Skip to main content

„Eredeti” felhalmozás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Románia


A játék november elején elérkezett teljesítőképessége végső határáig: a kifizetések akadoztak, legutóbb ráadásul a beígért nyolcszoros összeg helyett mindössze a betét négyszeresét osztották ki, a nyeremény felét pedig újabb Caritas-betétszámlák formájában kapták kézhez a „játékosok”. A nyertesek listája a Tribuna Ardealuiban péntekenként eddig nyolc oldalt tett ki, ám most csupán alig negyed oldalnyit. A lap szombaton már meg sem jelent, a központi lapárudában vörös szegfű és krizantém volt csupán kapható. Jelentkezők hiányában a kolozsvári Caritas-kirendeltségek egy részét is be kellett zárni.

Stoica úr, a vállalkozás tulajdonosa a „fekete péntek” utáni éjszaka szemtanúk vallomása szerint tömött bőröndökkel, személygépkocsin elhagyta a várost – miután alkalmazottainak 50 000-50 000 lej prémiumot is kiutalt. Nyugati lapok szerint útlevelében ott lapult már a svájci vízum is.

A sajtó ezek után biztosra vette, hogy itt a vég. Csakhogy a következő hét elejére kiderült, hogy Stoica úr nem menekült el, csupán egy bensőséges családi ünnepre, fia eljegyzésére utazott el Brassóba, s hétfőn már Miron Cosma, a hírhedt bányászvezér oldalán tűnt fel Petrozsényben, Caritas-toborzó sajtóértekezleten.

A bányászváros lakóinak keresete – a két bukaresti bányászdúlás és egyéb jótetteik jutalmaként – romániai viszonylatban a „csillagokig” emelkedett: volt tehát miből „beszállniuk” Stoica úr vállalkozásába, ő ugyan eredetileg 1994 első negyedére tervezte a Zsil völgyi terjeszkedést, most azonban a terv kivitelezését hirtelen előrehozta – épp a bányászok fizetésnapjára.

Miron Cosma ellen ugyan az Országos Főügyészség nemrégen elfogatási parancsot adott ki az 1990 júniusi bányászdúlás során elkövetett törvénytelenségek miatt, de a vezér azóta is szabadlábon van: a vidéki rendőrök a parancsot egyszerűen nem merték végrehajtani, ehelyett visszaküldték a „címzett nem tartózkodott odahaza” megjegyzéssel Bukarestbe. Tartóztassák le a bukarestiek, végtére is az Országos Bányászszakszervezet (melynek Cosma a feje) Bukarestben, és nem Petrozsényben székel…

Cosma és Stoica mögött egyaránt Funar úr áll, s e szövetségből különös történet kerekedik. Cosma úr – állítólag felesége unszolására – egymillió-háromszázezer lejjel máris beszállt az „üzlet”-be, s gyanítható, hogy társai ismét gondolkodás nélkül követik majd: nem csupán Cosma úr tízmillióját, de a Stoica-cég egyéb hiányait is bőkezűen fogják fedezni. Nem önzetlenül: Stoica úr bizonyos kijelentéseiből arra is következtetni lehet, hogy a „cég” a kolozsvári kifizetések tempójának „mérséklésével” s ideiglenes csökkentésével keletkező „hasznot” a Cosma-csapat kemény magjának milliomossá „varázslására” fogja fölhasználni.

Aminek súlyos következményei lehetnek. Az összeomlást követő zűrzavarban Funar úr hűséges „nemzeti” rendőrsége (maga is a Caritas egyik haszonélvezője) a marosvásárhelyi, bukaresti, hadrévi, petrozsényi hagyományokhoz méltóan megőrizheti majd „semlegességét”. Két fél kerül majd szembe egymással: egyik oldalon az új milliomosok jól szervezett hadserege, másik oldalon a „Caritas ellenségei”, a sajtó, az ellenzéki pártok, a nemzetárulók. A „csőcseléket” a rendszerető vatrás polgárok serege fogja diadalmasan szétverni, bizonyítva, hogy a Vatra – a mai kormányzattal ellentétben – igenis képes rendet teremteni, ha kell… A Vatra fedőszerveként működő Románok Egységpártja ugyan igyekszik elhatárolni magát a vállalkozástól, ezt azonban aligha veszi komolyan bárki is.

Kolozsvárott máris létrejött a Pro Caritas Alapítvány, mely a Caritas megvédését tartja elsődleges feladatának. Elnöke Ionascu tartalékos ezredes. Szerdán (november 9-én) az alapítvány tüntetést szervezett. A felvonuló tömeg – jobbára pénzükre várakozó ágrólszakadtak – Stoicát és Funart éltette, sőt maga a „nép” kezdte követelni, hogy a nyertesek a továbbiakban a pénz felét hagyják bent a Caritasban, jó románságuk tanújelét adva…

Funar, Stoica és társai a „játékot” az eredeti tőkefelhalmozás eszközeként propagálják. Az új erdélyi tulajdonosi osztály valóban a Caritas futószalagján készül – elsősorban a szélsőségesen nacionalista Egységpárt tagjaiból és szimpatizánsaiból. Az eredeti román demokrácia után így születik meg az eredeti román kapitalizmus is: nemzeti tőkével, Pro Caritas szabadcsapatokkal, állami semlegességgel.

A Román Hírszerző Szolgálat nemrégen nyilvánosságra került jelentése szerint ugyan nem zárható ki Stoica és az olasz alvilág közti kapcsolat lehetősége sem. (Stoica folyékonyan beszél olaszul, hosszabb ideig Milánóban dolgozott banktisztviselőként, s társaságában időnként egy olasz állampolgár is fölbukkan.) Ha van is ebben némi igazság, a fő tőke akkor is a lakosság pénze, így a vállalkozás bukását a petrozsényi „injekció” csak elodázhatja, hosszabb távon nem mentheti meg.

S már meg is van, ki a felelős a Caritas elkerülhetetlen bukásáért: a román társadalom egyetlen valóban szabad rétege, a demokratikus sajtó. Lám, most is rémhírekkel kürtölte tele az országot-világot. Hiába fenyegette őket Gheorghe Funar: „Képtelenek önök fölfogni, hogy ennek a vállalkozásnak 7-8 millió résztvevője van?! Ha a tulajdonos önökre uszítja őket, melyik egérlyukban fognak elbújni?” Nem kímélt másokat sem: „Sajnálatos, hogy vannak olyan – a román államban magas beosztást betöltő – személyek, akik azon munkálkodnak, hogy ezt az ország számára jótékony vállalkozást tönkretegyék.” Funar itt Ion Iliescura és Adrian Nastaséra, a képviselőház elnökére célzott, akik az utóbbi időben egyértelműen elhatárolták magukat a Caritastól.

A parlamentben azonban a Caritas nem téma. Ott a homoszexualitás hozza lázba a honatyákat, mely „az erkölcsös és más európai népeknél mélyebben keresztény” román néptől olyannyira idegen, hogy emlegetése is csak felháborodást kelthet. Bezzeg a Caritas: az erkölcsös, nemzeti, s amint a nevéből is kiderül, rettentő keresztényi dolog.

(Sepsiszentgyörgy)


























Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon