Skip to main content

Kétszázkét évre az emberi jogoktól

Vissza a főcikkhez →


A múlt hét szombatján immáron harmadik alkalommal rendezték meg a cigányság szolidaritási napját, a Phralipe független cigány szervezet és a Roma Parlament szervezésében az Almássy téri Szabadidőközpontban.

Az egész napos rendezvénysorozatot Richard Lewis Baltimore, az Amerikai Egyesült Államok nagykövetségének színes bőrű tanácsosa vezette be. A kisebbségek többségi társadalomban betöltött szerepének fontosságáról beszélt, és arról, hogy a demokráciának fontos fokmérője, hogy egy társadalom miként bánik és milyen jogokat biztosít kisebbségeinek. A roma képzőművészek kiállítását S. Jaishankar, az indiai követség első ritkára nyitotta meg. Mint elmondta, maga is egy, az indiai népesség mindössze 5 százalékát kitevő népcsoportból származik. Arra biztatta a magyarországi cigányságot, hogy legyenek büszkék identitásukra, kulturális különbözőségükre, hiszen egy demokratikus társadalom számára mindez megbecsülendő értéket jelent.

A kora délutáni órákban került sor a Roma Parlament sajtótájékoztatójára és fórumára. A parlament elnöke, Horváth Aladár országgyűlési képviselő szerint a cigányság társadalmi helyzete az elmúlt három évben, az először megrendezett szolidaritási nap óta alapvetően nem javult, és bízvást elmondhatjuk, hogy a romák kétszázkét évre vannak az emberi jogoktól. Egy fontos változás azonban mégis érzékelhető: a Roma Parlament megszületésével a cigányság történetében első ízben fordul elő, hogy vezetőiket ők maguk választhatják, s ezek a vezetők elszámoltathatóak, és bármikor visszahívhatóak. A parlament létrejöttének köszönhetően ma Magyarországon a legszervezettebb a cigány érdekképviselet egész Európában.

Ráday József, a parlament egyik ügyvivője a cigány politikusok képzésének szükségességéről beszélt. Ki kell nevelni azokat a vezetőket, akik megfelelő súllyal tudják képviselni a cigányság érdekeit a társadalomban, s képesek arra, hogy kilépjenek a nemzetközi politikai élet színpadjára is – mondta. Ez utóbbinak első nagy jelentőségű állomása volt, hogy a Roma Parlament képviseltette magát a genfi nemzetközi etnikai és kisebbségi konferencián. (Jellemző módon sem a magyar kormány, sem a magyar parlament nem tudta vállalni a romák képviselőinek delegálását, így azok a konferencia személyes meghívottjaiként utaztak Genfbe.)

Osztojkán Béla, a Roma Parlament főtitkára egyebek közt a cigányságot gyakran megosztó ellentétek felszámolásának és egy új típusú cigány öntudat kialakításának fontosságáról beszélt. Erre annál is inkább nagy szükség lenne, mert a jelenlegi kormány nem folytat kisebbségbarát politikát, és az elmúlt egy évben az sem tapasztalható, hogy bármelyik párt komolyan vette volna a kisebbségi kérdéseket, s ezen belül is a cigányság problémáit.

Délután Zsigó Jenő szociológus, a Roma Parlament szóvivője tartott előadást a cigányság magyarországi történetéről és jelenlegi helyzetéről. Elmondta, hogy az előző rendszer cigánypolitikája semmivel sem volt jobb a maga korában felvilágosultnak tartott, valójában embertelen, cigányságot sújtó, Mária Terézia-féle törvényeknél. Utalt a hírhedt 1961-es MSZMP-határozatra, mely szerint a cigányság nem nemzetiség, nincs nyelve és kultúrája. Ezzel az erőszakos asszimilációt szorgalmazó határozattal egy időben alakították ki a bűnöző, alacsonyabb rendű cigányság mítoszát, lehetetlenné téve a cigányság tényleges beilleszkedését. Eleddig a rendszerváltás sem hozta meg a romák felemelkedésének lehetőségét. A politikai döntéshozatalban a cigányság képviselői nem vehetnek részt, s így a romák érdekérvényesítésére nincs mód.

A cigányságnak fel kell ismernie, hogy nincs olyan parlament és kormány, amely róluk gondoskodna, s ezért képessé kell válnia a közös politikai fellépésre. Az összefogásra annál is inkább szükség van, mert a társadalomnak nem érdeke a cigányság befogadása, mivel a többség érdeke a bűnbak szerepében megtartani őket. A kormány ugyancsak nem akar pozitív cigánypolitikát folytatni. Ezzel kockáztatná, hogy szavazótáborának jó részében csökken a népszerűsége. A többségi társadalom gazdasági érdekei is ellentmondanak a cigányság felemelkedésének a növekvő munkanélküliség közepette kézenfekvő, hogy először a romákat bocsátják el. A cigányság elhitte magáról, hogy másra nem alkalmas, mint segédmunkára, így az előző rendszerben évtizedekig ők adták az akkor oly szükséges szakképzetlen munkaerő nagy részét. Félő, hogy ez a több százezres tömeg egy új gazdasági berendezkedésben automatikusan munkanélkülivé válik. Az állampolgárok egyéni érdeke is ütközik a cigányság érdekeivel, mert a romló viszonyok közepette egyfajta versenyfutás kezdődött: semmiből sincs elég (nincs elég iskolai férőhely, lakás, munkahely stb.), s így az erősebb, magukat jobban artikulálni tudó csoportok a náluk gyengébbeket letapossák. A társadalomban a lelkiismeret-furdalást enyhítendő egyfajta önfelmentő mechanizmus működik, és ezért van az, hogy a bűnöző cigányság ideológiája az utóbbi időben ismételten kezd felerősödni. Ha a romáknak nem sikerül összefogni és harcolni jogaikért, akkor öt év múlva a cigányság végérvényesen leszakadt, elszegényedett, analfabéta társadalmi csoporttá válik.

Az esti órákban az egyre forróbb hangulatban különböző cigányzenészek – a Száztagú Cigányzenekartól kezdve kiváló folklóregyüttesekig és dzsesszmuzsikusokig – szórakoztatták a hálás közönséget. A romák a nap folyamán többször tanújelét adták annak, hogy a magyar társadalom gondjait, bajait sajátjukénak érzik. Így hát a romák részéről meg is lenne irányunkban a szolidaritás. Azonban elgondolkoztató, hogy egy-két megszállottól és hivatalból kirendelt újságírótól eltekintve mi, a többség nem képviseltettük magunkat.

Tisztelt többségi társadalom, népiesek és urbánusok, szabadelvűek és keresztények! A legnagyobb magyarországi kisebbség, a nyolcszázezres cigányság szolidaritási és ünnepnapja nekünk valóban csak ennyire fontos?


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon