Skip to main content

Blokádexport

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A szuverenitás gondja azért is húsba vág, mert bár mi is tudjuk, mi az a blokád, most az anomália két usque három határon túlra tolódott ki, holott idehaza készülődik a Rendőri Ezred. „…a tömegdemonstrációk és a terrortevékenység kezelhetősége érdekében – írja ez évi költségvetése indoklásában a belügy a Rendőri Ezred miskolci zászlóaljához hasonlóan létre kell hozni a Dunántúlon, illetve a Nagy-Alföldön egy-egy karhatalmi századot, melyek később évenként újabb századok beállításával zászlóaljakká fejleszthetők. A Rendőri Ezred keretén belül indokolt egy közlekedési századot felállítani, melynek alapvető feladata a közlekedést akadályozó úttorlaszok felszámolása, a speciális műszaki mentési feladatokban való részvétel és a forgalombiztonsági tevékenység…” Ezért kellett lényegesen több pénz a volt Forradalmi Rendőrezredre, mint tavaly. És most tessék: megvan a pénz, de kívül rekedt a kompetencia.

Viszont a módszer hasonlít az 1990. októberire: most is előkészítetlenül és az érintettek számára váratlanul hajtottak végre egy radikális áremelést. Az igazolás látszólag erősödött azáltal, hogy a döntést most a parlament hozta meg, ráadásul a számszerűségeket tekintve az SZDSZ-es, környezetvédelmi bizottsági tag Ráday Mihály, valamint a fideszes Varga Mihály egymástól független javallatára. Ekképp merőben belpolitikai aspektusból nézve a dolgot a végrehajtásbeli baklövések nem legitimációs, hanem pusztán technikusi színezetet öltenek. A világ figyelme, amely máskor feltétlenül a mi országunk Házára szegeződik, valamiképp elkalandozott az év végi törvénykezési hajrá alatt. A kormány pedig szórakozottságában elfelejtette értesíteni a világot. „A hirtelenül jött intézkedés tiltakozott az IRU nemzetközi közúti szállítási egyesülés Siklós Csaba közlekedésügyi miniszternél egyetlen nemzeti vagy nemzetközi szállító vállalkozó számára nem tette lehetővé, hogy tudomást szerezzen róla és alkalmazkodjon hozzá.” Azaz ki kell javítanunk a protestáló telefaxot: értesülni értesülhettek az áremelésről az országhatáron, az ügyeletes fináncalkalmazottaktól.

Hogy az áremelés mértéke indokolt-e vagy ízléstelen, abban megoszlanak a vélemények. Az eredeti és kormányjavaslat csupán ötszörös útadóemelést célzott meg, mivel ahogy a január 16-i Népszava is írja ez illett bele a nemzetközi trendbe, és a környezetvédelmi indíttatású Ráday Mihály a szakszervezeti lap szerint „előzetes számítás nélkül kérte” a 3 forintos tonna-kilométerdíjat az 1,50 helyett. De miért csapott le a javaslatra a pénzügyminiszter? És miért tartotta a közlekedési miniszter a 3 forintos adót a nemzetközi trendbe illeszkedőnek eheti, hétfői parlamenti felszólalásakor? Ausztriánál is magasabb útadót szed immár a magyar állam, ám ott drágább a dízelolaj. Viszont ehhez hozzátehetjük a közhelyet: valamivel jobbak is az osztrák utak, mint a mieink.

De amellett, hogy a kormány eredetileg is ötszörös útadóemelést vezetett volna be, igényt tartott volna a gyors bevételemelkedésre is. Talán mert a horvát–szerb polgárháború minden egyes napja aranyat fial az államháztartásnak. A december 27-i törvényerőre emelkedés és a január 1-ji életbelépés között még annak ellenére is lehetetlen volt eljárni az európai normák szerint, hogy a törvény szabad kezet adott a kormánynak abban, hogy eltekintsen az útadótól, ha a partnerországokkal kölcsönös egyezményeket köt, útadómentes kontingensekben állapodik meg. Érdekes módon egyébként ez a felhatalmazás véletlenül maradt bent a törvény szövegében: egy képviselő ugyanis törölni javasolta, a kormány belement volna ebben, úgy látszik, elhárította volna a nemzetközi tárgyalás feladatát is. Végül azonban a képviselő vonta vissza a javaslatát. Igaz, a közlekedési minisztérium egy osztályvezetője január elején már elhamarkodottnak és túlzottnak nevezte az áremelést, védve az eredeti 1 forint 50-es álláspontot (Pesti Hírlap, január 7.); de hát ekkorra már protestált a görög kormány és nemhogy ki volt vetve, de el is volt osztva az útadó. A költségvetési törvényben a tízszeres emelés következtében előálló többletbevétel 2,7 milliárd forintjából 600 milliót a környezetvédelmi alap növelésére „harcolt ki” Ráday Mihály, 700 milliót az útalapnak rendeltek, 300 milliót pedig az esetleges válaszlépések kompenzálására tettek félre (Népszava, január 16.).

Szegény kormányt rángatja Ráday állítja be az útadóügyet az Új Magyarország hétfői száma, némileg útszéli hangnemben. A hírlapíró, Erdélyi András szerint a parlament „a magyar kormány szakértőinek előzetes figyelmeztetése és tiltakozása ellenére” hagyta rángatni magát. „A külügyi tárca vezetésével meséli a hírlapíró Erdélyi a magyar kormányhivatalnokok fele azon dolgozik, hogy valamilyen módon elsimítsa a Ráday-féle kamionkódex nyomán támadt kontinentális botrányt.” A külügy csakugyan buzgón helyezkedett a kivárás álláspontjára. Martonyi János külügyi államtitkár a blokád tizedik napján látogatott ki Athénba. Magát a helyszínt pedig a Liga és a kötelékébe tartozó kamionos-szakszervezet látogatta meg elsőként (a hatodik napon), és azt is a szakszervezet intézte el, hogy magyar kormánytisztviselő is rendszeresen helyszínen legyen.

Ha igazat nem is írt, annyit elért az Új Magyarország, hogy még aznap szaporodjék a napirend előtti viták száma a parlamentben. Szalay Gábor SZDSZ-es gazdasági bizottsági tag hangsúlyozta ugyan a jó szándékot, amely a környezetvédelmi indítékokat vezérli, de, mint elmondta, sem ő maga, sem a gazdasági bizottság, sem a frakció nagy része nem értett egyet a tízszeres adóemeléssel. (Az 51 szavazó SZDSZ-es közül 42-en tartózkodtak vagy nemmel foglaltak állást.) „Ki hát a bonyodalmak oka és eredete? kérdezte Szalay. A »dicsőséget«, úgy gondolom, megoszthatjuk egymás közt, kinek-kinek jut belőle. A tisztelt kormány képviselőjének, mert javasolta a kútba ugrást, a Tisztelt Háznak pedig, mert követte a felszólítást és ugrott.” Nem hagyhatta szó nélkül e szavakat Rott Nándor, a környezetvédelmi bizottság kereszténydemokrata elnöke: „Ha egy-két ország kamionsofőrjének vagy kamionvállalkozóinak nem tetszik egy magyar törvény, akkor most a Ház vagy annak egyes tagjai mellüket verve meakulpázzanak? Kérjünk bocsánatot, hogy az ország területére vonatkozóan a Magyar Országgyűlés olyan törvényt hozott, amilyet akart?!”

De hát csakugyan fontos a környezetvédői érdek, amely, mint látjuk, átnyúlik a pártérdeken. A környezetvédelem, amint az egész országban is, a parlamentben is eléggé ki van semmizve, ám annál szívósabban törekszik vívmányok kieszközlésére, ahol csak lehet. Az útadótörvény szélesebb honi reakciói is mutatják ezt a megosztottságot: üdvözölték a radikális díjemelést a környezetvédők körei (lásd Levegőt! című összeállításunkat), és élesen bírálták a hazai fuvarozószövetségek. (Utóbbiak főként azt nehezményezik, hogy a külföldről kocsit bérlő magánfuvarosoknak is meg kell fizetnie az útadót, így hátrányba kerültek például a Hungarocamionnal szemben).

Mint mindig, ez esetben is nélkülözhetetlen tehát az érdekek összehangolása, és jött is a nagy összehangoló: a pénzügy. Megörült a Ráday–Varga-féle javallatnak. Mert minden javallat megalapozottnak tűnik fel neki, ha minél előbb pénzt lát a magyar állam.

A pénzügyminiszter a felelős.


















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon