Skip to main content

A valóság és annak képi mása

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
(A nyúl kérdez)


– Téged szeretlek. Csak téged – mondja szerelmetes urának a hősnő, aztán nem borulnak össze a legősibb forgatókönyv szabályai szerint. Köztük (közéjük) áll a kamera, a nő abba néz, annak beszél. A harmadik egyedül van otthon, közvetlenül közelről néz bele szerelmének csupasz, szép, beszélő arcába: „Téged szeretlek. Csak téged.” Mi a zsöllyében ülünk, szemben a vászonnal, és e vallomás iszonyú kétértelműségével. Ez Sopsits Árpád Video blues című filmjének helyzete. Keresve sem találni ennél „filmesebb” helyzetet, kötve hiszem, hogy a mozi a maga nyelvén őszintébben beszélhet rólunk és magáról. Ha verbalizálni kéne, amiket látunk, súlyos ismeretelméleti meg művészetfilozófiai szövegekbe bonyolódnánk, ám Sopsits a szemével gondolkodik. (Ennél hízelgőbb képzavarral filmest nem illethetünk.) Merőben szakmai, technikai kérdések foglalkoztatják: a mozgókép különféle rögzítőinek – keskenyfilm fekete-fehérben, „rendes” film színesben, videofelvétel – egymással való összehozása; hogyan lehet a filmet megcsalni, képpel hazudni, beleavatkozni a látványba; a valóság és a róla való kép viszonya (a Nagyítás kérdéseire vélünk ismerni, és szép Antonioni-idézetekre); hogyan írható filmre a levélregény; hogyan volna kivihető, hogy ne csak a sokat és joggal dicsért Kardos Sándor szemével lássunk, hanem színéről-visszájáról, kívülről-belülről egyaránt, váltogatva a nézőpontot (ezt már Kuroszava is kérdezte, és A vihar kapujában volt rá a válasza).

Mindez máris olyan színben tűnhetik föl, hogy Sopsits begyűjtött magának pár gombot, aztán ezekhez keresett kabátot. (Könnyen lehet, hogy így volt, de nem ez a baj.) Kimódolt a videós levelezés is, hacsak az alkotók (Sopsits Fábryval, Garaczival írta a forgatókönyvet) nem rendelkeznek ördögi tehetséggel, hogy elhitessék velünk, igazat látunk. Nem indul rosszul. Már az első kockákon kibontják előttünk a hibátlan dramaturgiával összeállított küldeményt, benne van minden, ami kell, a hősök, az alaphelyzet, az eljövendő konfliktusok, a testvérviszály magvai. A hét éve felszívódott fivér párizsi csomagja ez, kamera az öcsnek, erotikus ruhanemű az asszonynak, és az: első videolevél, (had)üzenet. Minden a helyén van, és mindennek van helye. A fiúk csak tovább írják – a maguk korának eszközével – azt a „privát történelmet”, amit még a papa kezdett írni keskenyfilmre, videokamerával vívják tovább azt az ősi harcot, amit még az első testvérpár kezdett. A küzdelem az asszonyért folyik, de miként Káin sem nőügy miatt ölé meg az ő atyjafiát, úgy e két fivérnek is más a baja egymással. (A forgatókönyv bűne, hogy roppant dramaturgiai súlyt rak a hősnőre, de elmulaszt személyiséget tölteni, lelket lehelni belé. Juditnak szép arca, teste van, jó állása a Füvészkertben, de ettől még nem létezik. Mostoha sors jut a gyereknek is: lévén a legkiszolgáltatottabb, ő lehetne az abszolút néző, a nézésnek egészen kiszolgáltatott, de ez a lehetőség nem valósul meg, áldozatul esik a dramaturgiának, melyről lesz még egy-két rossz szavunk.)

Nem lehet eléggé dicsérni azt a természetes emberi nyelvet, amelyen a szereplők beszélnek. Se szeri, se száma a mai filmeknek, amik annyira „életesen” akarnak szólni, ahogy élő ember soha. Sopsitsnál minden együtt van, és készen áll: nyelv és filmnyelv, kép és elképzelés, a kibontott csomagból szellem szabadul ki, felkapja és viszi ezt a filmet – hiányosságaival egyetemben – ameddig bírja. Két egymást szerető-gyűlölő fivér mintha ugyanegy személyiség kétféle sorslehetőségét élné, közös szerelmet választanak, mintha egyik a másnak volna Esti Kornél-i sötétebb énje. Eszelős konoksággal hajszolják bele magukat és egymást ebbe a videovetélkedésbe, egyre jobban eltávolodva a valóságtól (úgy is, hogy manipulálják és meghamisítják), egyre inkább kiszakadva a világból. Semmi sem szent többé, semmi sem számít immár, csak még vadabb, még sokkolóbb üzenettel ütni fölül a másikét. Így működik fivérek alakjának belső logikája, így írja tovább magát a történet. De ezt a film már nem győzi képpel, látvánnyal.

(És itt a nyúl kérdez: hogy jön ahhoz, hogy ő vigye a puskát, aki alkalmi helyettes csak ennél a rovatnál, és még a szép, kék harisnyáját is félti?) A Video blues realista film, nem is lehet más, ha egyszer a valóság és képi mása megütközését választja tárgyául. Az igaznak és létezőnek valószerűen kell megjelennie, a hamisnak és nemlévőnek valódinak kell látszódnia, hogy összetéveszthetők legyenek, hogy lássuk, összetéveszthetők. Hogy a fiúk anyjával együtt tanuljuk meg vagy ismételjük át a harmadik leckét: nemcsak a mondott vagy az írott szó hazudhat, hanem a kép is, amiben pedig legtovább hittünk. Ám a realista film eszközei igen kevéssé alkalmasak az emberi lélekben végbemenő bomlási folyamatok ábrázolására. A rendezés elbizonytalanodik, a szereplők mondják meg, mit kell vagy mit fogunk látni, a kép megzavarodik, elkezd illusztrálni és magyarázkodni. És ez a dramaturgia bűne, ez hajszolja bele filmünket „a helyzet fokozódásának” hamis kényszerébe. A fokozásnak vannak szabályai és korlátai. A több után jöhet még több, de azután már csak a (túl) sok. Az anya halála – a filmen – nem több (és ezzel keveset mondok), mint az a közeli, amin zavarban-kínban először áll a kamera elé. Gábor és Judit egymást nézése kamerán és képernyőn át leleplezőbb, mint a szeretkezésüket rögzítő dokumentum. Nem kell a fél családot kiirtani, hogy láthatóvá váljék, micsoda pusztítást vitt végbe köztük a fiúk mániája. Sok. Annyira, hogy már paradox hatást kelt, a néző előbb ásít, majd hörög s röhög.

Videolevelek – ez volt, s maradhatott volna a film címe, ez legalább pontos és korrekt. A felénk dúló címadási gyakorlat – nem kell, hogy értelme legyen, csak nagyot szóljon – azonban dögösebbre vágyott. A jelenkori filmcsinálás alacsony ege alatt nem volna méltányos a csillagokhoz mérni Sopsits Árpád teljesítményét. Bőszemű volt, nagyot markolt, és csinált egy magyar filmet. Ez a film nem provinciális. Tartsuk őt számon.










Megjelent: Beszélő hetilap, 45. szám, Évfolyam 4, Szám 44


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon