Skip to main content

Csigabiga rétes

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A médiatörvényről


A szabad demokraták azt mondják, a szocialisták kiszálltak a közös törvényépítésből, nem tudnak és nem akarnak dönteni a legfontosabb kérdésekben, nem tudnak és nem akarnak ütközni a status quo fenntartásában érdekelt erőkkel az állami médiamonopólium megtörése érdekében, nem tudnak és nem akarnak beletörődni a közszolgálati média függetlenségébe. A szocialisták azt mondják, hogy a szabad demokraták befolyása alatt álló kodifikációs bizottság egy „laboratóriumi” tervezetet készített, amelynek a hatásmechanizmusa, pénzügyi következményei nincsenek átgondolva, amelynek alapján nem lehet felelősen dönteni emberek, intézmények, műsorok és frekvenciák sorsáról. A szocialisták és a szabad demokraták kölcsönösen úgy érzik, hogy a másik a saját befolyását erősítő megoldásra vagy megoldatlanságra törekszik.

Eközben a szabad demokraták lényegében már le is mondtak a médiamonopólium megtöréséről, ellentétben a szocialisták kezén lévő Pénzügyminisztériummal!

A legutóbbi (harmadik) törvénytervezet 82. paragrafusa rögzíti, hogy a költségvetésben milyen feladatokra kell pénzt biztosítani. Ennek a paragrafusnak két változata van. A privatizációt pártoló kodifikációs bizottság változata két közszolgálati televíziós műsorral számol, a PM változata pedig – folyó áron évi 5-7 milliárd forintot megspórolva – eggyel. Mintha nem annak a kormánynak a Pénzügyminisztériumáról lenne szó, amelynek a feje nyilvánosan elkötelezte magát a Tv2 állami kézben tartása mellett.

Az SZDSZ rég lemondott arról, hogy a Magyar Rádió három földi terjesztésű országos műsorának bármelyikét privatizálják, és most már a Tv2 privatizációjáról is lemondana abban az esetben, ha sikerülne megadott határidőn belül egy földi terjesztésű országosnak minősülő (tehát a lakosság felét elérő) tévéműsor számára frekvenciát biztosítani és megpályáztatni.

Ha nem privatizálnak mást, mint a Magyar Rádió kereskedelmi adásaitól és a moszkvai tévétől megtisztított fél-országos frekvenciákat, akkor lényegében konzerválják az állami médiamonopóliumot. Az ismert, bejáratott, valóban országos műsorok mellett ezek a magánadások még nagyon sokáig nem lehetnek versenyképesek, nem képezhetnek ellensúlyt, csak kis részben foghatják föl az állami médiumokból kihulló munkáerőt. Nem szabadul föl akkora kereslet a reklámpiacon, amely a magánmédiumokat eltarthatná, következésképpen nem azok jelentkeznek majd ezekért a frekvenciákért, akik pénzt akarnak keresni, hanem azok, akik pénzért befolyást akarnak vásárolni.

Ha az állami rádió és televízió akkora marad, amekkora, akkor összeomlik az egész törvénytervezet, mert a meglévő monstrumokat (az érinthetetlen, önálló Duna Tv-vel együtt) még úgy is bajos beszuszakolni a szűkülő költségvetés kereteibe, ha a kereskedelmi jellegű bevételi forrásaik megmaradnak, másképp pedig végképp lehetetlen. Szó sem lehet tehát a törvénytervezetben szereplő reklámkorlátozásról, és a szponzorok teljhatalmát sem lehet megtörni. A közmédia finanszírozásában nem lehet bevezetni a hosszabb távú automatizmusokat, nem lehet kimenteni őket az évenkénti költségvetési csatákból, amelyek óhatatlanul politikai csatákká válnak. Ha nincsenek igazi munkaerő-piaci alternatívák, akkor még nehezebb lesz megfosztani a munkatársakat a közalkalmazotti státustól, amely a létszámcsökkentést elviselhetetlenül megdrágítja. (Nota bene: a Magyar Televízióban 90 ezer forintos átlagkereset mellett a közalkalmazottak végkielégítésének átlagos összege másfél millió forint lenne.) Ki fogja felvállalni ezt az ütközést a rádiósokkal és a televíziósokkal, ha a véleményformálás monopóliuma az ő kezükben marad?

Ha nem csökken a közmédia politikai jelentősége, akkor nem csökken a közmédia politikai befolyásolásának a tétje, s ha a tét nem csökken, akkor annak az esélye csökken, hogy a kormánytöbbség képes lesz az önkorlátozásra.

Márpedig a törvénytervezet szinte mindent a többség önkorlátozására épít, és ezen az sem változtathat sokat, ha valahogy beépítik a szerkezetbe a közalapítványt.

A törvénytervezet szerint az Országos Rádió-Televízió Testület a mindenható intézmény. Lényegében ez a testület osztja ki a frekvenciákat, ez tesz javaslatot a nemzeti közmédiumok elnökeinek személyére, ez hozza létre a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát őrző panaszbizottságot stb. A testület tagjait, csakúgy mint a médiaelnököket, az Országgyűlés választja meg egy ad hoc bizottság jelölése alapján. Az ad hoc bizottság felét az ellenzék adja, de ha a bizottság többsége nem tud 15 napon belül elegendő jelöltet állítani, akkor a bizottság 40%-os kisebbsége is állíthat jelölteket. A parlamenti többséget semmi nem akadályozza meg abban, hogy az ellenzék számára elfogadhatatlan, kormánypárti jelöltekkel töltse fel a testületet, és így válasszon elnököket a közmédiumok élére is. S ha a kormánytöbbség előszörre nem lesz elég elvetemült ahhoz, hogy ezt megtegye, a későbbiekben még akkor is megteheti, mert ha kétszer egymás után nem fogadja el a testület éves jelentését, akkor az egész választási procedúra elölről kezdődik. A miniszterelnöknek azonban nem elég garancia az, hogy az ellenzék kezében nincs semmilyen garancia, mert ragaszkodik ahhoz, hogy a testület ülésein a kormány képviselője is jelen legyen megfigyelőként. Ez a megfigyelő természetesen nem tudja a kormány akaratát érvényesíteni a kormány által nem befolyásolható testületi tagokon keresztül, de tudja érvényesíteni a kormány által befolyásolható testületi tagokon keresztül. Az is elég. Elég, ha a kormány képviselője adott esetben annyit mond, hogy ha a testület így vagy úgy dönt, a kormánytöbbség leszavazza az éves beszámolót. Leszavazza először, leszavazza másodszor, és ugrott a testületi tagság és a vele járó államtitkári illetmény. És a leszavazáshoz egy párt is elég. A törvényhez sajnos és szerencsére legalább kettő kell.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon