Skip to main content

Adódemagógia vagy racionalitás?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Az SZDSZ és a megszorítások

A második Gyurcsány-kormány a jelek szerint elszánta magát arra, hogy szakít a 2000 és 2006 között hatalmon volt kabinetek jövőfelélő és igazságtalan gazdaság- és társadalompolitikájával, és letér arról az útról, amelyet a felsőközéposztálynak juttatott hipertámogatott lakáshitelek rendszerének kialakításával az Orbán-kormány jelölt ki ciklusa második felében, és amelyen a Medgyessy-kabinet tette meg a legnagyobb lépést a nyakló nélküli közalkalmazotti béremelések köré rendezett „jóléti rendszerváltás” jegyében.

Az elődök felelősségében az első Gyurcsány-kormány is osztozik, hiszen a már 2004-ben is láthatóan szükséges kiigazítást másfél éven keresztül halogatta, bízva abban – mint kiderült, joggal –, hogy a nemzetközi pénzügyi körök fogyatkozó türelme kitart a 2006-os országgyűlési választásig. A szocialistáknak és a liberálisoknak (és a Fidesz „3,2 millió honfitársunk keze munkájának nyomát magán viselő” programjának ismeretében az országnak is) szerencséje volt: az idei országgyűlési választás korai időpontja és eredménye az utolsó pillanatban lehetővé tette, hogy a kormány a költségvetés összeomlása előtti utolsó pillanatban észhez térjen. Ez a jelek szerint meg is történt.


Mégis, mintha az elmúlt hetek kormánypárti megnyilatkozásaiból hiányozna valami. Az elmúlt évek gazdaságpolitikáját alakító politikusok minimális önreflexiója és önkritikája.

Medgyessy Péter 2003-ban óvatosan, de megkezdett egyfajta korrekciót az Orbán-éra végének matolcsysta gazdaságpolitikai avantgárdja és a jóléti rendszerváltás révülete után, ám lépései tétovák és megkésettek voltak. 2003 májusában – röviddel az után, hogy oktatási minisztere még igénybe vette – a kormány korlátozta az államilag támogatott lakáshitelekhez hozzáférők körét; a gáztörvény elfogadtatásával pedig új, a költségvetést kevésbé terhelő alapra helyezte a magyar politika által 2002 óta fetisizált lakossági gázár-kompenzációt.

Ám lényegi változtatásra a 100 napos népboldogítás következtében megugrott bérkiáramlás ellenére is súlyos népszerűségvesztést elszenvedő, K&H-ügytől és forintválságtól sújtott Medgyessy-kabinetnek ekkor már nem volt ereje. Ehhez ugyanis az kellett volna, hogy a kormánypártok beismerjék: a döntő és legnehezebben korrigálható lépést a magyar államháztartás egyensúlyának felborítása felé éppen a 2002-ben hatalomra jutott MSZP–SZDSZ-koalíció tette meg a száznapos intézkedéssorozattal.

Az első Gyurcsány-kormány szintén nem sietett közvetlen elődje gazdaságpolitikájának felülvizsgálatával. A 100 lépés programja nem a szükséges reformok és megszorítások gyűjteménye volt, a program sokkal inkább a jóléti rendszerek és az államháztartás 1998 óta halogatott átfogó reformja helyett született meg (lásd: Hazai pályákon; Beszélő, 2005. november). Erre egyetlen mentsége, hogy a miniszterelnök-váltástól a 2006-os választásig eltelt másfél év aligha tett volna lehetővé érdemi megszorító lépéseket anélkül, hogy a koalíciónak ne kellett volna súlyos választási vereséggel szembenéznie. A Fidesz választási programja és kampánya alapján pedig aligha elképzelhető, hogy egy második Orbán-kormány racionális gazdaságpolitikával kezdte volna országlását.

Az első Gyurcsány-kabinet felelőssége legalább egy vonatkozásban súlyosabb a kiigazítás egyszerű halogatásának ódiumánál. A kormánypártok ugyanis (éppen az említett 100 lépés keretében) úgy csökkentették idén januártól a (valóban párját ritkítóan magas) 25 százalékos áfa-kulcsot 20-ra, hogy tisztában kellett lenniük az államháztartás valódi helyzetével.


A 2000–2006 közötti, három, egymást követő kormány által folytatott gazdaságpolitika remélhetőleg utolsó lépéséért még komolyabban felvethető a kisebbik koalíciós partner felelőssége, mint a „jóléti rendszerváltás” intézkedéseinek támogatása miatt. Hiszen az adócsökkentést a szabaddemokraták nem a szocialista nyomás vagy a D-209-es ügy miatti félelem következtében sürgették, hanem saját liberális identitásuk igazolásaképpen. Ami tökéletesen rendben lenne, csakhogy a 100 napos időszak intézkedéseinek támogatása után ez nyilvánvalóan felelőtlenség volt. Mégis: amellett, hogy Kuncze Gábor a köztévének nyilatkozva június 16-án „megkérdőjelezhetetlennek” nevezte pártja felelősségét a kialakult helyzetért, mindeddig nem hallottunk olyasmit vezető szabaddemokraták szájából, ami arra utalt volna: a magyar liberálisok vezetői tisztában vannak a baloldali ihletésű népboldogítás támogatásának és a mielőbbi adócsökkentés ezzel egyidejű követelésének tarthatatlanságával. Pedig ezzel a kettős magatartással 2002–2003 óta az SZDSZ vezetői, ha lehet, még szocialista kollégáiknál is meredekebb utat tettek meg a demagógialejtőn.

Ehelyett megtudjuk, hogy Kóka János „vérző szívvel” járul hozzá az adóemeléssel járó megszorításokhoz; Horn Gábor szerint „mindenkinek igaza van”, aki úgy véli: a Gyurcsány-csomaggal a kormány nem jó irányba indult el; a szebb napokat látott Bayer Zsolt által 1995-ben „csöndhercegnek” nevezett Fodor Gábor pedig most is istenien hallgat, mint mindig, amikor egy saját maga által is megszavazott intézkedéssorozat következményeivel kellene szembenéznie.

A liberálisok közül egyedül Bauer Tamás triumfál, ezúttal joggal. A liberális közgazdász pártjából egyedüliként kifogásolta Medgyessy száznapos csomagjának megszavazását; egyedül emelte fel a szavát 2003-ban az SZDSZ által követelt, fedezet nélküli adócsökkentés ellen; és négy éven keresztül ágált a maga mérsékelten diplomatikus stíljében az ellen, hogy a szocialista–szabaddemokrata koalíció folytassa, sőt fokozza az Orbán-kormány utolsó másfél évében elkezdődött felelőtlen költségvetési politikát. Bauernek igaza van akkor, amikor azt javasolja (Népszabadság, 2006. június 13.), hogy a közvélemény szolgáltasson igazságot az államszocializmus által itt hagyott csődtömeg felszámolásában minden esetlensége ellenére mégiscsak bátorságot tanúsító Antall-, valamint a gazdaságpolitikájában a rendszerváltás legsikeresebb kabinetjének tekinthető Horn-kormánynak. Tegyük hozzá: ugyanígy kijár(na) neki magának és a Bokros-csomag minden, elvei mellett az elmúlt évek őrületében is kitartó hívének az igazságszolgáltatás. Nem volt könnyű dolguk.


Az egyetlen magyar liberális politikai erő vezetői ugyanis, akik a Bokros-csomag idején egyértelműen és nagyrészt joggal a racionális gazdaságpolitika garanciájaként tekintettek saját kormányzati részvételükre, az elmúlt ciklusban egyfelől megszavazták Medgyessy méregdrága népboldogító csomagját, másfelől viszont már egy évvel később (éppen a 2003-as forintválság időszakában) azzal kezdtek el fenyegetőzni, hogy érzékelhető adócsökkentés nélkül nem látják értelmét koalíciós részvételüknek.

Azt a kérdést sem az SZDSZ vezetői, sem a pártot a Klasszikus Liberális Elvek Rövid Tanfolyamát lobogtatva a mind radikálisabb adódemagógia felé hajtó jobboldali-liberális értelmiségiek nem tették föl, hogy a Több pénzt az embereknek! szlogen jegyében végrehajtott, a szabaddemokraták által békésen végigasszisztált száznapos intézkedéssorozat után ugyan milyen hatással lenne a költségvetésre a nagy hangon követelt adócsökkentés.

Hogy valójában milyen hatással lenne, azt a kormány ötéves adócsökkentési programjának júniusi befagyasztása jelzi. A liberális szemmel elvileg természetesen üdvözlendő, ám az idén 350, jövőre pedig 1000 milliárdos államháztartási hiánylefaragás tükrében felelőtlen áfacsökkentés a költségvetés ismert helyzetében éppúgy az államháztartási egyensúly elleni lépésnek minősíthető, mint a közszférában dolgozók három és fél évvel korábbi béremelése. Ehhez képest felettébb szórakoztató, amikor neoliberális értelmiségiek (mint Tallián Miklós a Hírszerzőn június 19-én) most a koalícióból való kilépésre biztatják a szabaddemokratákat az évek óta szorgalmazott megszorítások miatt (!), mondván: adóemeléssel járó intézkedéseket liberális párt akkor sem támogat, ha azok elengedhetetlenek a költségvetés egyensúlyának helyreállításához.

Világos: fedezetlen bérkiáramlást támogatni csökött, múlt századi balos hőzöngés; a felsőközéposztály-beli „családok” nyakló nélküli támogatása hagymázos jobbos merénylet, de a költségvetési következményekkel nem számoló adócsökkentés – nos, az maga a korszerű, gyökereihez és elveihez visszatalált szabadelvűség.


Sajnos a liberális program egyenlő adócsökkentés plusz piacbarát környezet tétele mára nem csupán a kis számú magyarországi neoliberális gondolkodó, de az SZDSZ vezetőinek fejében is háttérbe szorította a gazdasági racionalitás szempontjait. Csak éppen (elvben) felelős politikusokként a szabaddemokratáknak arról is kell mondaniuk valamit, hogy hogyan alakult ki a magyar államháztartás jelenlegi helyzete, és milyen kiutat látnak belőle.

Az SZDSZ (az előző és a most kezdődő ciklus kisebbik kormánypártja) elnöke ehhez képest júniusban (!) meglepetését fejezte ki a Veres pénzügyminiszter által közel kétszeresére módosított hiányszám fölött; a liberális párt általában is – a Bokros-csomag melletti határozott szabaddemokrata kiállással ellentétben – eléggé felemásan sorakozott fel a megszorítások mögé. Június közepén ott tartunk, hogy az SZDSZ csak az egykulcsos adó 2009-es bevezetése esetén támogatná az idei, adóemeléssel is járó stabilizációt. Vezetői felvetették továbbá Veres pénzügyminiszter távozását a már emlegetett „meglepő” hiányszámokra hivatkozva – egyáltalán úgy tesznek, mintha mindahhoz, ami az elmúlt négy évben az országban, elsősorban az államháztartás körül történt, nem lenne közük.

Ez nem tartható. A kilencvenes években, de még az ezredfordulón is az Antall-kormány szerencsétlenkedésével, a Horn–Békesi-páros tehetetlenkedésével, az Orbán–Matolcsy-tandem hagymázos nagyotálmodásával szemben valóban a gazdasági racionalitás biztosítékának tekinthető SZDSZ számára az adócsökkentés olyasfajta monomániává vált, mint a Fidesznek a nemzet határokon átívelő újraegyesítése vagy a szocialistáknak a nyugdíjasok szent ügye. Ezek a kérdések kétségkívül alkalmasak arra, hogy egy-egy párt identitásának kulcselemei legyenek. Ám ha az objektív körülmények (a választók akarata, a költségvetés egyensúlya és hasonlók) nem teszik lehetővé Kolozsvár spirituális visszavételét, a 14., 15. és 16. havi nyugdíj húsz évre történő előzetes kifizetését vagy éppen a holnapi radikális adócsökkentést, akkor a fenti, egyébiránt egy adott eszmerendszeren belül helyénvaló törekvések kalandorsággá válnak.


Az SZDSZ a részvételével lezajlott Medgyessy-féle 100 nap osztogatása után nem kötheti feltételekhez az államháztartás rendbetételéhez nyújtott segítséget. Nem követelhet adócsökkentést akkor, amikor a költségvetés összeomlásának elkerülése azonnali intézkedésként nem származhat máshonnan, mint adóemelésből.

Mindez nem változtat azon, hogy nonszensz és igazságtalan, hogy a költségvetés bevételeit azok kárára növelik meg, akik – mivel aktív korúak, viszont nem használják a kényszervállalkozások adómegkerülő technikáit – eddig is a költségvetés fő befizetői voltak. Az adóemelés problematikus, de elkerülhetetlen lépés – az SZDSZ-nek azonban akkor illett volna gondolkodnia valamely kormányzati intézkedés megvétózásán vagy feltételekhez kötésén, amikor 2002-ben Medgyessy Péter előállt a maga 100 napos programjával. Sem a szocialisták, sem a liberálisok nem tehetnek úgy, mintha a megszorítások és a velük járó adóemelés kényszere nagyrészt nem az ő kormányzati tevékenységük következtében állt volna elő.

A nagyüzemi adómegkerülés gyakorlatának természetesen nem a megszorításokkal, hanem egy átfogó adóreformmal lehetne véget vetni, amely maga után vonhatná az érezhető mértékű adócsökkentés, esetleg az egykulcsos adórendszer lehetőségét is. Ám a legfőbb tennivaló korántsem ez utóbbi. Hanem az elképesztő mértékű adókikerülést lehetővé tevő adórendszer reformja, amely megakadályozná, hogy a társadalom aktív és tisztességesen adózó részére háruljon a központi költségvetés és a társadalombiztosítás finanszírozásának a rendszerből önkéntesen kimaradók miatt megnövekedett terhe.


Ehhez azonban az új kormánynak nagyobb feladatot is végre kell hajtania, mint az idén 350, jövőre 1000 milliárdos nadrágszíj-összehúzás; sőt: nagyobbat, mint a parlamenti többség segítségével, esetleg az ellenzékkel együttműködve végrehajtott „államreform” remélhetőleg még az idén konkretizálódó lépései.

Hiszen mindaz, amit az Orbán-kormány a Széchenyi Tervvel és a felsőközéposztály lakáshoz juttatásával, a Medgyessy-kabinet a jóléti rendszerváltás „programjával”, az első Gyurcsány-kormány pedig az irányváltás jegelésével és az idei áfacsökkentéssel művelt és mulasztott, nem csupán az államháztartás egyensúlyát borította fel.

A kétciklusnyi kormányzati tehetetlenkedés és ellenzéki demagógia következtében államháztartási reform helyett lett újra egy kis Kádár-rendszerünk. Köszönhetően a néha egész pályás letámadásról és magyar szolidaritásról, máskor bátor és igazságos Magyarországról beszélő politikai elitünknek, amelynek két oldala kormányon és ellenzékben egyaránt sunyi és gyáva módon próbálta elhitetni választóival, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi zavarai semmilyen összefüggésben nincsenek az egyre intenzívebb népboldogítással, de ha mégis, akkor sincs semmi baj, majd jól kinövekedjük a problémákat, ahogy tettük (Orbán Viktor szerint) 1998 és 2002 között.

A magyar politikai elitnek a nyolc éve tartó pangás alatt ismét sikerült elfeledtetnie a Bokros Lajosnak köszönhetően egyszer már eszmélni látszó polgártársainkkal, hogy a lehető legjobban működő kormányzat és államigazgatás sem pótolhatja semmilyen jóléti intézkedéssel a gazdaság szereplőinek teljesítményét. Hogy bérnövekedésre csak az üzleti szféra jó teljesítménye és jogkövető adózási szokásai, valamint a közszféra optimális létszáma és működése esetén számíthatunk anélkül, hogy néhány év múlva szó szerint kamatostul meg ne fizetnénk az árát. És persze hogy csak átfogó és a különböző, zavaros szempontok alapján kialakított kedvezményrendszer eltörlését magában foglaló adóreform keretében lehet szó érzékelhető adócsökkentésről. Vagyis hogy az „ingyenes”, azaz a többek között a felsőoktatási rendszerbe soha be nem jutó honfitársaink által finanszírozott első diploma, az évi rendes reálbér-növekedés, az első lakáshoz jutás és a különböző adókedvezmények nem alanyi jogon járó juttatások.


Kétségkívül pikáns helyzet, hogy a jogaiba 1998 óta lassan visszahelyezett kádárizmust a kádári pártállam hatalmi gépezetének utolsó utáni generációja, az egykori KISZ egykori vezetői készülnek felszámolni Magyarországon. Az esélyük most megvan rá. De csak akkor, ha a szabaddemokraták viszonylag jó választási eredményüket nem az utóbbi években sajnos rájuk (is) jellemzővé vált adó- és sztrádapopulizmus erősítésére, hanem az elkerülhetetlen megszorítások feltétel nélküli támogatására és az államháztartási reformhoz kapcsolódó lépések mielőbbi megtételének kikényszerítésére használják fel.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon