Skip to main content

Budapest legújabb vőlegénye

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Van benne egy kis provokatív íz, ahogy az MSZP merészen újra és újra előtérbe tolja Baráth Etelét, aki a rendszerváltás előtti utolsó kormány tagja volt a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium államtitkárának minőségében. A jeles építész és menedzser azonban nem e szerepköréből kifolyólag szimbolikus figura, inkább mint az Expo rámenős profilgazdája vált széles körben ismertté. Barsiné Pataky Etelka előtt ő volt 1990. március 1-jétől 1992. március 23-ig a budapesti világkiállítás kormánybiztosa.

Baráth Etele karrierje jól példázza az úgynevezett szakma és a politika viszonyát, azt a demokráciára leselkedő veszélyt, hogy a lakosság nagy részét érintő döntéseket a „szakma” nevében politikai kurzusokat (sőt rendszereket) átívelő érdekcsoportok kaparintsák magukhoz. 1986-ban még reformfordulatnak számított, ha döntéshozói kulcspozícióba kerülhetett a párthatalmasságoktól független szakma. Ma már tudjuk, hogy a szakma erőteljes politikai kontroll nélkül ugyanúgy nem lehet a demokrácia letéteményese, mint az egypárt. A szakma előtérbe tolása nem jelent mást, mint egy győztes érdekcsoport monopolhelyzetét. Ezt példázza a Világkiállítási Programiroda működése, ezen belül Baráth Etele ott eltöltött két éve is. Nem vitás, hogy egy effajta kormányrendezvény, csakúgy, mint egy vízlépcső vagy egy atomerőmű, igen jó üzlet a beruházási ágazat erős emberei számára. Évekig tartó zsíros állami megrendelés, biztos pénz. S nem csekély hatalom rendelkezni a világkiállításról szóló törvényben megszabott – s a döntés kicsikarása után folyton növelhető – 17 milliárdos költségvetési pénz fölött. Kerül, amibe kerül az államot fenntartó állampolgároknak. Baráth Etele nevéhez fűződik az a találmány, hogy mossuk össze a reprezentatív általános s a jóval szerényebb szakvilágkiállítás fogalmát annak érdekében, hogy meglovagolhassuk a nemzeti kivagyiság politikai motívumait. Alapjában véve rendszersemlegesen, hiszen 1990. május 2-a előtt az élenjáró reformszocializmus önképében, 1990. május 2-a után pedig az ezeréves magyar nagyság képzetében lehetett bízni. Eredetileg a reformszocializmus idején Bécs–Budapest Világkiállításról volt szó, amely Magyarországnak a Táborból való kikacsingatását szimbolizálja. A béketábor összeomlása és Bécs visszalépése után az egész ürügy elveszett. Oda se neki! Pillanatokon belül van új. Például a millecentenárium. Hogy a budapesti Expo egy kormány által támogatandó szakkiállítás, és nem egy államokat reprezentáló, tehát más országok költségvetését is mozgósító, nagyszabású, ritka fiesta lenne, azt a szakmai érvelés szemérmesen megkerülte.

Amíg döntést kell kicsikarni, addig „világkiállítás kizárólag vállalkozásokra alapozva lehetséges” (Baráth Etele, Népszabadság, 1990. május 5.). Amikor a döntés megvan (1991. évi LXXV. törvény az 1996. évben megrendezendő világkiállításról), akkor „a kormány pozitív állásfoglalása egyben azt is jelenti, hogy ezen túl a pénzügyi tárcának támogatnia kell a világkiállítást, hiszen a kormány garanciát vállalt a megrendezésért” (Baráth Etele, Heti Kisújság, 1992. január 10.). A kormány és a költségvetés felé mindig a vállalkozók érdeklődése kap súlyt ködös dollármilliárdok felvonultatásával, a kockázattal dolgozó magánvállalkozások felé pedig a magyar kormány garanciája, hiszen a kormány a rendező. (Egyébként a kormány garanciális kötelezettségét az 1991. évi LXXV. törvény meglehetős homályban hagyja.) „A külföldi tőke igen jelentős érdeklődést mutat. A már korábban bejelentett 7,5 milliárdos beruházási ajánlatok óta újabb jelentős vállalkozó pénzcsoportok, bankok jelezték részvételi szándékukat” (Baráth Etele, Népszava, 1990. december 13.). „Jelenleg megközelíti a 10 milliárd dollárt az az összeg, amennyivel a hazai és a külföldi befektetők beszállnának a magyarországi fejlesztésekbe” (Baráth Etele, Népszabadság, 1990. december 15.). Viszont Zdeborszky György, a CIB vezérigazgatója: „A megvizsgált több mint 80 szándéknyilatkozatból mindössze 5 tesz eleget annak az MNB által támasztott feltételnek, hogy a projektek finanszírozása semmiképpen nem történhet hitelnyújtás formájában, s a kormány hitel-visszafizetési garanciát nem vállal.” (HVG, 1991. április 27.)

A Világkiállítási Programiroda mindenkori vezetőjének tevékenysége bízvást nevezhető szédelgésnek a nagy buliban nem részesedő adófizető polgár szemszögéből. Azt illusztrálja, hogy mire képes egy szakmai tekintély, ha valamit nagyon akar.

Baráth Etele rokonszenves szerepet játszott a 80-as évek első felében, amikor a VÁTI irodavezetője volt, s védernyőt borított az ott alakuló alternatív fejlesztési műhely tevékenysége fölé. Széles látókörű, nagyvonalú menedzser volt. Jó érzékkel 1986-ban otthagyta az MSZMP-t, hisz a reformkurzusban nagy kinccsé lett a párton kívüli, ám lojális szakember.

Az új világban új eszköztárra van szükség ahhoz, hogy elképzeléseit érvényesítse. Már nem egyszerűen jól képzett szakember. A Gazdasági Kamara és a Munkaadói Szövetség alelnöke majd elnöke, parlamenti képviselő a Szocialista Párt színeiben, számos rt. és kft. felügyelőbizottsági tagja, illetve elnöke. A világkiállítás, amellyel neve azonosult, vesztésre áll, de nem baj. Megrázza magát, s főpolgármester-jelölt. Lehet választani! Ha minden jól megy, közvetlenül.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon