Skip to main content

A spanyol nemzeti érdek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Decemberben, az Európai Közöség maastrichti csúcskonferenciáján új tervvel állt elő a spanyol miniszterelnök. Javasolta, hogy létesítsenek úgynevezett konvergenciaalapot a közösség már hosszabb ideje létező alapjainak, például a regionális vagy a szociális alapnak a mintájára. Erre szükség lenne, hangoztatta González, mert az integráció következő lépcsőfoka, a Maastrichtban végső formát öltő gazdasági és pénzügyi unió igen szigorú előírásokat tartalmaz. Többek közt megkívánja, hogy a közös európai pénz bevezetésére jogosult – kivált már az 1997-es első körben jogosult – országok gazdasága megközelítően egyformán fejlett és stabil legyen. De Spanyolország és egyes más mediterrán országok gazdasága ma még kevésbé fejlett, mint a nyugat-európai országoké. Segítségre van szükségük, hogy behozzák a lemaradást. Az érvelés meggyőző volt: a csúcsértekezlet hozzájárult az új alap megteremtéséhez.

Ez volt az első felvonás. A másodiknak Madrid volt a színhelye, s ekkor megmutatkozott: Maastrichtban nem az történt, hogy Gonzáleznek támadt egy jó ötlete a közös kassza megpumpolására, hanem komolyan gondolta, amit mondott. Az ország helyzetéről folyó parlamenti vitában a kormányfő hitet tett Európa mellett, s egyben szemléltető oktatást adott arról, hogy mi a cselekvő európaiság.

„Spanyolország jövője attól függ, milyen választ ad az európai kihívásra” – jelentette ki González. A kontinens valamennyi országának ettől függ a jövője, de a spanyol kormányfő nyilatkozatával mégis érdemes behatóbban is megismerkedni. Nem kívánságokat adott elő, programot ismertetett: körvonalazta, mit kell tenni, hogy országa már az első körben a leendő pénzügyi unió tagjai – és ilyenformán az Európai Közösség vezető országai, Európa sorsának alakítói – közé kerüljön.

„Beszélünk, mindig csak beszélünk…”

Spanyolországnak más a pozíciója, mint Magyarországnak, amely most lett társult tag, és az a becsvágya, hogy minél előbb (egyes megnyilatkozások szerint szomszédainál előbb) teljes jogú taggá váljék. De ez az óhaja – többnyire másoktól, külső pártfogóktól teljesítendő óhaja – ritkán párosul a tennivalók megjelölésével, a gazdasági és tudati struktúráknak az EK-tagságra való felkészítésével. Pedig enélkül nehezen nyílnék meg a közösség kapuja. S ha mégis megnyílnék, kevéssé volna jó. Úgy járhatnánk, mint a Nyugat-Németországgal gazdasági körültekintés nélkül egyesített Kelet-Németország: a beözönlő nyugati áru eladhatatlanná tette a hazai termékeket, megsemmisítette a (miénknél színvonalasabb) keletnémet ipart, és munkanélküliségre kárhoztatta a dolgozó népesség egyharmadát.

González okfejtése azért példaértékű, mert rámutat a teendőkre: leszögezi, hogy a spanyol gazdaságnak a kitűzött cél eléréséhez gyorsabban kell növekednie a legfejlettebb EK-országok gazdaságánál, új munkahelyeket kell teremtenie, fejlesztenie kell az infrastruktúrát, kivált az út- és a telefonhálózatot, új alapokra kell fektetnie a szakemberképzést. Alaposan javítani kell az ügyintézést, fel kell számolni a szabad verseny még meglévő akadályait.

Spanyolország számára, ha nem veszi félvállról a feladatot, teljesen lehetséges, hogy a közös európai pénz bevezetésének évéig, 1997-ig, leszorítsák az inflációt az új pénzrendszerben való részvétel feltételéül szabott mértékre: a három legalacsonyabb inflációs rátának örvendő EK-ország átlagánál mindössze három százalékkal magasabbra. Továbbá képesek, ha igazán akarják, hogy megfeleljenek az államháztartás stabilitására vonatkozó előírások teljesítésére is, magyarázta a miniszterelnök. Maastrichtban úgy döntöttek, hogy a valutaunióba való felvételhez megkívántatik az államháztartás deficitjének a GDP, a bruttó hazai termék 3 százalékára történő leszorítása. A spanyol kormány nem akar adót emelni, szögezte le González. A deficit csökkentésének módja a kiadások lefaragása, az államapparátus létszámának befagyasztása, a szubvenciók mérséklése.

S hogy mi az értelme a béreket kordában tartó, az embereket további erőfeszítésekre sarkalló programnak? „Az Európa egyesülését szolgáló projektum és a spanyol nemzeti érdek azonos. Az állam integritása szempontjából a területi tényező ma már kevésbé fontos, mint korábban; az azonos értékeket – elsősorban a demokráciát, a szabadságot, az emberi jogokat – becsben tartó országokat összefűzi a »megosztott biztonság«.” A jelenlegi helyzet egyszeri lehetőséget kínál, hogy kiragadják az országot történelmi elszigeteltségéből, és felemeljék a modem fejlődés legmagasabb szintjére.

Kormánypárti „második nyilvánosság”

Magyarországnak is egyszeri lehetőségeket kínál a jelenlegi helyzet. Brüsszelben tárgyaló küldöttei nem hagyják figyelmen kívül e lehetőségeket, szívósan küzdenek a magyar gazdaság érdekeinek méltánylásáért. A hivatalos beszédek, nyilatkozatok – úgy is mondhatnánk: a kommunikáció – szintjén a koalíció politikusai is sűrűn hangoztatják, hogy utunk Európába vezet. De a metakommunikáció, a sejtetések szintjén, a tévé bizonyos műsoraiban, némely közéleti személyiségek „irodalmi munkásságának” részét alkotó megnyilatkozásokban, szóval a kormánypárti „második nyilvánosságban” épp fordítva áll a dolog. „Hátra arc!” „Európától távolodj!” – ez sül ki belőlük. Meg az hogy nem a ma Európája, a ma valósága lebeg a szemük előtt, hanem egy hol volt, hol nem volt, századelői vagy a harmincas éveket felidéző képződmény.

E kettősség magyarázata, hogy a kommunikáció külpolitika, a metakommunikáció belpolitika: a jobboldali agitáció vivőanyaga; az értelemnek szóló politizálás kiszorításának, a szenvedélyek felszításának eszköze. Továbbá: tegnapi kétes igazságok örök evidenciává növesztése. Nem európai jövőkép, hanem a 30-as esztendők Magyarországának retusált képe.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon