Skip to main content

Kifinomult jogfosztás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Nem volna ennek a kérdésnek akkora súlya, ha a nyugati demokráciákéhoz mérhető erős, magabiztos és felkészült szakszervezetek védenék a munkavállalók érdekeit. De mint tudjuk, nem ez a helyzet. A rendszerváltás nem hozta meg a szakszervezeti mozgalom kívánatos, radikális átalakulását Az MSZOSZ és a szárnyai alatt működő utódszervezetek el vannak foglalva a nagypolitikai pozíciók építgetésével, és ritka kivételektől eltekintve, nem tudnak kellő figyelmet szentelni a munkahelyi érdekvédelemnek, amit sokszor a helyi aktivisták és a vállalatvezetés múltban gyökerező összefonódása is gátol. Az új szakszervezetek és egyéb érdekvédelmi képződmények pedig még nem tudtak eléggé megerősödni, és ezért a legjobb esetben is kénytelenek apró részeredményekkel beérni, ezzel is csak ott, ahol egyáltalán meg tudták vetni a lábukat. Így aztán az esetek többségében nincs, aki az átalakuló, leépülő vagy éppen a csőd szélén tántorgó vállalatoknál, a sorozatos elbocsátások, a növekvő munkanélküliség közepette kollektív védelmet nyújtson.

Nem véletlen, hogy dr. Breznay Tibor, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke a Népszabadságnak adott interjújában (január 27.) az újságíró kérdésére (Milyen eséllyel indul a dolgozó perbe a céggel szemben? Honnan várhat segítséget?) feltételes módban válaszol: „Ebben nagy szerepe lenne a szakszervezeteknek. Nemcsak vállalaton belül érdekképviseletként, hanem abban is például, hogy ha már perre kerül a sor, akkor legyen a dolgozónak is jogi képviselője. A praxisomban többször előfordult, hogy a munkavállaló döbbenten tapasztalta: vállalatát a perben az az ügyvéd képviseli, aki – amikor még vállalaton belül volt az ügy – a jogsegélyszolgálatnál tanácsokat adott neki. A szakszervezetnek kellene segítenie abban is, hogy az emberek megismerjék a jogaikat. Nemegyszer járunk el olyan esetben, amikor a munkavállaló és a munkáltató csak szóbeli szerződést kötött. Tudatosítani kellene, hogy amíg nincs írásos munkaszerződés, addig a dolgozó ne vegye fel a munkát.”

Az eleve kiszolgáltatott dolgozó teljesen védtelenné válik, ha a törvényhozás fejet hajt a kormányzati szándék előtt. Erőteljes lépést jelentett ebbe az irányba, amikor 1991 tavaszán a közigazgatási hatásköri törvényben a parlamenti többség megszüntette az önkormányzatok mellett működő ún. „közös” munkaügyi döntőbizottságokat, amelyek azoknak a munkavállalóknak a munkaügyi jogvitáit intézték, akiknek a munkahelyen nem működött döntőbizottság. A törvény ezeket az ügyeket a munkaügyi bíróságok hatáskörébe utalta anélkül, hogy akár csak egyetlen új bírói státust is adott volna hozzá. Szigethy István, az SZDSZ országgyűlési képviselője akkor a parlamenti vitában jó előre figyelmeztette a T. Házat: a munkaügyi bíróságok nem fognak tudni megbirkózni a megnövekedett feladatokkal, és az ügyek elintézési ideje reménytelenül hosszúra nyúlik majd. Ezért a munkaügyi bíróságokat érintő rendelkezés elhagyását javasolta. Javaslatát azonban a kormány nem támogatta, s így a kormánypárti többség leszavazta. A határozathozatalt követően Isépy Tamás igazságügyi államtitkár a következőket nyilatkozta a Magyar Nemzetnek: „Beismerem, hogy a képviselő javaslatát meg akartam szavazni. S mire rájöttem erre, már rég túl voltunk a szavazáson. Pedig a javaslat elfogadása igazságügyi szempontból indokolt lett volna… Sajnos a zenekart jelen esetben a Belügyminisztérium vezényelte.”

A fentebb idézett Breznay Tibor pedig megállapította: „Megint az történt, hogy előbb meghozták a döntést, és csak utána kezdtek el azon gondolkodni, hogyan lehetne garantálni a személyi és tárgyi feltételeket.”

Az idő teljes mértékig igazolta Szigethy István félelmeit 1991 augusztusában 11 788 munkaügyi per volt folyamatban az ország 20 munkaügyi bíróságán. Az év végére a perek száma 13 414-re emelkedett. Ez 13,8 százalékos növekedést jelent 4 hónap alatt. A munkaügyi bíróságok már a tavaszi törvénymódosítás következtében is csaknem működésképtelenné váltak.

A múlt év végén a költségvetési vitában Szigethy István ismét kifogásolta, hogy az igazságügyi tárca az ellátandó feladatokhoz nem kapja meg a szükséges fedezetet. Ismét hiába.

Most pedig az új Munka Törvénykönyvéről szóló javaslat valamennyi munkaügyi döntőbizottságot meg akarja szüntetni, és az eddig hozzájuk tartozó ügyeket is a munkaügyi bíróságok összesen 75 bírójának a nyakába akarja lőcsölni. Hogy ez milyen következményekkel járna, arra nézve ismét Breznay Tibort kell idéznünk: „1989-ben az országban öt és félezer döntőbizottság működött, és ezek 45-50 ezer ügyben jártak el. Az eseteknek mintegy a harmada kerül tovább a bíróságokra. Ezekből az adatokból kiindulva tehát munkánk az idén legalább a háromszorosára emelkedik majd. Mégpedig úgy, hogy a létszámunk, felszereltségünk változatlan marad.”

Az új Munka Törvénykönyve vitája azonban még folyik, és a teljes csőd elkerülése érdekében Szigethy István megint benyújtott egy javaslatot. Eszerint a megszűnő munkaügyi döntőbizottságok hatáskörét nem a munkaügyi bíróságok, hanem a helyi bíróságok erre a célra kijelölt tanácsai vennék át. A képviselő indoklásában kifejti: ha a feladat a törvénytervezet intenciói szerint a munkaügyi bíróságokra hárul, akkor az ügyek elintézési ideje hónapról hónapra növekedni fog. A legfontosabb ügyek 90 százaléka még egy évvel ezelőtt is 6 hónapon belül lezárult. Így viszont egy-egy per akár több évig is eltarthat. Akkor pedig nem sok értelme lesz munkavállalói jogokról beszélni.

Szigethy javaslatának elfogadása létfontosságú volna, de csak a szakszervezetek hatékony közreműködésével együtt hozhat igazán eredményt.


















Megjelent: Beszélő hetilap, 6. szám, Évfolyam 4, Szám 6


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon