Skip to main content

A politikai katolicizmus Lengyelországban

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

A lengyel politikai katolicizmus irányzatai és pártjai


1. Szolidaritás mozgalom
Szolidaritás Szakszervezet (NSZZ Solidarnosc)

2.




A politikai katolicizmus Lengyelországban a kommunista párt uralmának évtizedében sem számolódott fel: a PAX világi katolikus szervezet, a Keresztény-Szociális Unió (UChS) és a Lengyel Katolikus Társadalmi Szövetség (PZKS) révén 1947–1989 között mindvégig jelen volt a parlamentben; a „Znak”, a „Tygodnik Powszechny” és a „Wiez” c. lapok köré tömörülő személyiségek, illetve „Katolikus Értelmiségiek Klubja” (KiK) révén pedig a lengyel ellenzéki mozgalomban is. Az állampárti időszakban képviselői tudatosan arra törekedtek, hogy a társadalom egészével aktív kapcsolatot tartsanak fenn – ideértve a hatalom és az ellenzék valamennyi fontosabb csoportját.

1989 után – tekintettel a katolicizmus és a lengyel nemzettudat erős összefonódására, illetve az egyháznak a lengyel ellenzéki mozgalomban betöltött szerepére – szinte valamennyi politikai párt (a szocialistáktól a nemzeti demokratáig) „pozitívan” határozta meg a „katolicizmushoz” és „a keresztény etikai értékekhez” fűződő viszonyát.

E „pozitív viszonyból” azonban Lengyelországban még nem következtethetünk a politikai katolicizmus iránti elkötelezettségre. Elég talán olyan pártokra utalnunk, mint a Demokratikus Unió (UD) vagy a Liberális-Demokrata Kongresszus (KLD), amelyek bár deklaráltan a keresztény etikai értékek alapján állnak, de egyikük sem kötelezte el magát a politikai katolicizmus mellett, sőt programjaik fő pontja az állam és az egyház szétválasztása és a világnézetileg semleges állam.

A politikai katolicizmushoz való viszony legtöbb párt esetében csak olyan konkrét kérdések kapcsán elfoglalt álláspontjuk alapján határozható meg, mint az abortuszprobléma, a hitoktatás kérdése vagy a katolikus klérus és az általa hirdetett dogmák társadalmi-politikai szerepének problémája.

A fentiek alapján napjainkban négy nagy irányzatot sorolhatunk a széles értelemben vett politikai katolicizmushoz: a népi mozgalmat (parasztpártok), a kereszténydemokráciát, a keresztény-nemzeti, illetve a nemzeti mozgalmat. Hozzá kell azonban tennünk, hogy a politikai katolicizmust képviseli a Szolidaritás Szakszervezet (NSZZ Solidarnosc) is, amely azonban egyik említett irányzathoz sem sorolható.

A lengyel politikai katolicizmus egyik legnépesebb irányzatát a népi mozgalom parasztpártjai és a Magángazdálkodók Szolidaritás Szakszervezete (NSZZ Solidarnosc RI) képviselik. Az említett csoportosulások – melyek együttesen kb. 75–77 parlamenti mandátummal rendelkeznek – az agráriusság vagy az ún. neoagráriusság felől közelítenek a politikai katolicizmushoz, mondván: a vidéki, különösen pedig a falusi lakosság természetes igénye a katolikus társadalmi ismereteknek és a keresztény értékeknek a politikai-társadalmi életben való érvényesítése. Az érvényesítés mértékében és a klérushoz való viszonyban azonban már komoly hangsúlybeli különbségek fedezhetők fel az említett pártok között. Míg például a „mikolajczyki” Lengyel Néppárt (PSL „m”) erőteljesebben hangsúlyozza az egyház politikaformáló szerepét, az egykori LEMP-szövetséges, a W. Pawak vezette Lengyel Néppárt (PSL) kevésbé, olyannyira, hogy például máig sincs határozott álláspontja az abortuszkérdésben.

A lengyelországi politikai katolicizmus másik népes és meglehetősen széttagolt szárnyát a lengyel kereszténydemokrata mozgalom (chadecja) képviseli, melyet az elmúlt év elején még több mint 40 különböző párt, illetve politikai csoportosulás képviselt. Azokon a pártokon kívül, melyek nevükben is megjelenítik irányultságukat (lásd táblázatunkat), a J. Kaczynski vezette Centrum Megegyezés (PC) is kereszténydemokrataként definiálja magát; sőt kereszténydemokratákat az UD soraiban is szép számmal találunk. Bár valamennyi említett párt önmagát a lengyel politikai centrumhoz sorolja, a csoportok között jelentős véleménykülönbségek mutatkoznak a politikai katolicizmust illetően. Míg például a konzervatív kereszténydemokrata PC és a szejm két kisebb kereszténydemokrata frakciója (a PChD és a ChD) aktív támogatója az abortusz „betiltásának”, az UD határozottan ellenzi a művi terhességmegszakítás szigorú tiltását.

Míg az előbbiekben említett politikai csoportosulások nem tekinthetők „felekezeti” jellegűeknek, a politikai katolicizmus harmadik, igen markáns és aktív irányzata – a keresztény-nemzeti mozgalom – deklaráltan az. A mozgalmat vezető Keresztény-Nemzeti Egyesülés (ZChN) az egyetlen a nagyobb parlamenti pártok közül, amely nyíltan vallja, hogy a katolikus értékek közéletben való érvényesítését tekinti egyik legfőbb céljának. A párt sikerére jellemző, hogy az 1991-es választások óta – amelyen (a klérus nem kis támogatásával) 50 mandátumot nyert – a lengyel „nagypolitika” egyik főszereplője lett. (A párt vezetője, W. Chrzanowski – a Bielecki-kormány egykori igazságügy-minisztere – jelenleg szejmelnök; A. Macierewicz és J. Kropiwnicki révén pedig két tárcát is magáénak tudhatott az Olszewski-kabinetben.) A pártról – amely az abortusz „betiltásának” és a hitoktatás állami iskolákban való bevezetésének élharcosa – erősen megoszlanak a vélemények. Egyrészt a lengyel politika egyetlen szereplője sem vitatja, hogy a ZChN vezetői (W. Chrzanowski, S. Niesiolowski, J. Lopuszanski) tehetséges és művelt politikusok, másrészt viszont a párt által képviselt „nemzeti-katolikus állam” víziója, amely mindenekelőtt a kulturális szférát kívánja igen energikusan megregulázni, és a párt perifériájáról hallatszó – nemegyszer szélsőséges – hangok jogos aggodalmakat keltenek.

Végül csak megemlíteni érdemes a politikai katolicizmust képviselő negyedik irányzatot, a két világháború közötti nemzeti-demokrata eszmeiséghez kapcsolódó nemzeti mozgalmat, ugyanis a lengyel politikai életre gyakorolt befolyása igen csekély.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon