Skip to main content

A megbízott és hivatala

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Törvény egy állás jogáról

–eö– [Eörsi János]: …és ami egy helyben topog


Igaz, megvan már a köztársasági megbízott és hivatalfőnöke jogállása, viszont még mindig nincs fővárosi törvény és földtörvény. Ezek nélkül pedig nem tudnak gazdálkodni az önkormányzatok.

Tánczos Zoltánné dr., Rákospalota alpolgármestere beszámol arról, hogy az Esso benzinkutakat létesítene Rákospalotán, az önkormányzat a telkeket vinné be apportként, a vállalkozás jövedelméből kiegészítenék az iskolák fenntartásának költségeit. Kétszer is megkeresték már az önkormányzatot az angolok, és könnyen lehet, hogy harmadszor végleg odébbállnak.



A Győr, Budapest, Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Veszprém székhelyeken működő vidéki, valamint a fővárosi köztársasági megbízottaknak hivatalostul meg kell kezdeniük a munkát január 1-jéig – nyilatkozta a Beszélő tudósítójának Verebélyi Imre dr., a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára. Hogy a nyolc megbízott tisztségét ki tölti be, az a miniszterelnök és a belügyminiszter asztala (más forrásból származó pletykák szerint az esélyesek közé tartozik Furmann Imre dr., MDF-alelnök, egykori ügyész, valamint a KDNP-s Isépy Tamás dr., mostani igazságügyi államtitkár); ő maga, Verebélyi dr., a megbízotti hivatalok vezetőinek személyét szemeli ki. E hivatalvezetőknek valóban szakértőknek kell lenniük – szögezi le az államtitkár –, hiszen zömükben érvényesek még a jogszabályok, amelyeknek fényében a legkülönbözőbb vitás kérdéseket mérlegelniük kell. Ajánlatos tehát mellőzni a politikát, kívánatos teret engedni például a nem lejáratott megyei tanácsi vb-titkároknak. Verebélyi dr. e közlése nyomán találomra felhívtunk három olyan vb-titkárt, aki a leendő kmb-székhelyeken működik; közülük csak egy hallotta a madárcsiripelést, mely szerint kmb-hivatalvezető lesz, de – mint mondta – vele sem közölt ilyesmit Verebélyi dr.

Az államtitkár annál is sürgetőbbnek tartja az új intézmények felállítását, mivel most a BM-et ostromolják az önkormányzatok vitás kérdéseivel. Lakitelek esete a legkirívóbb példa erre (a végnapjait élő megyei tanács rászánta végre magát arra, hogy bíróságnál perelje az ottani önkormányzatot, amely testületileg felmondott a volt községi tanácsapparátusnak), de – számol be Verebélyi dr. – más helységekből is – SZDSZ-es irányításúakból is – fordulnak Verebélyiékhez hasonló panaszokkal.

A kétharmad felváltása

A köztársasági megbízott és hivatala mint intézmény – emlékezzünk – a nyári viharos törvénykezés, illetve hatpárti kompromisszum terméke. Az MDF lemondott a főispánságok felállításáról, az SZDSZ pedig arról az eszméjéről, hogy csak a közigazgatási bíróságok (illetve ezek felállításáig az ügyészségek) őrködhessenek a helyhatósági döntések törvényessége felett. A hatpárti megegyezésnek megfelelően „kétharmadossá” vált önkormányzati törvény szerint a köztársasági megbízott törvényességi ellenőrzést gyakorol, a vitás önkormányzati ügyek fellebbviteli fórumaként működik, bizonyos – csak törvényben előírható – feltételek mellett államigazgatási feladatokat is ellát, továbbá összehangolja a kmb-hivatal és az úgynevezett decentralizált, „centrális alárendeltségű” államigazgatási szervek (területi építés-, egészség-, gyámügyi stb. hatóságok) tevékenységét. Utóbbi funkcióhoz a miniszterelnök igencsak ragaszkodott annak idején, mégpedig – teszi hozzá Verebélyi államtitkár – nagyon helyesen, mert a regionális politikát megint csak nem a minisztériumok vagy a kormány hangolhatják össze a legmegfelelőbben. Ekképpen az újjászülető közigazgatásnak finom egyen- és ellensúlyokat adnak a kmb és hivatala, valamint megyei kirendeltségei: a kmb-t szorítja egyfelől az önkormányzati autonómia, másfelől a központi, állami autoritás, ugyanakkor koordinálói szerepe folytán „szakmailag” is befolyásolhatja az önkormányzatok működését. Fejtegetése e pontján hevenyészett ábrát rajzolt az államtitkár, melyen a kmb-t az önkormányzatokkal szaggatott vonal (a törvényességi felügyeleti szál), a kormány, illetőleg a decentralizált hivatalok felé pedig folytonos vonal (alá- és fölérendeltségi viszony) köti össze…

Finom háló ez, bár – ahogy Verebélyi dr.-ral ellentétben sokan mondják – nemcsak közigazgatás-tani, hanem politikai szálakból is szövik. Az egyik politikai szál az önkormányzati filozófiának elnevezhető orsóról pereg le: a kormány nyilvánvalóan erősíteni kívánja a régiók, megyék, helységek közigazgatási alárendeltségét, szemben az ellenzéki felfogással, amely a nagyobb területeket átfogó feladatokat az önkormányzati önkéntesség és belátás kétségkívül több időt és fáradságot igénylő módszereivel kívánja egybehangolni. A filozófiai kérdések látszólag eldőltek a hatpárti megegyezés során, ám a kormánykoalíció a maga javára puhíthatja tovább ezt a kompromisszumot, hiszen a „kétharmados” önkormányzati törvényt „fapados” részlettörvények váltják aprópénzre. Ilyen törvények hatalmazzák majd fel a köztársasági megbízottat államigazgatási (tehát nem törvényességi ellenőrzési) feladatok ellátására, és kijelölik azoknak az ügyeknek a körét, amelyben a köztársasági megbízott elsőfokú hatósági jogkörrel rendelkezik majd.

Káderpolitikai affér

A múlt héten elfogadott törvény vitáján azonban inkább a másik szálon: a személyzeti (káder-) politika terén haladtak előre az események. Annál is inkább, mivel nyáron a hat párt úgy állapodott meg, hogy a köztársasági megbízottat a miniszterelnök javaslatára nevezi ki a köztársasági elnök. Viszont a nagyon politikus ízű közigazgatásfilozófia már csak azért is háttérbe szorult, mert a szabad demokraták, átvéve a másik két ellenzéki párt stílusát, a konstruktív szakmaiság álláspontjára helyezkedtek. Hát igen, a gazdasági nehézségek, no meg a pártellenes közhangulat… Az irdatlanul unalmas plenáris vita során a magukat eddig nagyon politikusan exponálók helyett Hodosán Róza és Szabó Erika SZDSZ-es, valamint Tirts Tamás fideszes képviselők vitték az ellenzéki szót, szakmai egyetértésben Gál Zoltán volt belügyminiszter-helyettessel (MSZP).

Az ellenzék először is meg akarta nyirbálni a miniszterelnöknek azt a jogát, hogy saját belátása szerint válasszon megbízottat; ugyanis egy november közepi kormányrendelet szerint elég lett volna az egyetemi végzettség is a tisztség betöltéséhez. „Mennyi állatorvost akartok még?” – méltatlankodott Magyar Bálint (SZDSZ) még az önkormányzati bizottság ülésén, arra célozva, hogy Veszprémben állatorvos a tisztség várományosa. E kifogás már a bizottsági előkészítés során nyitott fülekre talált (bizonyára a BM támogatására – legalábbis Verebélyi dr. üdvözli az eredményt), és az elfogadott törvény, törölve a pár hetes kormányrendeletet, jogi végzettséget szab feltételként. A megyei kmb-hivatalok felállításának terve miatt azért tiltakozott az SZDSZ és az MSZP, mert attól tartott, hogy újjászületnek a megyei középirányító központok, amelyek ráadásul erősen függenek majd a kormánytól a káderpolitika (illetve „szakember-továbbképzés és -utánpótlás”) csatornáin keresztül. A kormányerők csupán jelentéktelen szövegmódosítást engedélyeztek e téren, mondván: a törvényesség ellenőrére – aki egyben fellebbviteli hatóság is – a legkülönfélébb ügyek jogorvoslatának hivatása vár, ehhez pedig megyei szakapparátusok is kellenek. Ami pedig a káderpolitikát illeti – hangoztatták –: igenis felelős a belügyminiszter az önkormányzati apparátus szakmai színvonaláért.

Egységes hárompárti tiltakozást (121 darab rekord-ellenszavazatot) váltott ki a kmb-hivatalvezető jogállásával kapcsolatos kormányjavaslat: eszerint ugyanis a köztársasági megbízott a belügyminiszter előzetes hozzájárulásával (és meghatározatlan időre) nevezi ki hivatalfőnökét. A javaslat – szólalt fel Tirts Tamás – ellentmond az önkormányzati törvény szövegének, annak, hogy „a köztársasági megbízott nevezi ki a hivatal dolgozóit”. A koalíciót ez nem nagyon zavarta, úgyhogy ez a szabály is törvényerőre emelkedett.

Annyi bizonyos: ez egyszer – káderügyekben, amelyek a politika művészetének mai állása szerint előbbre valók, mint hogy voltaképpen mit is kell csinálniuk az új kádereknek – a kormánynak voltak elképzelései, és tett is valamit megvalósításukért. De vajon ez a tett és a később napirendre kerülő hatásköri rendezések nem a megyei apparátusok cégtáblájának átfestését szolgálják-e csupán?




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon