Skip to main content

Sokan vagyunk és semmink sincs

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Beszélgetés Osztojkán Bélával I.

–up– [Upor Péter]: Kétszázkét évre az emberi jogoktól


A múlt hét szombatján immáron harmadik alkalommal rendezték meg a cigányság szolidaritási napját, a Phralipe független cigány szervezet és a Roma Parlament szervezésében az Almássy téri Szabadidőközpontban.

Az egész napos rendezvénysorozatot Richard Lewis Baltimore, az Amerikai Egyesült Államok nagykövetségének színes bőrű tanácsosa vezette be. A kisebbségek többségi társadalomban betöltött szerepének fontosságáról beszélt, és arról, hogy a demokráciának fontos fokmérője, hogy egy társadalom miként bánik és milyen jogokat biztosít kisebbségeinek.



„A cigány közéleti személyiség az alkotmányos jogrend, az egyetemes emberi jogok alapelvein és a kisebbségeket védő jogok alapelvein alapuló tevékenységnek tartozik felelősséggel, amelynek nevében tevékenységét kifejti, jelen esetben a cigányságnak.”
(A Roma Parlament dokumentumából)


Beszélő: Hogyan érzi a rendszerváltást ön mint magyar cigány, költő és nem utolsósorban mint roma politikus?

O. B.: A rendszerváltás után itt minden lehetséges. Még az is, hogy a cigányság is érezze a váltást, azonban erre konkrét jeleket nem látok. A magyar politikai közéletet és a kormányzatot is más kérdések foglalkoztatják. Ez nagyjából érthető, hiszen a kormányzat súlyos gazdasági problémákkal küszködik, a pártok pedig a helyüket keresik a magyar politikai palettán, s ez az útkeresés meg eltart egy ideig. Ebben a helyzetben pedig ki figyel a cigányok kisebbségi problémáira? De a nemzeti-etnikai és más érdekvédelmi szervezetek, tehát a demokráciát igazán alkotó szervezetek is óriási közönnyel találják magukat szemben. Mi, a cigányság ezt hatványozottan érezzük, mert a társadalom előítélete mindenkinél jobban sújt minket. Természetesen nincs intézményesített előítélet, de lehetnek kifejezetten kisebbségellenes politikai célok. Alibi kisebbségi politika folyik. A határainkon túl sok magyar nemzetiségű él, s ez valamennyire készteti a politikát, a kormányzatot, hogy látszólag jó kisebbségpolitikát folytasson. Ez rendkívül látványos ott, ahol közel az adott nemzetiség anyaországa. Mivel a cigányságot nem védi anyaország, ezért az az érzésem, hogy mind politikai, mint kormányzati szinten másodrendű. A választási törvény a cigányságot sújtja leginkább, csakúgy, mint az önkormányzati és az elfogadott költségvetési törvény. A megalkotása előtt álló kisebbségi törvény is a romáknak a leghátrányosabb, hiszen más nemzetiségiek kevesebbel is beérik. Nemcsak azért, mert tízszer, százszor nagyobb infrastruktúrával bírnak, hanem azért is, mert nincsenek abban a kómás, emberi élet alatti állapotban, mint a cigányság. Jobbak az európai országokkal való kapcsolataik, iskoláik vannak, írják, beszélik a nyelvüket. Az anyaországokon keresztül pedig bizonyos pressziót gyakorolnak. A cigányságnak ez a lehetősége nincs meg. Sokan vagyunk és semmink sincs. Nincs iskolánk, nincs kialakult rendszere az oktatásnak, a történelem tanításának, a kultúrák ápolásának. A cigányság döntő többsége szegény, tanulatlan, és ne soroljam, milyen hátrányokkal küszködik még.

Beszélő: Mit tud tenni a Roma Parlament pl. a cigányok munkanélkülisége ellen?

O. B.: Nem nekünk kell a kérdést megoldani, sőt ha még tíz, száz cigány szervezet jönne létre Magyarországon, azok sem tudnák ezt megtenni. Ez az egész társadalom ügye. A kormányunk, mindannyiunk kormányának az ügye. Törvényi garanciák kellenek, tisztességes, európai szintű gazdálkodás, megfelelő szociálpolitika vagy elviselhető piacgazdálkodás: tekintettel a szegény emberekre is. A Roma Parlament nem tud mit tenni a munkanélküliekkel, hiszen a Roma Parlament nem munkáltató, nem állam.

Ami az állammal való kapcsolatunkat illeti, nos, az állam jelenleg ott tart, hogy nem tárgyal velünk. Az államhoz nekünk petíciót kellett fogalmaznunk, hogy a hiányosságokat, amiket észlelünk és ami számunkra létkérdés, orvosolja a törvényhozás vagy a kormányzat.

„A cigányság számára a rendszerváltás legkétségbeejtőbb, ugyanakkor legmozgósítóbb fejleménye az, hogy az új hatalom egyetlen lépést sem tett annak érdekében, hogy a cigányság társadalmi pályafutása a jelenleginél ne legyen tragikusabb. Új rendszer – régi áldozat!

Részlet a Roma Parlament Országgyűléshez juttatott petíciójából

Beszélő: Közreműködhettek-e önök a kisebbségi törvénytervezet előkészítésében?

O. B.: Azt nem lehet megtenni, hogy egy kisebbségi törvény úgy szülessen, hogy mi arról egyáltalán ne tudjunk. Bár meg kell mondanom, megkísérelték nélkülünk az előkészítést. Még a Németh-kormány alatt készítették el az első törvénytervezetet; azóta még hármat, s mi az ötödiket. A tervezetet zár alatt tartották, nemigen tudott róla senki. Most, miután a törvényhozásnak látnia kell, és ebből kell törvényt alkotnia, elővették, és valamennyi nemzetiségi és kisebbségi szervezet számára kiküldték. A tervezetet sok tekintetben rendkívül megalázónak és diszkriminatívnak tartjuk. Éppen ezért – a Roma Parlament kezdeményezésére – Horváth Aladár országgyűlési képviselő összehívta nemzetiségi szervezeteket, hogy egy kisebbségi kerekasztalt hozzanak létre. Mivel a kormány által előkészített törvénytervezet számunkra nem megfelelő. A kerekasztal úgy döntött, készíteni kell egy alternatív változatot. Ez azt hiszem, sikerült.

Természetesen a kormányzat életben tartja a saját tervezetét. A kerekasztal munkája során alakult egy hattagú csapat – három politikai képviselőből és három jogi szakértőből –, amely a kormány illetékeseivel tárgyal.

Vagy sikerül a kerekasztal törvénytervezetét ötvözni a kormány törvénytervezetével, és a kormány ezt az átgyúrt és a mi közreműködésünkkel készült tervezetet teszi a törvényhozás asztalára, vagy pedig mindkét tervezet a törvényhozás elé kerül: az egyik mint a kormányé, s másik mint önálló képviselői indítvány. Én az előbbit tartanám bölcsebb megoldásnak, úgy, hogy benne legyen az ő megnyugvásuk és a mi megnyugvásunk is, nemzetiségeké, kisebbségeké. Annak van esélye, hogy elfogadják. Ha önálló képviselői törvénytervezetet nyújtanánk be, nem sok esélyt látok, hiszen a parlament ezt „úgyis leszavazzuk” alapon működik. Ezért volna fontos, hogy a kormány és a mi közreműködésünkkel közösen készített törvényjavaslat kerüljön a parlament elé.

(Folytatjuk)


























Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon