Skip to main content

„Hihetetlen távolságok”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Eörsi Mátyással, a Liberális Internacionálé Bureau-jának (legfőbb döntéshozó testületének) tagjával Seres László beszélget


Úgy tudom, tavaly Demszky Gábor ötlete volt Budapestre hívni a Liberális Internacionálét (LI). Mi ennek a konkrét értelme, azon túl, hogy a rendezvény nyilván az SZDSZ-kampány egyik fénypontja?

Az ötlet az enyém volt, de kétségkívül akkor került napirendre, amikor Demszky Gábor pártelnök lett. Az LI eddig egyetlen alkalommal sem tartott kongresszust Közép- és Kelet-Európában, el lehet képzelni, mekkora a verseny a tagpártok között, hogy az ő országukban rendezzék meg. Magyarország, amely bizonyos értelemben a liberalizmus fellegvárának számított a térségben…

…úgy tíz évvel ezelőtt…

…igen, szóval Magyarország eddig azért nem kaphatta meg a kongresszus megrendezésének jogát, mert két tagpártja is volt, és az LI úgy látta, hogy ahol két vendéglátó párt is van, ott egy sincs. A Fidesz tavalyi kilépésével azonban ez megváltozott. Épp kint voltam egy LI-gyűlésen, amikor ez történt, és én még aznap benyújtottam az igényt a 2002-es kongresszus magyarországi megrendezésére.

Ennyire hatékony tud lenni a hazai lobbierő.

Valóban komoly lobbierő van a döntés mögött: ez az SZDSZ 1989 óta tartó munkájának, Szent-Iványi Istvánnak és az én munkámnak az elismerése is. Ami számunkra fontos, az az, hogy bennünk és a választóinkban is tudatosuljon: nem vagyunk egyedül a véleményünkkel, a nemzetközi közösségben vannak még más liberális pártok is, amelyek hasonlóképpen gondolkodnak, mint mi. Nyugaton a szociáldemokrata és a konzervatív pártok is osztják a liberális minimumot, ez ugye nálunk távolról sincs így.

Úgy emlékszem, tavaly még a kormányzati korrupció volt a kongresszus tervezett főtémája, most viszont a jó kormányzás (good governance) a súlypont.

Rosszul emlékszik. A kétévenkénti kongresszus témáját a vendéglátó párt és az LI együttesen dönti el, a good governance az én javaslatom volt. Olyan kongresszust képzeltünk el, amely túlmutat a Fidesz-SZDSZ ellentéten és jóval szélesebb horizontot nyit. Az biztos, hogy mivel a kongresszus Budapesten lesz, erősek lesznek a magyarországi áthallások, így reményeink szerint a korrupciómentes kormányzás témája erőteljesen fog megjelenni a kongresszus munkájában.

Említette az áthallásokat. A Bauer Tamás által összeállított színvonalas kongresszusi dokumentum mintha több ponton magyarországi aktuális viszonyokra utalna: például hogy nem jó, ha az állam a középosztálynak oszt vissza közpénzt, vagy hogy milyen fontos állam és egyház szétválasztása. Csupa olyan ügy, ami a norvég vagy a kanadai testvérpárt számára evidencia.

Ezek a megállapítások a kongresszus időzítésétől, a magyarországi kampánytól függetlenül is igazak. A Bauer Tamás-féle dokumentum alapértékei, meglátásai igazak, de nyilvánvaló, hogy a hangsúlyok országonként eltérnek. Igyekeztünk olyan anyagot készíteni, amely a legtöbb liberális párt számára elfogadható.

Az LI nincs igazán jelen a nemzetközi sajtóban, aktivitása csekély, az európai kérdések közül utoljára valami évekkel ezelőtti macedón témájú nyilatkozat van a honlapján. Cinikus felvetés, de nem volt valahol igaza a Fidesznek, hogy kilépett egy ilyen Mickey Mouse-szervezetből?

Ha megnézzük a sajtót, azt látjuk, hogy a Szocialista Internacionálé vagy az EDU sem szerepel benne feltétlenül többször, mint az LI, annak ellenére, hogy Európában a szocialista és a konzervatív pártoknak nagyobb a jelentőségük. Egy nyilatkozattal nyilván nem lehet eldönteni a világ sorsát, ezek egymásra épülő apró munkák. Az LI-ben vannak jelentéktelen pártok, vannak olyanok, mint az SZDSZ, amelyek nem jelentéktelenek, de nem is meghatározóak, és vannak benne meghatározó erejű, kormányzó pozícióban lévő pártok, mint például a kanadai, dán, holland liberálisok. Hollandiában és Dániában a legnagyobb kormánypártot a liberálisok alkotják, akárcsak Szlovéniában, Lettországban és Észtországban.

Mennyire liberális a Liberális Internacionálé? A kongresszusi anyagok, tervezetmódosítások között rendre szociáldemokrata gondolatok bukkannak fel (például a holland D66 vagy a dán radikálisok részéről), mint az állami esélykiegyenlítés vagy a pozitív diszkrimináció.

A holland D66 kétségkívül balliberális párt, a VVD viszont konzervatív-liberálisnak minősül. Az LI-nek szociálliberális és konzervatív-liberális tagjai is vannak, a szervezet különböző pártok véleménycserélésre alkalmas fóruma, nem látom különösebb értelmét az arról szóló vitának, hogy ki mennyire liberális. Tapasztalatom szerint az alapvető értékekben egyetértés van, így például a globalizáció, a szabad kereskedelem támogatása vagy az emberi jogok hangsúlyozása terén. Ugyanakkor például a brit LibDem, noha igazi liberális párt, az előző választási kampányban arra kényszerült, hogy a Labourtől balra helyezze el magát, adóemelést, ingyenes szociális ellátást hirdetett. Ettől még, ha egy brit liberálissal beszélgetek, kétségem sincs afelől, hogy ő liberális.

Említette a globalizációt. Miért van az, hogy miközben az elmúlt tíz évben egyértelműen fejlődött és gazdagodott a világ, javult a szegénység és a környezet helyzete, addig a globalizáció barátai, így a liberálisok, állandóan magyarázkodni kényszerülnek, defenzívába szorultak a globalizáció miatt?

Valószínűleg azért, mert a globalizáció nehezen kiismerhető, sokak szerint félelmetes folyamat, amellyel szemben úgy érzik, védtelenek. Ezért azon gondolkodnak, hogyan tudnák kivédeni, nem pedig azon, hogyan tudnák az előnyükre fordítani. A felszínen jó érveik vannak az antiglobalistáknak, amikor szóvá teszik afrikai és ázsiai országok elmaradottságát, szegénységét, globalizációból való kimaradását – de megfeledkeznek arról, hogy éppen az ottani kormányok nem hajlandók részt venni a globalizációban. A nyugati pénzeket felveszik, de csak a régi korrupt struktúrákat tartják fenn velük, a good governance elveit már nem akarják átvenni.

Hogyan dőlt el annak idején, hogy az SZDSZ az LI tagja legyen? A rendszerváltáskor, a Kék Könyvben a párt egyértelműen Nyugat-barát, liberális programmal lépett fel, de még 1992 végén, 1993 elején is jelentős belső vita volt az internacionálékhoz való viszonyról. Mécs Imre és a szociális szárny inkább a Szocintern felé húzott, Pető Iván még 1994-ben is „szociálliberális” pártként írta le az SZDSZ-t.

Amikor ez a kérdés előkerült, még nem lehetett tudni, hogy az MSZP-nek van-e jövője. A Charta szerveződése előtt voltunk, a szocialista párt elszigetelt helyzetben volt, nem lehetett kizárni, hogy az 1994-es választásokra eltűnik a színről. Kétségtelenül volt olyan vélemény az SZDSZ-en belül, hogy mennyivel jobb lenne, ha az SZDSZ foglalná el a politikai paletta szociáldemokrata, szociálliberális baloldalát. Kis János is hezitált az internacionálékhoz való tartozás kérdésében.

Ez így épp olyan hűvös, számító pozicionálásnak tűnik, mint amilyet az SZDSZ a mai napig felró a Fidesznek, annak tudatos jobbra tolódásáért. És joggal.

Az SZDSZ-en belül mindig erős vonulata volt a szolidaritás eszméjének, amely számomra is összeegyeztethető a liberalizmussal. Volt egy markáns konzervatív–liberális platform a pártban, és volt egy erős szociális szárny is, amelyik azt mondta: a rendszerváltás időszaka, a hirtelen megnőtt munkanélküliség olyan megrázkódtatás volt a lakosság számára, annyian vesztették el létbiztonságukat, hogy felelős párt nem mehet el a szegénység, az emberi tragédiák mellett. Én is úgy gondolom, nem lenne ördögtől való, ha a Szocialista Internacionálé tagja lennénk – bár nem bánom, hogy nem így alakult. Ott is nagyon sokféle párt van, egészen kiváló liberális pártoktól egészen elfogadhatatlan baloldali pártokig. Ugyanez a helyzet az EDU-ban. Úgyhogy voltak viták, de a többség végül a Liberális Internacionálé mellett tört lándzsát.

Utoljára Demszky Gábor próbálta meg pártelnökként újrapozicionálni az SZDSZ-t. Nem mondta így, de azt üzente, hogy egyenlő távolságot kell tartani a két nagy korrupt, etatista párttól, és hogy az SZDSZ liberális értékeit, önállóságát kell hangsúlyozni. Miért kellett ennek az elképzelésnek megbuknia?

Én azt gondolom, hogy nem a koncepció bukott meg, hanem a végrehajtása. Egyetértek azzal, hogy most a fő cél a Fidesz-kormány leváltása, de hihetetlen távolságokat látok az MSZP és az SZDSZ között is. A probléma ott van, és ez világtapasztalat, hogy az nem üzenet, hogy „mi a centrumban vagyunk”. Ennek politikai tartalma nincsen. Azt pedig soha senki nem vonta kétségbe, hogy az SZDSZ önálló liberális párt. Tudomásul kell venni azonban, hogy amikor a Fidesz van hatalmon, amikor Orbán Viktor ilyen keményen etatista, antiliberális, a demokrácia intézményeit szinte naponta támadó politikát folytat, akkor ők a fő ellenfelünk, nem a szocialisták, bármennyi fenntartásunk van is velük szemben. Ha a szocialisták nyerik meg a választásokat, akkor hasonló esetben őket kell majd bírálni. Ahol két nagy párt golyószóróval vagy ágyúval lövi egymást, ott nem állhatsz középen, mert téged fog eltalálni a golyó.

Mi a garancia arra, hogy esetleges új MSZP–SZDSZ-koalícióban nem fog felmorzsolódni a liberális párt? Milyen lényeges következtetéseket vontak le az előző koalícióból, illetve az 1998-as bukásból?

Én azt tapasztalom, hogy az SZDSZ szembenézett az 1994–98-as időszakban elkövetett hibáival. Európa-szerte azt látom, hogy a koalíciós kormányzás előnyeit a nagy pártok élvezik, a kudarcok meg a kis pártokat sújtják. Ha 2002 áprilisa után ismét létrejön egy MSZP–SZDSZ-koalíció, akkor nemcsak a magunk számára, de a koalíciós partnerünk és a ránk szavazó liberális polgárok számára is világossá kell tennünk: mik azok a célok, amik miatt bemegyünk a koalícióba, és hogyan teljesítjük ezeket a célokat. Az 1994-es koalíciós szerződés túlságosan eljárási szempontú volt, arról szólt, hogy ha konfliktus van, azt milyen módon kell rendezni. Ez fontos, de nem alapvető. Az igazán fontos a politika tartalma, mindaz, ami az ország javát szolgálja: az, hogy melyik évben milyen adócsökkentést kell a parlamentnek elfogadnia, hogy mikor állnak fel az egymással versengő egészségbiztosítók. Ha ezek nem teljesülnek, világossá kell tennünk, hogy kilépünk, hiszen e célok miatt léptünk be a koalícióba. A feladat akkor az lesz, hogy legyünk okosabbak a körülményeinknél.
















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon