Skip to main content

A német pénzügyi unió menetrendje

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Berlinben, amely ma még az NDK fővárosa, csütörtökön megalakult az új népi kamara, az első demokratikus parlament, amely létét a Közép- és Kelet-Európán végigsöprő 1989/90-es forradalmi hullámnak köszönheti. Az első tanácskozáson megválasztották a házelnököt és helyettesét, kimondták az államtanács intézményének megszüntetését, és eltörölték az államtanács elnökének posztját.

A legfontosabb tennivaló az új kormányfő kijelölése. A megbízott miniszterelnök személye nem lehetett kétséges: de Maiziere-nek, a keletnémet CDU vezetőjének kell kapnia ezt a megbízást, mivel pártja a szavazatoknak több mint 40 százalékát szerezte meg, és a konzervatív Allianz – amelynek fő ereje a CDU – 197 mandátummal rendelkezik a 400 fős parlamentben. Csatlakoznak hozzájuk a liberálisok, biztosítva az egyszerű többséget. Ez azonban kevés, mert a német egyesülés különböző állomásainak jóváhagyásához – már az első állomáshoz, a gazdasági és pénzügyi unió elfogadásához is – módosítani kell az alkotmányt, vagyis kétharmados többségre van szükség.

Ez a probléma is megoldódott, közvetlenül a népi kamara megalakulása előtt. A szociáldemokraták meggondolták magukat. Készek csatlakozni, és hét tárcát követelnek, köztük a külügyi és a szociális ügyi tárcát.

A kormányalakítás körüli bonyodalmak valószínűleg nem lesznek nagyobbak az ilyenkor szokásosnál, ellenben súrlódások várhatók a nyugatnémet CDU és a keletnémet CDU, illetve Kohl és de Maiziere között, s ezeket felnagyítja, hogy rövidesen, május 6-án helyi választások lesznek Kelet-Németországban, s a konzervatív jobboldal nagyon nem szeretné, ha épp az – vagyis Kohl kancellár –, aki megnyerte számukra az országos választásokat, vesztené el számukra a helyi választásokat.

Természetesen a márkáról van szó. A választásokat az az ígéret nyerte meg, hogy egy az egyhez alapon fogják átváltani a keleti márkát nyugati márkára, más szóval, hogy biztosítják a keletnémeteknek a nyugatnémet életszínvonalat. De időközben nyilvánosságra került a Bundesbank tervezete, amely kettő az egyhez alapon javasolja az átváltás. A Bundesbank figyelembe vette, hogy a keletnémet gazdaság teljesítőképessége túl nagy követelmények elé lenne állítva az 1:1 kulcs esetén, számot vetett az NDK eladósodásával. „Joggal kérdezhetik, miért nem előzi meg az árak kiegyenlítése a jövedelmek 1:1 alapon való átállítását. A szubvenciók felfüggesztése és a piaci árszínvonalra való áttérés után az árak jelentősen emelkedni fognak, és emiatt – és a nyugatnémet adók és levonások bevezetése miatt – amúgy is komolyan megcsappan a reálbér. Ebben az esetben – Lengyelország és Magyarország már megmutatta, hogy megy ez – mozgásba jön a bér-ár spirál.” A hírügynökségek szerint Waigel pénzügyminiszter és Haussmann gazdasági miniszter a Bundesbank álláspontját támogatja. A minisztertanács azonban nem tette magáévá a Bundesbank nézeteit, avval zárta le a vitát, hogy e kérdésről csak az új keletnémet kormánnyal összhangban lehet dönteni.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung, amely hétfőn vezércikket szentelt a témának, a következőket írja: „A teljes igazsággal csak most állt elő az NDK állami bankja. Jelentése riasztó. Megtakarításokkal ugyanis az államnak, az állami üzemeknek, a lakásépítésnek adott hitelek állnak szemben, s ezek nagyjából a takarékbetétek két és félszeresét teszik ki. Ezen az alapon nem lehet vállalni az egy az egyhez alapon történő átállást. Nem lehet vállalni a bérek és nyugdíjak egy az egyhez alapon átállítását sem. A gazdasági és valutaunió gyors megvalósítása miatt úgyis átmeneti munkanélküliség lesz az NDK-ban, ami kétmillió emberre is kiterjedhet. A legtöbb üzem elavult, nem termel produktívan. Egy sor gyárat környezetvédelmi okokból kell bezárni. Új munkahelyek csak fokozatosan jönnek létre. Ha mindennek tetejébe egy az egyhez alapon állapítják meg a béreket, tovább romlik a keletnémet ipar versenyképessége, s a következmény a még nagyobb munkanélküliség lenne. Végül nehéz kikalkulálni a nyugatnémet márka stabilitását fenyegető rizikót, amely egy nagyvonalú és végső soron csupán szociálpolitikai szempontok alapján motivált átváltási kurzusból fakad. A Bundesbanknak stabilitásról kell gondoskodnia, nem szociális kiegyenlítésről. Az utóbbi hetekben nem lehetett nem látni az első figyelmeztető jeleket a nemzetközi pénzpiacokon. Mert épp az egyesült Németországra áll: csak a stabil német márka a jó márka.”

Hamarosan dönteni kell. A Süddeutsche Zeitung csütörtöki száma ismerteti az egyesülés bonni forgatókönyvét. Az 50 oldalas tervezet abból indul ki, hogy a gazdasági, pénzügyi és szociális unió bevezetésével tökéletesen új helyzet jön létre, az NDK-nak le kell mondania gazdasági szuverenitásáról. A pénzügyi unió megteremtésére vonatkozó tárgyalások pedig nyomban megkezdődnek a de Maiziere-kormány megalakulása után, és befejeződnek – legalábbis ez a bonni terv – még május vége előtt.

Ekkor pedig a keletnémet kormánynak és az NDK állami bankjának le kell mondania szuverenitásáról a valutapolitika, a fináncpolitika, a gazdaság- és a szociálpolitika valamennyi lényeges kérdésében. Az NDK-nak köteleznie kell magát, hogy nemcsak a valutapolitikai, hanem az adózási irányelveket is a magáévá teszi. Fel kell készülnie arra, hogy a titokban tartott időpont, az „X-nap” elkövetkeztekor az összes említett területen át lehessen állni a nyugatnémet rendszerre.

A tervezet bevezető része hangsúlyozza, hogy a gazdasági, pénzügyi és szociális unió megvalósításával megteszik az első lépést az állami egység felé, mégpedig az alkotmány 23. cikkelye alapján. Az okmány kitér arra, hogy az NDK-nak köteleznie kell magát államháztartásának hozzáigazítására az NSZK államháztartásához. Ez azt jelentené, hogy a költségvetésről leválasztanák a hozzájárulás útján finanszírozott szociális vonatkozásokat, a nagy ipari kombinátokat, a lakásszférát, a közlekedési vállalatokat. Továbbá leépítenék a fogyasztási cikkek és közszolgáltatások vonatkozásában a szubvenciókat. Az NDK kormányának vállalnia kell, hogy hitelt csak korlátozottan vesz fel, ezzel szemben a bonni kormány kötelezi magát, hogy átmeneti időre meghatározott célokra átutalásokat eszközöl a költségvetési egyensúly érdekében.

Az adózás területén a nyugatnémet kormány elvárja, hogy egy időben a gazdasági és pénzügyi unió életbelépésével, de legkésőbb 1991. január 1-jéig átveszik a nyugatnémet adórendszert.

A csütörtök délutáni jelentések szerint az NDK-ban nagyobb a méltatlankodás a vártnál a veszély miatt, hogy Bonn nem tartja magát a választási fogadalomhoz, az egy az egyhez alapon történő átváltáshoz.

Viszont a legutóbbi Spiegelben közölt felmérés szerint a megkérdezett nyugatnémetek kétharmada ellenzi az 1:1 paritást – mint túl költséges, az adók emelésével járó megoldást.

(Világgazdaság, 1990. április 6.)


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon