Skip to main content

Beugró voltam, nem profi!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Szombaton késő este – az utolsó még kicsit nyári, de már eléggé őszi nap estéjén – vetődöm haza; a Fő téren, ahol lakom, éppen az utolsó taktusokat püföli a szegények báljára meghívott rockzenekar. Betölti a sör édeskés-savanykás szaga a szabad levegőt. A kapunkon belépve tetten érek egy férfit vizelés közben. Ezt is le kell nyelnünk, gondolom öntudatosan. A szegénységellenes hétvége szervezéséből szabaddemokrataságom ellenére kivontam magam; de a hugyozó fickót el kell viselnem, ennyivel én is tartozom. Vagy talán az amerikai üzletemberek és magyar ügyfeleik, akik két héttel ezelőtt jártak minálunk, illedelmesebbek voltak? Muskátlit rakattak valamennyi ablakba a Fő téren, az ide vezető utakat színpaddal, buszokkal, kiérdemesült önkéntes rendőrökkel torlaszolták el, hogy bensőségesen kapcsolódhassanak ki magyaros–bajoros sörbáljukon. A kislányom akkor csak erőteljes szülői közbeavatkozás után tudott hazajönni – hiába, kevés dolog tud pofátlanabb lenni, mint a pénz. Jó-jó, azért nem vagyunk harmadikutasak, az az izé, ott a kapunk alatt se kellemes, de vele jár, vele jár… ezekkel a gondolatokkal hajtom álomra a fejem.

Másnap, az első velejéig őszi nap késő reggelén rohanok elfelé, szervezni a lapot. „Segíts! – kiált felém Györgyi, a Szegényeket Támogató Alap aktivistája a ruhahalmokban böngésző érdeklődők gyűrűjéből. – Segíts, olyan kevesen vagyunk!” Körben a téren az iparművészvásárokból jól ismert standok ezúttal használt ruhacikkekkel vannak tele; az egykori postakocsi állomás muzeális épületénél szolid áron kapható kávé, tea, szalámis zsömle. Ja, és az aláírásgyűjtés a tér közepén: tartsanak népszavazást a munkahelyi pártszervezetek engedélyezéséről, a munkásőrség betiltásáról stb. A nap folyamán hatszáz aláírás gyűlik össze. Hatszáz lélek: rengeteg! Mégis kevés, a szakértők szerint.

Elrohanok, de nem tudok sokat intézni, marad hát időm. A családot – ahogy visszajövet meglepve értesülök róla – úgyis lovagolni vitte egy jómódú rokon, ebédet csak három után kapok. A forgalom most jóval kisebb, mint délelőtt. Figyelem, hogy dolgoznak a lányok. Az ingeket 5-10, a pulóvereket 10-40 forintjával mérik; a vállfát érdemlő kabátok 50-100, az irhabundák 500 forintot érnek. „A vevőt nézitek és nem az árut, amikor árat mondtok, ugye?” – kérdem a lányoktól. „Is-is” – felelik talányosan, és a nyakamba akasztják a kasszát képező, aprópénzektől súlyos táskát: helyettesítsem őket egy kicsit.

A rám bízott feladat – töprengek – kettős természetű. Haraszti Miklós is kettősségről szónokol közben a színpadon, a tegnapi rockzenekar helyén. A szabad demokraták piacgazdaságot (a szintén jelen lévő Pető Iván megfogalmazása szerint piaci automatizmusokat) is akarnak, de egyúttal olyan rendszert is, amely nem feledkezik meg a rászorultakról. Árus vagyok, de olyan árus, aki a szegényeket segíti; olcsón árulok, de azért ügyelnem kell a pénzgyűjtés szempontjaira is. Györgyi szerint kétszázezret kéne bekasszíroznunk (az esti összeszámoláskor kétszázötvenezer jön majd ki) – rengeteg és mégis milyen kevés! Most megint nő a forgalom, és én figyelem a pult másik oldaláról a SZETA-féle örökmozgó kavargását. Szegények adakoznak levetett ruhák fejében a még szegényebbek javára. „A gazdag zsidók is adományoznak maguknak ruhát?” – kérdi egy kis, vékony anyóka – „Miért ne?” – „Mert azok nem szoktak, az anyjuk úristenit.” Nyelek egy nagyot: árus vagyok, nem népnevelő.

Ilyen minőségemben viszont elég sokat szerencsétlenkedem. Az első sikertelen ötvenforintos árajánlat hatására csakhamar leszállok a húsz-, majd az öt-tíz forintos árszintre. Fejembe száll az adakozás mámora; a földre omló ruhahegyekben az én családom használt holmija is ott hever. Mikulásosdit játszom, széles mozdulattal mérem rá egy kislányra a maga választotta kardigánt – és öt forintra taksálom. Meg se próbálom már felmérni az áru értékét és a vevő fizimiskáját. Igaz, van aki korrigálja az így óhatatlanul adódó hibát és ad tíz forint ráadást – erre föl a másiktól is elveszem a plusz tíz forintot, holott ő csak tévedésből fizetett többet. Általában úgy látom: a piac (hogy mondja a szakzsargon? – a keresletkorlátos gazdaság) az olcsóság ellenére is működik, az emberek csak egy-két dolgot vesznek (már aki vesz); Haraszti közben az önfenntartó és egyúttal önsegélyező társadalomról beszél a mintegy 25 főnyi hallgatóságnak.

Egészében véve jól sikerült ez a nap. Jönnek a gyerekek, konstatálják, hogy boltos bácsivá változtam, ebédelni hívnak. Meg kell várnom a viszontváltást, aztán tényleg megyek, a jómódú rokon és a család az asztalnál ül már. Odalent az öregek, a véreres szemű alkoholisták, a szerény és mégis ünnepi ruházatú anyák most egy kicsit nincsenek egyedül. Jóízűen beleharapok a gombával párolt csirkecombba.












Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon