Skip to main content

A konszenzuskeresés homokozója

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Hosszú kormányzati előkészítés, három hónapos parlamenti – bizottsági, albizottsági – munka után az Országgyűlés elfogadta a távközlési törvényt. A különböző érdekcsoportok bulletinekkel, tájékoztatókkal árasztották el a képviselőket, volt köztük még egy mesének álcázott szórakoztató könyvecske is. Súlyosabban esett a latba, hogy az országban mintegy négyszáz telefontársaság alakult (főképp a módosabb vidékeken), a lakosság meg az önkormányzatok telefonkötvényeket vásároltak, s a telefonra várók minduntalan kérdőre vonták a választókerületük képviselőjét: lesz-e telefontörvény, fogja-e biztosítani a helyi telefontársaságok jogait, vagy továbbra is ki lesznek szolgáltatva a rendszerváltozástól némiképp felélénkült, de a sorbanállók szemében még mindig lomha állami monopolvállalat, a MATÁV kényének-kedvének.

Ez a nyomás együttműködésre késztette a képviselőket. A nagyszámú módosító indítvány jelentős részét együttesen adta be egy munkacsoport, amelyben két kereszténydemokrata (Juhász Péter és Inotai Ferenc), két SZDSZ-es (Hatvani Zoltán és Kis Zoltán) meg két MDF-es (Illéssy István és Petronyák László) vett részt. Az egyik módosítást – ritka esemény a parlament életében – ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el a Ház, s még számos esetben volt igen csekély az ellenszavazatok száma. A végszavazásnál a szocialisták mégis nemet mondtak, az SZDSZ tartózkodott.

A legfontosabb változás a kormány eredeti előterjesztéséhez képest az, hogy az érintett önkormányzatok többségének kezdeményezése alapján a miniszternek 90 napon belül ki kell írnia a koncessziós pályázatot a „közcélú távbeszélő szolgáltatásra”. A kormány-előterjesztés 1994 áprilisáig adott volna haladékot a miniszternek, s addig tartotta volna bizonytalanságban az önkormányzati kezdeményezésű telefontársaságokat. Az eredeti előterjesztés lehetővé tette volna, hogy a MATÁV a nemzetközi meg az országos hálózat vonatkozásában a törvény hatályba lépése után még másfél évig megőrizze kivételes helyzetét. Az elfogadott törvény a szövegében nem tesz különbséget „az állam többségi részesedésével e célra alapított” szervezet és a többi társaság között.

A konszenzuskeresésnek mindezek (és még többet is fel lehetne sorolni) a jelentős eredményei azonban a gyakorlatban bizonytalan értékűek. „E törvény hatályba lépéséről külön törvény rendelkezik” – mondja ki az elfogadott szöveg. Azaz nem lép hatályba addig, amíg nem készül el a törvény végrehajtási rendelete, amíg nem lesz frekvenciatörvény. Magyarán: ha enyhül a társadalmi nyomás, ha az érdekeltek nem figyelnek oda, megeshet, hogy hiába van már, még jó ideig nem lesz távközlési törvényünk. Egyebek közt ezért nem szavazta meg a javaslatot az ellenzék nagyobbik része.

A konszenzuskeresés kisgyerekeknek való homokozóbéli foglalatosság – állítja Csurka. Vajon az erőfeszítések kétes eredményeit látva (s példaként más törvények is szolgálhatnának) nem Csurkának kell-e igazat adnunk?

Valószínű, hogy a látszat ellenére Csurkának ebben sincs igaza. A konszenzussal meghozott törvények ugyanis – irányt mutatnak. A telefontársaságok tudomásul vehetik, hogy ha nincs is hatályos törvény, létezésük nem „vadhajtás”, jogaikat nem lehet semmisnek tekinteni. A monopolszervezet is figyelembe kell vegye, hogy jelenlegi kiváltságait korlátozott ideig élvezheti még biztosan, ezalatt kell úgy elfogadtatnia magát, hogy a kivételes helyzete később az előnyére és ne a kárára váljék.

A konszenzus nem egyszer s mindenkorra megszerzett eredmény. Olyan érték inkább, amelyet minden kérdésben újra meg újra létre kell hozni.

A konszenzusteremtés valóban gyerekeknek való foglalatosság.

Csakhogy a titkos neve: tanulás.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon