utcai valóság és a képi valóság összemosódott. A homo sapiens azt hiszi el, amit lát, a kép válik létezővé, nem a történelem (Vilem Flusser). De maga a kép sem egynemű, a hivatalos adás mellett a videóval felszerelkezett outsider tudósítók olykor egy másik verziót tekintenek hitelesnek. A világ számtalan valóságra oszlik, a kommunikációs eszközök ezekből válogatnak, engedelmeskedve a külső logikáknak – korábban a régi rend elvárásainak, most a forradalomnak.

A kétnapos jelenségértelmező szeánsz a megközelítéseknek egy olyan katalógusát adta, amelynek tételein még hónapokig lehet rágódni, keresni az egyedül üdvözítőt. Vajon „show-műsor” volt, amit láttunk, főszereplőkkel, statisztákkal, dramaturgiai fogásokkal (Vintilla Ivanceanu), vagy nem is láttunk semmit? Kimondhatunk-e dolgokat másként, mint metaforákkal (Sugár János)? Egy kultúrpesszimista tanulság bizonyos, a világ annyiban változott, hogy a marathóni harcos a hírt már nem szóban hozza, hanem videókazettát nyújt át a vezérnek: győztünk! De ki győzött? Kivel van a média? Miről szólt a szimpozion?










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon