Skip to main content

A kultúrban

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Gyere ki a kultúr elé!


Ismét nyakunkon a kultúrharc. Ha ezt a szót hallom, a közismert zsánerkép jut eszembe, a szombati mulatságon a víg cimborák körében valaki bedobja a varázsigét: Öreg, gyere ki a kultúr’ elé! Most a helyzet bonyolultabb. Egy rojtos nadrágú bölcsész ma lényegében egy módon lehet milliomos: a médiákokban. Így nem csoda, ha a „kultúrharc” leginkább ezek körül burjánzik. Viszonylag ritkán lehettünk tanúi olyan tüntetéseknek, ahol a „Ki a liberálbolsevik énektanárokkal az általános iskolákból!” jelszavát skandálta volna a feldühödött tömeg. Bár egy igazi liberálbolsevik soha nem lesz énektanár. Arról ismerszik meg, hogy legalább segédasszisztens a tévében.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a magyar közéletnek kialakultak az állandósult és kedvelt szertartásai. Nem kell újat kitalálni, a tisztelt szereplők ugyanazt játsszák, ugyanabban a „homokozóban” (vö. még Csurka). Szombaton például a Demokratikus Kártyát játszották újra, nemzeti kiadásban. Parlamenten kívüli társadalmi mozgalom a végveszélybe jutott demokrácia védelmére. A siker persze attól függ, mennyi hitele van az üzenetnek, van-e politikai struktúrája, magyarán: értelme. Vannak széles körben fogható, értelmezhető üzenetek, és vannak , amelyek csak egy szubkultúrában hatnak. A „Kiáltás” elnevezésű nemzeti (polgári?) kártya első leosztására zsúfolásig megtelt a MOM – amúgy középméretű – kultúrháza. De ez amúgy egy törzsi nyelvezet, csak a beavatottak értik.

„Kiáltás” – olvashatta a műsorfüzet tetején a belépő. „Aki egyetért a rendezvény céljával, segítségért kiáltó szándékával, és szeretné, ha a további Kiáltás-rendezvényekről értesítenénk, kérjük írja alá a nevét és a címét.” Egy idősb úrhölgynél érdeklődtem a rendezvény, és hát a bimbózó mozgalom (mert itt bizony arról lenne szó) közelebbi céljairól, netán én is aláírandó, úgy nézett rám, mint egy idiótára, és közölte, hogy ha figyelek, akkor mindjárt megtudom. A nézősereg többsége jobban lehetett tájékoztatva, mert szépen gyűltek a szignók. Én kivártam. Volt egy másik aláírásgyűjtés, a mohovcei atomerőmű felépítése ellen, azt például alá is írtam rögtön, a cél nemes, a fogalmazás egyenes. Jóval kisebb is volt a nemzet könnyeibe mártott tollat lóbáló aláírók hada.

A kiáltás nem kiabálás – tudtam meg valóban néhány perc múlva –, de ha az emberfia veszélyt érez, mert a veszély az van, csak a vak nem látja, akkor kiáltani kell, ha mást nem tehetünk stb. stb. stb. (Elnézést a kedves olvasótól, fogalmam sincs, ki volt e vezérkiáltó, elfelejtett bemutatkozni.) A hallgatóságból egyszerre szakad ki az eltiport nemzet vészsóhaja, miközben ajtó megől Sugár András emelkedik. Nyomorúságunk gyökere – így ő –, hogy az előző, türelmes és toleráns kormányt elárulta a kiszorító, intoleráns sajtó; mert lám, akkor csupa professzor meg akadémikus állt az ország élén, ma néhány politikai vigéc és nyegle zsúrfiú (itt vastaps, ezt értettük). Egy kis nosztalgiázás a rádió megkésett, ámde törvényes megtisztításáról, az új urak Shakespeare és Molière hőseit megszégyenítő szemérmetlen pénzsóvárgása (ismét vastaps, ezt is értettük) stb. – hömpölygött még így alá percekig a veretes, nemzeti konzervativizmus igéje. A végén az ilyenkor megszokott kötelező toposz arról, hogy mi majd nem kirekesztünk, nálunk a tehetség számít demokratikusan, na ja.

Belép egy ifjú bárd: Pokorni Zoltán, a Fidesz jelese, oktatáspolitikus, biztató őrjöngés fogadja! Lám az ifjúság velünk, ámde a hangulat váratlanul leül. A lánglelkű ifjú, korát meghazudtoló kimértséggel vázolja az oktatás szerkezetére vonatkozó elképzeléseit, a kormány oktatáspolitikájának velős kritikáját, sorjáznak a statisztikai adatok, az arányok, végül, követeljük, hogy az Országgyűlés ezt tárgyalja meg. Igen kemény, de Eduárd nincs itt, a nézősereg pedig üres szemekkel mered maga elé. Néhány fáradtan összecsapódó tenyér. Ki a fenét érdekel ez, miközben a szőke zsúrfiúk (l. fent). A lényegről beszéljen már ember, végveszély, kiszorítók, az agresszív kisebbség.

Für Lajos meleg hangú telefaxa rázza fel a szundikáló híveket, majd Fekete György 13 pontban sorolja a „tényeket”: úgymint ezek mindenkit leváltottak, a Török András fenyegetőzik, a közalapítványok élére SZDSZ-es komisszárokat ültetnek, a római Magyar Akadémia élére egy kiváló, ámde tudatlan (értsd: nincs tudományos fokozata) műfordító került, Vekerdi-ügy (mi is vót az?), és végül a csattanó: az SZDSZ mindig előveszi az antiszemitizmus ütőkártyáját, ha saját bűnei eltakarásáról van szó. Végre! Ismét tetőfokán a hangulat. Előbb Szabó Iván üdvözlő távirata, majd következnek a hozzászólások. Benedek István politológiai fejtegetése arról, hogy öt a magyar párt, van még egy hatodik, de az nem magyar, mert ott nincsenek rendes magyar emberek. Vannak ezen kívül még a feketék, nekik nincs tudatjuk, csak üzletelnek az országgal, azután vannak a szürkék, nekik se nincs tudatjuk, mert közönyösek, de őket meg lehet nyerni, és vannak még a „fehérek”, azaz a „tiszták”, mindig ők a „kevesek”, ahogy ez már lenni szokott Nabukodonozor óta.

Azután még jött egy másik ifjú bárd is, bizonyos Deutsch, de nem nagyon figyeltek rá, mert arról motyogott valamit, hogy nem kéne ez a kultúrharc, majd balra el. Ez nem az ő napjuk volt. Nem értették, hogy ide metafora kell, mitikus hős, és antihős, a valóság nem érdekes. Meg kéne ezt gondolni. Hogy is volt azzal a Kártyával? Hogy idő előtt kijött a rossz szellem, és azután fogta magát, és megette Aladdint? – morfondírozhatott volna ekképpen a tudósító, ha előbb halálra nem unta volna magát, így hát én jobbra el. Megkérem a főszerkesztő urat, hogy legközelebb a Kropacseket küldje.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon