Skip to main content

„…a paktum nem működik”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A nyári szünet után az első országgyűlési esemény az volt, hogy Kulin Ferenc, a kulturális bizottság MDF-es elnöke bejelentette: kezdeményezi, hogy a kormánypárti többségű kulturális bizottság forduljon az Alkotmánybírósághoz, kérje tőle a köztársasági elnök mérlegelési-véleményezési jogának értelmezését. Kulint az a köztudott tény késztette e kezdeményezésre, hogy a köztársasági elnök nem írta alá a miniszterelnöki javaslatokat a rádió és a televízió alelnökének kinevezésére. Korábban Für Lajos honvédelmi miniszter indítványozta a köztársasági elnöknek a hadsereggel kapcsolatos hatáskör tisztázását. Úgy tűnhet: mindkét esetben arról van szó, hogy az alkotmány megfogalmazásai nem egyértelműek, pontosításra van szükség, és ezt az Alkotmánybíróságnak kell elvégeznie.

A Magyar Nemzetnek nyilatkozva Kulin Ferenc maga árulta el, mi is az Alkotmánybíróság megkeresésének politikai tartalma: „…a magyar hatalmi szerkezet sajátságos. Vagyis nem a kormányzó pártokból került ki mindkét vezető – a miniszterelnök és a köztársasági elnök tisztségek elosztását megelőzte az MDF–SZDSZ-paktum. Ez ma nem működik, s minden probléma ebből fakad.”

A paktum a két nagy párt konszenzusát jelenítette meg a liberális demokrácia alapkérdéseiben. Egyfelől megteremtette a stabil kormányzás államjogi alapjait. A kétharmados törvények körének kijelölésével szétválasztotta egymástól a kormánykoalíció és az ellenzék felelősségét. A törvények zömét a paktum értelmében egyszerű többség fogadja el. Így a kormánytöbbségnek módja nyílt a saját álláspontja érvényesítésére, a kormány lehetőséget kapott a felelős kormányzásra.

Másfelől a paktum rögzítette, hogy a kormány hatalma korlátozott. A köztársasági elnök megválasztásának módját illetően visszatért az eredeti  a Nemzeti Kerekasztalnál kialakított  elképzeléshez. Eszerint az elnököt a parlament választja: így elkerülhetővé vált a közvetlen elnökválasztási kampány a maga politikai buktatóival. Az, hogy a köztársasági elnököt  mégpedig a háromoldalú megállapodásnak megfelelően a reprezentatív elnökinél valamivel bővebb hatáskörrel  a legnagyobb ellenzéki párt adja, bizonyos hatalommegosztási elemet vitt a magyar politikai struktúrába.

A paktum további fontos rendelkezése volt, hogy a közszolgálati rádiót és televíziót mind a pártoktól, mind a kormánytól függetlenné kell tenni, s az elnökök kinevezésének a különféle politikai erők konszenzusára kell épülnie, jennek kellett kifejeződnie abban, hogy az elnököket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki. Az erre vonatkozó törvény ugyan az eredeti megoldás  a pártatlan tájékoztatás bizottsága  helyett más megoldást alkalmazott, de Gombár Csaba és Hankiss Elemér kinevezése konszenzus eredménye volt. Elfogadva a rádió és televízió függetlenségét, az MDF elismerte: a választási győzelemmel szerzett mandátuma a kormányzásra, és nem a társadalmi élet minden szférájának ellenőrzésére szól.

A demokrácia ugyanis nem azt jelenti, amit például Csurka István ért alatta: hogy tudniillik a nép választ, és akinek a parlamenti választásokon többséget szavaz, az ugyanúgy ellenőrizheti a televíziót, a sajtót, a bankokat, a vállalatokat, az iskolákat és a Nemzeti Színházat, mint a kommunista rendszerben a hatalmat nem választás, hanem erőszak útján megszerző állampárt. A televízió, a sajtó, a bankok, a vállalatok, az iskolák és a Nemzeti Színház igazgatása független a kormányzástól. A nyugati demokráciákban ezeknek az intézményeknek jó része magánkézben van, és ami állami, az sem a kormányé. Nálunk, ahol a vállalatok, a bankok, a sajtó és a kulturális intézmények oroszlánrésze egyelőre állami, a paktumnak a rádióra és a televízióra vonatkozó rendelkezése azt fejezte ki: a kormány ezen intézmények tekintetében is elfogadja a demokrácia elveit.

Mi történt ezzel szemben az elmúlt másfél év során? A kormánykoalíció kitartóan azon munkálkodik, hogy közvetlen ellenőrzése alá vonja a sajtót: a miniszterelnök bizalmi emberét állította az állami lapkiadó vállalat élére, és fokozatosan megszerezte a Magyar Nemzetet és a (Heti) Magyarországot. MDF-es személyek kerültek egy sor állami és kulturális intézmény és vállalat élére. A kormány a saját akaratát érvényesíti az állami részvénytöbbségű kereskedelmi bankokban, a bankvezetők kiválasztásában. A bankoktól összezsarolt pénzből alapított kormánypárti lapot. Az MDF aktivistái kerültek több nagy gazdasági szervezet élére. Torgyán József elképesztő követelése, hogy a kisgazdapárt kapjon nagyobb szerepet a kereskedelmi bankok vezetésében, logikusan következik abból, hogy az MDF a maga pozícióit már kiépítette a gazdaságirányításban. Az MDF állampárttá igyekszik válni, monolitikus hatalomra tör, s ebből a monolitikus hatalomból kér részt Torgyán József.

Kulin Ferenc állítása, hogy az MDFSZDSZ-paktum „ma nem működik”, csak részben felel meg a valóságnak. A paktumnak az az oldala, hogy a kormány saját belátása szerint kormányozhat, maradéktalanul érvényre jut. Az viszont, amit a paktum másik oldala fejez ki, egyre kevésbé érvényesül: az MDF-kormány mindent megtesz azért, hogy hatalmát totálissá tegye, az állam bankjait, vállalatait, színházait, lapjait a kormány bankjaivá, vállalataivá, színházaivá, lapjaivá tegye.

Amikor az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a kárpótlási törvényt, nyilatkozatában a kormány világossá tette: szerinte az alkotmányt sokféleképpen lehet értelmezni, és sajnálkozott, hogy az Alkotmánybíróság nem a neki tetsző magyarázatot választotta. Amikor a miniszterelnök  a médiatörvényt bizonytalan időre elhalasztva  a konszenzus mellőzésével terjesztette a köztársasági elnök elé a rádió és televízió alelnökeinek kinevezésére vonatkozó javaslatát, a kormány rádiójává és televíziójává kívánta tenni az állami rádiót és televíziót. Tehát a paktum  és ezzel a liberális demokrácia szellemében született konszenzus  lényegével szakított. Für Lajos és Kulin Ferenc nyilvánvalóan azt szeretné elérni, hogy az Alkotmánybíróság úgy értelmezze az alkotmányt, hogy a köztársasági elnök ne álljon többé a kormány korlátlan hatalmának útjába, és ne maradjon a kormánytól független a közszolgálati rádió és televízió sem. Ezzel a paktum  a két nagy párt közötti konszenzus  második oldalából semmi sem maradna. A demokráciából pedig csak annyi, hogy a monolitikus hatalmát kiépítő kormány szabadon, választások útján jutott korlátlan hatalomra.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon