Skip to main content

A mozgókép ünnepe

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Illés György születésnapjára


Kicsit fellengzős cím? Lehetne még harsányabban, még tolakodóbban: „Ünnep Hunniában”… „Hunnia ünnepe.” Nem az állami Magyarországra, inkább valami méltóbbra: a szellem és a képzelet országára gondolok a Filmgyár egykori nevét felidézve.

Illés György nyolcvanéves.

Az egész magyar film ünnepe az ő nyolcvanadik születésnapja. Újra műsorra került a Filmintézet díszelőadásán az Örökmozgóban a Ház a sziklák alatt, s a filmet ezen a napon a televízió is műsorra tűzte.

Illés György a filmkép professzora, bár ez a szó teljesen idegen egyéniségétől. „Gyuri bácsi”, vagy közeli munkatársainak: „Papi”. Olyan tanár ő, akiről Oscar-díjas tanítványok vallják, hogy mindent neki köszönhetnek. A Cinemania nevű CD-s csoda-computerlexikon, amely több amerikai szakkönyv (főként a tekintélyes Leonard Maltin) adatait és anyagát egyesíti, nem ismeri Illés György operatőr nevét, mint ahogy Eiben István és Hegyi Barnabás nevét sem ismeri. A francia Larousse azonban igen: „Pontosan kidolgozott, aprólékosan megmunkált stílus, tökéletes szakmai biztonság. Vizuális bravúrokra is képes, de sohasem esik a virtuozitás vagy a manierizmus csapdájába” – olvassuk a film-Larousse-ban…

A Ház a sziklák alatt 1958-ban készült, s 1959 januárjában mutatták be. A film hőse – miként Tatay Sándor regényéé – orosz hadifogságból tér vissza. Betegen, akaratát vesztve, halálra készülődve. „Én meg gyilkos lettem, így hozták a körülmények” – ezek, bilincsbe verten az utolsó szavai. Hibátlan, igaz alkotás, ezért bemutatásakor „túlzott pesszimizmusáért”, sötét vigasztalanságért hibáztatták rendezőjét, Makk Károlyt.

Épp csak bele szerettem volna nézni, mivel háromszor láttam már, s utoljára nem régen. A TNT-n muzeális értékű, régi amerikai filmek (aznap épp különösen érdekes dolgok), az Osztrák 1-en Belmondo. Azt mondja: Zsaru vagy csirkefogó? (A német cím még érdekesebb: Der Windhund, ha jól láttam, Szélkutya?) A francia kommersz nem lévén igazán szívügyem, annak idején sem mentem be érte a moziba, most azonban végre utána akartam járni, hogy Belmondo zsaru-e vagy csirkefogó. Mellesleg az is érdekelt, jó színész-e, vagy csak dörzsölt színészvagány.

Lehet, máskorra kell halasztanom. Belmondo valami nyálasszájú piperkőcöt, valami playboy baktert állon vág, majd, miután robbanószerkezetet helyezett el a vonatsíneken, csíkos gatyára vetkőzve hálózsákba burkolózik, és álomra szenderülne ott a sínek mentén. Ekkor azonban újabb piperkőcök közelednek, ezúttal kevésbé nyálasszájú kiadásban, ugyanis zord fölénnyel késeket és bicikliláncokat lóbálnak. Afféle gyilkos uracsok: ezeknek skalpját szereti igazán a Belmondo. Lesz nemulass, lesz kaszkadőrshow! Csak, hogy tudjam, elindult-e már a Ház a sziklák alatt, egy másodpercre átkapcsoltam a magyar tévére.

Úgylehet, soha nem fogom már megtudni, mi történt a fölényes piperkőcökkel, s hogy egyáltalán – zsaru vagy csirkefogó… Mert alighogy átkapcsoltam, rögtön elfeledtem őket, pokolgépestül, kaszkadőröstül, csíkos gatyástul. Megláttam ugyanis egy balatoni tájat, ködbe burkolózva. A fények érdekesen sugároztak ebben a ködben. Impresszionista operatőri gyakorlat… ámbár akkor miért olyan kőkeményen reális a ködös képből sugárzó hangulat? Meg az egész táj: miért olyan… olyan „igazi”… távol a mozi-impresszionizmustól, közel a valósághoz.

Makk remekének minden idők legjobb magyar filmjei között a helye. Nem utolsósorban a film képi világa, az operatőri munka révén. Az operatőr méltatása a legnehezebb kritikusi feladat. Annakidején B. Nagy László írt példaadó módon a magyar operatőri iskoláról. Elidőzve a főként 1945 előtt működő és a régi sablonoktól megszabaduló Eiben István nagy érdemeinél, igazán Hegyi Barnabásról írva kap személyes hitelt a tanulmánya. A korábban indult Hegyi Barnabás (1914–1966) néhány évvel és több kiváló filmmel megelőzte Illés Györgyöt. B. Nagy is úgy látja, hogy Szőts István rokontalan remekműveinek (Emberek a havason, Ének a búzamezőkről) zseniális felvillanásaitól eltekintve a magyar operatőri iskola megteremtése nagyrészt Hegyi Barnabásnak köszönhető. De hadd adjam át a szót B. Nagy Lászlónak:

„Hegyi volt az első, aki egy játékfilm jelentős részét hordozható kézikamerával merte fölvenni. A hatás művészi szempontból rendkívüli volt. Hegyi elmozdította az állóképet. Erre Fejős Pál bukása, a magyar film úttörőinek emigrációja után több mint egy évtizedig szinte nem volt példa a szakmában. (…) Hegyi később is termékeny és újító szellemű operatőrnek bizonyult” – írja B. Nagy, megemlítve persze a Körhintát, Hegyi legnagyobb művészi sikerét.

Bevallom, féltékeny és dühös vagyok B. Nagyra, s éppen Illés György munkájának elemzése miatt. Mielőtt újra olvastam volna tanulmányát (a Kortárs 1964. 2. számában jelent meg, majd az író posztumusz – A látvány logikája című – kötetében), ujjongva készültem felfedezni Illés György tájábrázolását, balatoni ködeit és napfényeit. Elkéstem, már felfedezték. Hosszan szeretném idézni.

„Illés György legjobb filmjeiben (Budapesti tavasz, Rokonok, Ház a sziklák alatt) az igazi, stilizálatlan naturalizmust állította vissza jogaiba. Még ha ezt a szakma »neorealizmusnak« keresztelte is el. Félreérthető, ha Illés György képeire azt mondom: »szürkék«. Pedig éppen az a karakterük, a szó fizikai és átvitt értelmében egyaránt. De milyen tartalmas szürkeség ez például a Ház a sziklák alattban! E film operatőri jelentőségét nem lehet túlbecsülni. Illés merte megmutatni – Makk Károly inspirációjára – a hagyományosan csillogó, fényben pompázó, anzikszra csábító Balaton másik arcát: a komort, a ködöst; nem a tombolón viharost, hanem a vészjóslón oldottat. A badacsonyi bazaltorgonák nem »kompozíciós elemek« voltak Illés számára, hanem egy történet meghatározó háttere. Táj és ember kapcsolatát éppen az ő »verista« módszerével sikerült filmművészetünkben a leghiánytalanabbul kifejezni. Világosítói múltja, nagy műtermi gyakorlata lehetővé tette, hogy a műtermi képek mesterkéltségével leszámoljon.”

Ez a méltatás 1964-ből való, s a következő harminc évben Illés György pályája még csak emelkedett. A színes film világszerte több jelentős operatőr munkájában okozott törést, hozott hanyatlást. Illés az egyik példaadóan nagy kivétel. Fábri Zoltánnak talán majdnem minden színes filmjét ő fotografálta. Hadd emeljem ki a Sántha-regény nyomán készült Ötödik pecsétet. A hatvanas évektől kezdve a magyar film is otthagyta a műtermet, kiment a szabad levegőre, a Tisza sodrásába meg a koszlott pesti házak közé: az álmodozások korát a fiatal nemzedék mozija – szerencsére – nem műteremben élte át. Műterem nélkül azonban – szerencsére – nincs filmgyártás.

Az Ötödik pecsét műteremben készült, mégpedig oly módon, hogy nem kellett feltétlenül, görcsösen ragaszkodni a naturális „életszerűséghez”: az alaptörténet elvontabb, példázatos (majdhogynem filozofikus esszé jellege) másfajta megoldásokat tett lehetővé. Illés György világítási technikája ebben a filmben jóval több, mint puszta „technika”: hol van már a régi magyar filmek B. Nagy által is emlegetett műtermi mesterkéltsége? Mesterkéltség helyett a zárt tér nyomasztó sugárzása, a tompítottságukban is harapni kész éjszakai színek, az élő emberi arcokra ráülepedett félelem viszolyogtató koloritja… – ezt a filmet is tanítani kellene filmiskolákban.

Iskola. Illés György a Filmművészeti Főiskola legrégebbi tanárja, csak az irodalmár Hegedűs Géza versenyezhet vele ezért a címért. „Gyuri bácsi” nemcsak a jelképesen értendő magyar operatőri iskola egyik megteremtője, hanem filmes nemzedékek „vezető tanára” is. Hollywoodban több tanítványa sikert sikerre halmoz, s alig van alkalom, hogy ne köszönnék meg neki a távolból, vagy hazalátogatva nyilvánosan is a tanultakat.

Azt mondják, a tanultaknál fontosabb a megtanulhatatlan. A példát azonban át lehet élni, közelről megtapasztalni. Jó tudni, hogy ha a Mafilm stúdiói üresen tátonganak, vagy amerikai „rendelt” filmet forgat bennük külhoni stáb (és ha már a régi stúdiókat is hiába keressük), Illés György ott járkál még az udvaron, ott sétál a főiskola folyosóján. Valahol, amíg ő megvan, forognia kell egy kamerának.
































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon